רכב

כמה עוד? הרכבת הקלה בת"א דוחה את מועד הפתיחה

לאחר שדו"ח מבקר המדינה הונחת על נת"ע, החברה דאגה לעדכן את מועד פתיחת הקו האדום. האם הפעם התחזית תתממש?
מערכת ice |  12
תקלות ברכבת הקלה (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן היה אמור לצאת לדרך החודש. ובאופן לא מפתיע זה שוב לא קרה. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דו"ח על התקדמות העבודות של נת"ע, מעקב שהחל באפריל האחרון, כשעוד האמינו שהרכבת תצא לדרך בנובמבר.
המבקר מצביע על ההתעכבות ההולכת ונמשכת, שמעלה גם את העלויות במיליוני שקלים כל פעם. נת"ע עדיין צופים ברכבת עוצרת בפתאומיות או בדלתותיה לא נפתחות מול התחנות כשצריך. מנגד, מנכ"ל נת"ע חיים גליק עדיין אופטימי וטוען כי הרכבת תיפתח ברבעון הראשון של השנה הבאה.
לפני שהוא מדבר על העלויות, מזכיר לנו המבקר שהפרויקט אושר כבר בשנת 2000. רק שבע שנים לאחר מכן הוכרזה זוכה במרכז, אך שנתיים לאחר מכן הזיכיון בוטל משום שהחברה נקלעה לקשיים פיננסיים. עוד 8 שנים אומללות עברו עד שזכינו לחזות בהתגשמות חלום הדורות – שר התחבורה ישראל כץ מפוצץ את גשר מעריב.

מאז עוד מעט עוברות 8 שנים נוספות ונת"ע כאמור שוב דוחה את המועד. בשנת 2010 אומדן עלות הפרויקט עמד על 10.7 מיליארד שקל, בתחילת העבודה הוא קפץ ל-16.7 מיליארד, ונוספו לו הפרשי ריבית והצמדות שהעמידו אותו על 17.2 מיליארד. לאחר עדכון נוסף של הלו"ז נוספו עוד 1.2 מיליארד.
מכאן, החלה מחלוקת בין חברת הביקורת לנת"ע, שלקתה ביתר אופטימיות. משימות רבות נותרו כמו התקנת המערכות, הכשרות צוותים להרצה מוקדמת, אישורים מטעם גופי הביטחון, תיאומים עם חברות תשתית ועוד. חברת הביקורת הטילה ספק במועד שקבעה נת"ע לתחילת הפעילות, אך החברה עצמה האמינה.
והנה הגענו למועד והרכבת לא יצאה מהתחנה. בהתאם למסקנות החדשות, מנכ"ל נת"ע חיים גליק דאג לעדכן שבוע לפני פרסום הדוח כי הקו האדום ייפתח ברבעון הראשון לשנת 2023. האם זה יקרה? לא בטוח בכלל מאחר שזה תלוי גם בוועדת ההיגוי של משרדי האוצר והתחבורה שהאישור יעבור דרכה.
תגובת נת"ע לדו"ח המבקר: "מערכות האיתות הותקנו על פי המתוכנן והושלמו התקנות המערכות הקריטיות וכ־99% מתיעוד מאפייני המערכות האלה. הקמת הקו האדום בתוואי העילי והתת־קרקעי, הוא מהמורכבים ביותר בעולם, ועל כן ייצוב המערכת הינו חלק אינטגרלי מהשלמת הפרויקט. כל הנוגעים בדבר בהם משרדי הממשלה השונים מעודכנים באופן שוטף על ההתקדמות וההערכות להפעלת הקו".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    חלומות פז
    שי 11/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם לא הבנתם או שאין לכם מושג באמת מה קרה תסתכלו ששום תשתית של רכבת לכרגע לא מוכנה אולי עוד 6 שנים תהיה לנו רכבת
    סגור
  • 8.
    דלתות לא נפתחות? למה שיפתחו
    red 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ככה זה שקונים הכל בעלי אקספרס
    סגור
  • 7.
    תל אביב היא תעלת בלאומילך
    דודו 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חובה להביא בטלויזיה את סרטו של אפרים קישון- תעלת בלאומילך כדי להבין מה קורה בתל אביב
    סגור
  • 6.
    כמה "לא צפוי"
    אופק 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרכבת הקלה תפעל אולי ב2030
    סגור
  • רככת הכלה (ל"ת)
    תמי 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • אולי... (ל"ת)
    תמי 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    הימור מתי היא כן תיסע
    ib 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היא לא תיסע כי תמיד יהיה עוד אחד שצריך ג'וב כמנהל / פרשן / דובר בדיחה טובה זה המילה רכבת ועוד יותר רכבת קלה בת"א
    סגור
  • 4.
    עיכובים בהפעלת הרכבת הקלה
    יוסי 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    להערכתי העיכובים נובעים מסיבה אחת עיקרית. הצפות. בהנהלת נת"ע פוחדים מהצפות לכן הם מעכבים את הפעלת הקו האדום. בנת"ע
    סגור
  • .
    ע 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התשתית של הרכבת הקלה מתוכננת לפי תקנים מחמירים ומודרניים למניעת הצפות במנהרות. זו לא הבעיה. בניגוד לרכבות קלות ותחתיות בעולם שנבנו לפני שנים רבות, לפרויקטים בישראל יש יתרונות בעמידותם ואיכותם. הסיבה לעיכובים הנוכחיים זה בגלל שעשו רכבת כלאיים גם קלה וגם בתת הקרקע. לכן היה נדרש לתכנן מערכות מתאימות.
    סגור
  • 3.
    שוב קומבינות שמור לי ואחזור לך קופון
    ישהה 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מעניין כמה התעשרו מטריפל עבודות חוזרות שימו לב עובדים על כולם פה
    סגור
  • 2.
    בושה למדינת ישראל.
    ע. 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    11 1
    פשוט בושה למדינה. קשה להאמין שזו סתם טפשות וחוסר יכולת ניהול.סביר יותר להניח שמדובר ביד מכוונת, מחסומי ביורוקרטיה שבאים כדי למשוך זמן= משכורות לאורך זמן לנוגעים בדבר..
    סגור
  • 1.
    חולדאי התייאש נוסע בנת"צ. (ל"ת)
    דוגמה אישית 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור