רכב
כמה עוד? הרכבת הקלה בת"א דוחה את מועד הפתיחה
לאחר שדו"ח מבקר המדינה הונחת על נת"ע, החברה דאגה לעדכן את מועד פתיחת הקו האדום. האם הפעם התחזית תתממש?
הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן היה אמור לצאת לדרך החודש. ובאופן לא מפתיע זה שוב לא קרה. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דו"ח על התקדמות העבודות של נת"ע, מעקב שהחל באפריל האחרון, כשעוד האמינו שהרכבת תצא לדרך בנובמבר.
המבקר מצביע על ההתעכבות ההולכת ונמשכת, שמעלה גם את העלויות במיליוני שקלים כל פעם. נת"ע עדיין צופים ברכבת עוצרת בפתאומיות או בדלתותיה לא נפתחות מול התחנות כשצריך. מנגד, מנכ"ל נת"ע חיים גליק עדיין אופטימי וטוען כי הרכבת תיפתח ברבעון הראשון של השנה הבאה.
לפני שהוא מדבר על העלויות, מזכיר לנו המבקר שהפרויקט אושר כבר בשנת 2000. רק שבע שנים לאחר מכן הוכרזה זוכה במרכז, אך שנתיים לאחר מכן הזיכיון בוטל משום שהחברה נקלעה לקשיים פיננסיים. עוד 8 שנים אומללות עברו עד שזכינו לחזות בהתגשמות חלום הדורות – שר התחבורה ישראל כץ מפוצץ את גשר מעריב.
מאז עוד מעט עוברות 8 שנים נוספות ונת"ע כאמור שוב דוחה את המועד. בשנת 2010 אומדן עלות הפרויקט עמד על 10.7 מיליארד שקל, בתחילת העבודה הוא קפץ ל-16.7 מיליארד, ונוספו לו הפרשי ריבית והצמדות שהעמידו אותו על 17.2 מיליארד. לאחר עדכון נוסף של הלו"ז נוספו עוד 1.2 מיליארד.
מכאן, החלה מחלוקת בין חברת הביקורת לנת"ע, שלקתה ביתר אופטימיות. משימות רבות נותרו כמו התקנת המערכות, הכשרות צוותים להרצה מוקדמת, אישורים מטעם גופי הביטחון, תיאומים עם חברות תשתית ועוד. חברת הביקורת הטילה ספק במועד שקבעה נת"ע לתחילת הפעילות, אך החברה עצמה האמינה.
והנה הגענו למועד והרכבת לא יצאה מהתחנה. בהתאם למסקנות החדשות, מנכ"ל נת"ע חיים גליק דאג לעדכן שבוע לפני פרסום הדוח כי הקו האדום ייפתח ברבעון הראשון לשנת 2023. האם זה יקרה? לא בטוח בכלל מאחר שזה תלוי גם בוועדת ההיגוי של משרדי האוצר והתחבורה שהאישור יעבור דרכה.
עוד ב-
תגובת נת"ע לדו"ח המבקר: "מערכות האיתות הותקנו על פי המתוכנן והושלמו התקנות המערכות הקריטיות וכ־99% מתיעוד מאפייני המערכות האלה. הקמת הקו האדום בתוואי העילי והתת־קרקעי, הוא מהמורכבים ביותר בעולם, ועל כן ייצוב המערכת הינו חלק אינטגרלי מהשלמת הפרויקט. כל הנוגעים בדבר בהם משרדי הממשלה השונים מעודכנים באופן שוטף על ההתקדמות וההערכות להפעלת הקו".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(12):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
9.חלומות פזשי 11/2022/28הגב לתגובה זו0 0אם לא הבנתם או שאין לכם מושג באמת מה קרה תסתכלו ששום תשתית של רכבת לכרגע לא מוכנה אולי עוד 6 שנים תהיה לנו רכבתסגור
-
8.דלתות לא נפתחות? למה שיפתחוred 11/2022/26הגב לתגובה זו1 1ככה זה שקונים הכל בעלי אקספרססגור
-
7.תל אביב היא תעלת בלאומילךדודו 11/2022/25הגב לתגובה זו1 0חובה להביא בטלויזיה את סרטו של אפרים קישון- תעלת בלאומילך כדי להבין מה קורה בתל אביבסגור
-
6.כמה "לא צפוי"אופק 11/2022/25הגב לתגובה זו2 0הרכבת הקלה תפעל אולי ב2030סגור
-
רככת הכלה (ל"ת)תמי 11/2022/25הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
אולי... (ל"ת)תמי 11/2022/25הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.הימור מתי היא כן תיסעib 11/2022/25הגב לתגובה זו1 0היא לא תיסע כי תמיד יהיה עוד אחד שצריך ג'וב כמנהל / פרשן / דובר בדיחה טובה זה המילה רכבת ועוד יותר רכבת קלה בת"אסגור
-
4.עיכובים בהפעלת הרכבת הקלהיוסי 11/2022/25הגב לתגובה זו3 0להערכתי העיכובים נובעים מסיבה אחת עיקרית. הצפות. בהנהלת נת"ע פוחדים מהצפות לכן הם מעכבים את הפעלת הקו האדום. בנת"עסגור
-
.ע 11/2022/25הגב לתגובה זו0 0התשתית של הרכבת הקלה מתוכננת לפי תקנים מחמירים ומודרניים למניעת הצפות במנהרות. זו לא הבעיה. בניגוד לרכבות קלות ותחתיות בעולם שנבנו לפני שנים רבות, לפרויקטים בישראל יש יתרונות בעמידותם ואיכותם. הסיבה לעיכובים הנוכחיים זה בגלל שעשו רכבת כלאיים גם קלה וגם בתת הקרקע. לכן היה נדרש לתכנן מערכות מתאימות.סגור
-
3.שוב קומבינות שמור לי ואחזור לך קופוןישהה 11/2022/25הגב לתגובה זו5 0מעניין כמה התעשרו מטריפל עבודות חוזרות שימו לב עובדים על כולם פהסגור
-
2.בושה למדינת ישראל.ע. 11/2022/24הגב לתגובה זו11 1פשוט בושה למדינה. קשה להאמין שזו סתם טפשות וחוסר יכולת ניהול.סביר יותר להניח שמדובר ביד מכוונת, מחסומי ביורוקרטיה שבאים כדי למשוך זמן= משכורות לאורך זמן לנוגעים בדבר..סגור
-
1.חולדאי התייאש נוסע בנת"צ. (ל"ת)דוגמה אישית 11/2022/24הגב לתגובה זו3 0סגור