רכב
מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל: 3 תחנות רכבת חדשות בדרך לעיר הזו
רובע התחנה הראשונה בירושלים, עתיד להיבנות והוא יהווה מרכז תחבורתי חדשני ושער כניסה חדש לעיר. במסגרת זו, תיבנה תחנה חדשה של רכבת ישראל, שתי תחנות של הרכבת הקלה ורכבל חדש שייבנה בעיר. כל הפרטים על המהפכה בבירה

רובע התחנה הראשונה בירושלים, עתיד להפוך לרובע מודרני ושוקק בכל ימות השבוע ויהווה מרכז תחבורתי חדשני ושער כניסה חדש לירושלים. הרובע יעודד שימוש בתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי ויציע מסלולי הליכה נוחים וירוקים להולכי רגל, פינות ישיבה נעימות ומוצלות ו-1,000 מטרים של שבילי אופניים.
הרובע יכלול תחנת רכבת ישראל חדשה מתחת לקרקע עם שלוש כניסות לתחנה "תחנת החאן", שתי תחנות של הרכבת הקלה (קו כחול) ואת התחנה הראשונה של הרכבל לעיר העתיקה אשר תציע חווייה ייחודית ומרהיבה שתוביל את המטיילים ישירות לעיר העתיקה בירושלים, ממבט הציפור על עיר דוד והאתרים ההיסטוריים של ישראל.
במסגרת הפרויקט הענק, אותו מנהלת עיריית ירושלים באמצעות חברת עדן לפיתוח כלכלי בירושלים, ייפתחו ברובע מרכזי תרבות, בילוי ופנאי, ישומרו מבנים היסטוריים, וכן פרויקטים למגורים, תעסוקה, מלונאות ומסחר.
הפרויקט משתרע על כ-350,000 מ"ר וייבנו בו כ-29,000 מ"ר של שטחי ציבור, כ-24,700 מ"ר למסחר, כ-23,900 מ"ר לתעסוקה, כ-89,500 מ"ר למלונאות (כ-1,400 חדרים) וכ-180,000 מ"ר למגורים בבנייה נמוכה יחסית. עם השלמת הרובע, הוא צפוי לכלול גם כ-364 מקומות חניה ציבוריים.
הרובע ממוקם בין השכונות טלביה, ממילא, המושבה הגרמנית, בקעה, רמת רחל וגבעת חנניה – ויהיה במרחק של כ-38 דקות נסיעה ברכבת לתל אביב וכ-23 דקות נסיעה ברכבת לנתב"ג.
באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה ומוריה – החברה לפיתוח ירושלים, לאחרונה החלו העבודות המקדימות, שבמסגרתן מתקיימות עבודות פיתוח במתחם החאן לצורך הכשרת הרכבת הקלה וכוללות גם עבודות בפארק המסילה. במסגרת העבודות המקדימות, יוסט פארק המסילה בימים הקרובים. באזור יוצבו שלטים מתאימים להכוונה של הולכי רגל ורוכבי אופניים.
במשך זמן העבודות, תשמר כל העת פעילות מתחם הבילוי הקיים ופארק המסילה, שימשיכו לפעול לרווחת ציבור המבקרים. רובע התחנה הראשונה ייבנה בשלבים מדורגים ובמשך כל זמן העבודות יתבצע שיתוף ציבור בשקיפות מלאה של הגורמים המבצעים עם התושבים והעסקים המקומיים, כדי להבטיח את הצלחת הפרויקט ואת ההתחשבות המרבית בתקופת העבודות. במהלך העבודות ימשיכו לפעול ברובע חניונים ציבוריים לבאי המתחם.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "בשנת 1892 יצאה בטקס חגיגי הרכבת הראשונה מיפו, ולאחר ארבע שעות הגיעה לתחנת החאן בירושלים. הייתה זו נסיעה היסטורית שחיברה בין שפלת החוף לירושלים, שעד אז דרשה יום וחצי של נסיעה מטלטלת במרכבה".
רגב הוסיפה: "מאז ועד היום, תחבורה היא הכוח המניע ומקדם שינוים חברתיים, כלכליים ותרבותיים. היום אנו רואים שוב כיצד מהלכים תחבורתיים משנים את פני העיר, ומביאים מסחר ותעסוקה, מגורים ותרבות פנאי לאזורים שכה זקוקים להם. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יפעל להבטיח כי תשתיות התחבורה יושלמו במועד ויאפשרו את צמיחת הרובע החדש-ישן במתחם התחנה הראשונה".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "רובע התחנה הראשונה הוא פרויקט בסטנדרט בינלאומי, שיהווה מוקד תיירותי, תעסוקתי ותרבותי חדש בעיר ירושלים והאב תחבורתי מודרני ראשון מסוגו בישראל. הפרויקט יהווה שער כניסה חדש לבירה, ויקשר במקום אחד את רכבת ישראל עם הרכבת הקלה, אל רכבל שיוביל לעיר העתיקה ולרשת שבילי האופניים העירונית ופארק המסילה. תושבי ירושלים ומבקרים מרחבי הארץ ומחו"ל יהנו מרובע, שייצור סינרגיה בין תיירות, בילוי ופנאי, תעסוקה ועסקים לתחבורה מתקדמת".
עוד ב-
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "פרויקט רובע התחנה הראשונה נשען על מפגש בין קווי רכבת קלה וכבדה, היוצר האב תחבורתי וכניסה חדשה לירושלים. השילוב בין אמצעי תחבורה מגוונים, לצד מוקדי תעסוקה, מסחר ופנאי, תוך חיבוריות וקישוריות מיטביות, הלכתיות ושבילי אופניים, הוא חלק מחזון ההאבים התחבורתיים שמקדמת השרה רגב בכל רחבי הארץ. זהו העתיד והוא קורה ממש לנגד עינינו. עד סוף העשור נראה את בירת ישראל מרושתת בקווי רכבת קלה ומחוברת לכל חלקי הארץ בקווי רכבת מהירים".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.מה זה עוזר שב 22:00 יוצאת רכבת אחרונההמצליף 03/2025/26הגב לתגובה זו0 0מירושלים. מדינת חלם. פאקן תפעילו , לפחות עונתית 24 שעות.סגור
-
1.הבטחות שוואויטה 03/2025/26הגב לתגובה זו0 0הבטחתם כי מה1.3 תחל נסיעה ללא עלות לאזרחים בגיל הפנסיה. למה לשקר?סגור