רכב

ענקית הרכב בצרות: רושמת הפסדים, שוקלת לצאת מהמדינה

ג'נרל מוטורס הולכת ומאבדת את השוק הגדול ביותר שלה, סין, לטובת מותגים מקומיים; החברה שוקלת את עתידה במדינה
שרון בירקמן | 
ג'נרל מוטורס (צילום shutterstock)
ענקית הרכב ג'נרל מוטורס (GM), שהיתה במשך שנים אחת מהשחקניות הדומיננטיות בשוק הרכב בסין, שוקלת את עתידה במדינה. זאת, על רקע המעבר החד של המדינה לרכבים חשמליים והתחרות המקומית החזקה, שהובילו לירידה חדה ברווחיה של היצרנית האמריקאית.
בתקופה האחרונה ג'נרל מוטורס השיקה שורה של דגמים חדשים, ביניהם הקדילאק ליריוק – רכב יוקרה חשמלי שנועד למשוך את הצרכנים הסינים, המעדיפים רכבים חשמליים. סמנכ"ל הכספים של החברה נשמע אופטימי לפני כשנתיים, כשאמר "אנו מאמינים שזה יהיה רכב חזק מאוד עבורנו בסין". שנתיים מאוחר יותר, והליריוק כמעט שאינה מופיעה בגרף המכירות של החברה בסין. למעשה, ג'נרל מוטורס בסין עברה להפסד במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

ג'נרל מוטורס לא לבד: רוב יצרני הרכב הזרים – כולל פולקסווגן, טויוטה וטסלה – מתמודדים עם ירידה או צמצום בעסקיהם בסין. זאת, כאשר הצרכנים הסינים פונים לרכבים סיניים שבעבר נחשבו לנחותים לעומת המותגים הגלובליים. חברות רכב אחרות, כמו פורד וסטלנטיס, הגיבו לירידה במכירות בסין על ידי צמצום התפוקה במפעלים, התמקדות בנישות שוק ספציפיות ושימוש במפעלים הסיניים לייצוא רכבים למדינות אחרות. סטלנטיס, למשל, סיימה לפני שנתיים שותפות לא רווחית עם שותף סיני ואיבדה למעלה מ-300 מיליון דולר.
בשיחת משקיעים שנערכה לאחרונה נראה כי ג'נרל מוטורס עדיין מעוניינת להישאר בסין. נשיא החברה אמר בשיחה כי החברה בודקת רכבים ממותגים סיניים ואף הביאה כמה מהם לארה"ב במטרה לנתח אותם. "יש לנו הבנה טובה מאוד של מה שהם עושים ואיך הם עושים זאת," אמר. באותה שיחה אמרה מנכ"לית החברה כי יש לג'נרל מוטורס מקום לפעול בסין, במיוחד בשוק היוקרה, וכי סימני התאוששות של פעילות החברה בסין ייראו עד סוף השנה. זאת, לאחר שהחברה הכריזה בחודש יולי על תוכנית ארגון מחדש וביצעה שינויים בהנהלה. ג'נרל מוטורס פועלת בסין במשותף עם חברת SAIC הממשלתית. ההסכם ביניהן יפוג ב-2027.
ג'נרל מוטורס נכנסה לשוק הסיני בסוף שנות התשעים, מיד לאחר שהממשלה פתחה את המדינה להשקעות זרות בתנאי שיצרני הרכב יתאגדו עם חברות מקומיות. סין הפכה למנוע הצמיחה של החברה, כשבתחילת העשור הקודם, היא מכרה במדינה יותר רכבים מאשר בארצות הברית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה