רכב

מהפכה בחניות בישראל? זה מה שיקרה לחנייה בכחול לבן

על אף שהרפורמה שמטרתה לבטל את הפטור מתשלום עבור חניה לתושבי ערים בנות 40,000 תושבים ומעלה הייתה אמורה להתחיל ב-2025, במשרד התחבורה רוצים להזיזה ל-2027, אבל תל אביב עדיין תפעל באופן שונה
מערכת ice |  9
קנס-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ נתי שוחט)
משרד התחבורה הישראלי הודיע על כוונתו לדחות את הרפורמה המהפכנית בתחום החניה העירונית בשנתיים, עד ינואר 2027. הרפורמה, שתוכננה במקור להיכנס לתוקף בינואר 2025, מבקשת לבטל את הפטור מתשלום עבור חניה לתושבי ערים בנות 40,000 תושבים ומעלה.
על פי YNET, השלכותיה הכלכליות של הרפורמה צפויות להיות משמעותיות, כאשר עיריית תל אביב כבר הכריזה על תוכנית להכפלת אזורי החניה ולחייב תושבים בתשלום ב-13 מתוך 14 אזורים בעיר, לצד אגרה שנתית של 500 שקל עבור תו חניה שני.

הדחייה המוצעת מעלה שאלות לגבי מוכנותן של ערים אחרות ליישום הרפורמה ומשקפת את האתגרים בשיפור התשתיות הנדרשות. משרד התחבורה הודה בפער בין מטרות הרפורמה לבין המציאות בשטח, כאשר ההשקעה בתחבורה ציבורית נותרה בלתי מספקת. ישראל ממוקמת בתחתית הדירוג של המדינות המפותחות בשימוש בתחבורה ציבורית, עובדה המדגישה את הצורך בהשקעה מסיבית בתחום זה.
במקביל לדחיית הרפורמה, ערים גדולות בישראל כבר החלו להעלות את מחירי החניה באופן משמעותי. תל אביב העלתה את התעריף לשעת חניה מ-7 ל-12 שקל, רמת גן מ-6.3 ל-11.88 שקל, וירושלים מ-6.9 ל-12.6 שקל. העלאות אלו משפיעות לא רק על מבקרים אלא גם על תושבי הערים עצמן, שכן החוק המתוכנן מגביל את הפער בתעריפים בין תושבים לבין מבקרים ל-30% לכל היותר.
הרפורמה המוצעת מעוררת דיון נרחב על עתיד התחבורה העירונית בישראל. מצד אחד, היא מבקשת לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את התלות ברכב פרטי, מה שעשוי להוביל לחיסכון כלכלי ארוך טווח ולשיפור איכות החיים העירונית. מצד שני, הדחייה מדגישה את הפער בין החזון לבין המציאות, כאשר התשתיות הקיימות אינן מספקות חלופה ראויה לרכב הפרטי.
האתגרים הכלכליים והלוגיסטיים ביישום הרפורמה הם משמעותיים. ההשקעה הנדרשת בשיפור התחבורה הציבורית מוערכת במיליארדי שקלים, כולל הרחבת רשתות הרכבות הקלות, שיפור תדירות האוטובוסים, והקמת נתיבי תחבורה ציבורית נוספים. במקביל, הרשויות המקומיות צפויות לאבד הכנסות משמעותיות מאגרות חניה, מה שידרוש חשיבה מחודשת על מקורות הכנסה עירוניים.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מחפשים גזל תושבים
    גולן 09/2024/28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חנייה בכחול לבן חייבת להיות חינם לתושבי אותה עיר. מה זה החזירות הזו החניות הללו מוקמות ונצבעו בכסף שכל תושב משלם לכן הן שייכות לתושבים
    סגור
  • 7.
    חניה חינם
    א.ב. 09/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מחלבת כסף. לאנשים אין כסף לקנות אוכל והרשויות מחפשות מאיפה לרושש את התושבים עוד יותר .
    סגור
  • חניה
    ציקו 09/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם איבדו שליטה על כמויות כלי רכב מטורפות שמוכנסות לארץ שהתשתיות לא עומדות בעומס
    סגור
  • 6.
    כחול לבן
    יהודה ב 09/2024/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גם בזמן מלחמה ואזעקה בערים בצפון כמו נהריה עושים דוחות חניה אבדהו את הצפון תרתה משמע …
    סגור
  • 5.
    אין ספק שמדינת הגנבים ישראל צריכה
    אני 09/2024/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    להחרב עד ליסוד וכל מי שברח ממקום ניצל
    סגור
  • 4.
    דווקא הערים הדשנות והעשירות בתאוות בצע מתעמרות בנו
    תל אביבי 09/2024/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    נראה את חולדאי ״מח שמו נוסע באופניים לעבודה!
    סגור
  • 3.
    שרת התחבורה עסוקה בנסיעות חו''ל. לא בארץ (ל"ת)
    Raffl 09/2024/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 2.
    מדינת גנבים
    Wolf 09/2024/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כמה אפשר לגנוב את התושבים כמה?? חולדאי הגנב הראשי!
    סגור
  • 1.
    תחבורה ציבורית שאינה פועלת 24/7 אינה ראויה לתואר הזה (ל"ת)
    סבא 09/2024/26
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור