רכב

הרכבת הקלה בקשיים: נזקים במאות מיליוני שקלים מהתפרעויות חרדים

כבר שלוש שנים שחרדים בירושלים מפגינים נגד הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה, כייוון שזה יעבור בחלקו בשכונות שלהם. הם זורקים חפצים, משחיתים תשתיות, מפריעים לתנועה וגורמים לנזקים יום יומיים חמורים מאוד. כעת, עלות הנזקים שנגרמו עד כה נחשפת - 330 מיליון שקל
מערכת ice |  13
הרכבת הקלה בירושלים (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מזה 3 שנים שחרדים בירושלים מפגינים נגד הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, שנבנה בימים אלו. הסיבה להפגנות ולמחאות הקשות של החרדים נגד בניית הקו של הרכבת הקלה נעוצה בכך שהם אינם רוצים שהקו יעבור ב"שכונות שלהם", זאת מכיוון שנשים נוסעות באותם קווים, ולפעמים בלבוש שאינו מתאים להם.
החרדים שמשתתפים במחאות לא רק מוחים נגד הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, אלא גם משחיתים אותו, זורקים אבנים ומנפצים שמשות, משבשים את התנועה וחוסמים אותה, גורמים לנזק יום יומי, מפרקים תשתיות כולל גדרות, ארונות חשמל, כלי העבודה, השחתת תוואי שהעבודה עליו כבר הושלמה ועוד ועוד ועוד.
על פי דיווח הבוקר (שישי) ב"כלכליסט", העלויות של הנזקים שגרמו המתפרעים החרדים לרכבת הקלה בירושלים עומדות על סכום מטורף לחלוטין של 330 מיליון שקל. על פי הדיווח, הסכום נחשף אחרי בקשה שהוגשה לשרת התחבורה מירי רגב ולוועדת הכספים של הכנסת לאשר את מימון הנזקים שנגרמו.
על מה כל המהומה?
למי שלא בטוח מדוע החרדים מוחים נגד עבודות ההקמה, יכול לקרוא את דבריו של הרב שרגא ברנד, ממובילי המחאה, שהסביר בראיון לכאן רשת ב' בחודש אוגוסט 2022 מדוע הם כל כך מתנגדים לעבודות הבנייה: "נתקלתי כמה פעמים בבנות שישר מהבריכה נכנסות לאוטובוס בלבוש בגד ים. ההלכה אוסרת לגשת למקום שיש בו פריצות". בהפגנות נכתב על כרזות "רכבת הקללה בשכונתנו לא תעבור".
משרד הממשלה ועיריית ירושלים התערבו גם הן, העירייה הפיצה עלון הסברה והגישה תביעות אזרחיות נגד מפגינים שהשחיתו את אתרי העבודה, במשרד האוצר תקצבו כוחות שיטור נוספים למשטרה והחברה המבצעת את הפרויקט שכרה חברת אבטחה פרטית. ואולם, ההתפרעויות לא הופסקו.
למרות הניסיון לצמצם את הפערים על ידי קיום עבודות גם במהלך הלילה, הפגיעה שנוצרה בשל השיבושים הללו הוערכה על ידי גורמים בענף במאות מיליוני שקלים ובעיכוב של כשישה חודשים בסיום העבודות במקטע.
העלויות כוללות את הפגיעה בגדרות, ארונות חשמל, כלי העבודה, השחתת תוואי שהעבודה עליו כבר הושלמה וכד' ועלויות עקיפות כמו אבטחת האתר, הארכת זמני הביצוע של הפרויקט, המימון הנוסף שזורם למשטרה כדי לתגבר כוחות במקום ועבודות שנעשות בלילות כדי לצמצם את הפיגורים בלוחות הזמנים והתעריף שלהן גבוה יותר.
זמן קצר לאחר העבודות וההפגנות נגדן, חברת מוריה, האחראית על העבודות, החברה התריעה במכתב כי הנסיבות הללו משפיעות באופן מכריע על לוחות הזמנים של הפרויקט ואף על פעילות המשטרה במקום שלטענתם לא מייצרת הרתעה של ממש.
החברה כתבה בשנת 2021 למנכ"לית משרד התחבורה דאז כי: "מאז תחילת העבודות התרחשו ועדיין מתרחשות התפרעויות, הפגנות והפרות סדר חריגות חוזרות ונשנות מצד פלגים חרדים קיצוניים המוחים נגד תוואי עבודות הרכבת הקלה". במכתב ציינה החברה אלימות המופנית כלפי הפועלים, גרימת נזק יומיומי לאתרי העבודה ואמצעי הבטיחות בהם, פירוק והריסה של תשתיות שכבר נבנו, השחתת רכוש וזריקת פסולת".
עד נכתב: "החברה ציינה כי נוכח המציאות היום-יומית שכופים המתפרעים, הקבלנים נאלצים לעבוד "תוך חשש לפגיעה ממשית ברכוש, בגוף ובנפש. הם גם נאלצים כמעט מדי יום לפנות את האתרים מאשפה שנזרקת למקום, להקים מחדש את הגידור ואת העבודות שבוצעו ונהרסו על ידי המתפרעים, ופעמים רבות להפסיק לחלוטין את העבודות בשטח".
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    צריך לנכות את הנזקים מההקצבות לחרדים (ל"ת)
    Raffl 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 11.
    הקשיים שלה זה בגלל שהפקחים שלה מתעללים בחסרי ישע ילדים
    הנורמאלי האחרון 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נכים ותיירים בלי שום רגישות ובאטימות נוראה
    סגור
  • חחחחחח
    אבי 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שישלמו, לא זכור לי שאני נוסע בחינם. אנשים שמקבלים קצבאות בטונות וסבסודים ופטור ממסים ומשכורת מלשבת ללמוד תורה, יש את האפשרות לשלם נסיעות לילדים שלהם. את/ה גם כנראה לא משלם/ת. העיקר לתרץ.
    סגור
  • 10.
    כסף
    יורם 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השחורים. האלה. מבינים רק את שפת הכסף. ... להפסיק להם את. ההרחבות. של כסף. ממשלתי. העירוני. כדי לכסות. על. ההפסדים שהם גורמים
    סגור
  • 9.
    אלו אותם תלמידי ישיבות החיים על חשבוננו ולא מתגייסים. (ל"ת)
    נכה משחרור ירושלים 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    אין משילות (ל"ת)
    אזרח 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    איפה
    פלונית 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה שרת התחבורה? השר המשטרה? והשר לבטחון פנים? רק שואלת
    סגור
  • 6.
    החרדים עולים למדינה המון כסף, הרבה יותר ממה שהם מכניסים
    כלא+תביעות תשלום 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לקופה הציבורית. לתבוע אותם על הנזק, שישלמו כל מה שיש להם ויעבדו להחזיר את חובות הנזק. גם תביעה פלילית וכלא.
    סגור
  • 5.
    למה להפסיד מיליונים, תבנו מתחת
    חכם 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לבנות את הקטע במאה שערים מתחת לאדמה. לא תומך בכפייה חרדית, אבל בסוף יותר זול, יותר מהיר, יותר יעיל, ופחות פקקים בבניה, זה לבנות את הקילומטר הזה מתחת לאדמה, מה שגם יאפשר נסיעה מהירה יותר. לע בכל מקום, חייבים בכח לייצר סיכסוכים
    סגור
  • 4.
    מעניין כמה עצורים ?
    אני מפרדס חנה 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לתפוס כל פעם 10 וכלא לתקופה ארוכה. ככה לאט לאט נכניס את כולם לכלא
    סגור
  • 3.
    לשלוח לכלא. (ל"ת)
    ארז 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    השחתת רכוש הציבור מחייבת מאסר ארוך
    ניזוק 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מנוגד לחלוטין לתורת ישראל הדוגלת באל תשחית. מדובר בכת אלימה שחייבים להוקיעה ולהעניש את הפורעים באופן חריף ביותר. מעניין שהם מרגישים שאזרחי ישראל ורכושם הפקר כולל המשך דרישות לממנם ע"ח האזרחים המסורים המשלמים עבור קיומם. טפשות ושחיתות חברו יחדיו.
    סגור
  • 1.
    הם לא העם שלי. למה אני מממנת אותם???? (ל"ת)
    שרון 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור