רכב

מהפכה ברב קו בישראל? זו הדרישה החדשה לגבי המחירים

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן זעם על סירוב משרדי האוצר והתחבורה לתקן את העלייה המיותרת בתעריף התח"צ והודיע: "נזמן את שר האוצר ושרת התחבורה לוועדה", יוזם הדיון ח"כ אלקין הודיע כי הגיש הצעת חוק שתחזיר את מחיר הנסיעה ל-5.5 שקלים וכל העלאה תדרוש אישור הכנסת; היו"ר ביטן: "אם השרים לא יתקנו את המצב נקדם זאת"
מערכת ice | 
תחבורה ציבורית (צילום shutterstock)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום ישיבת המשך שעסקה בנושא "התייקרות מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים – למרות היותה כלי תחבורה בסיסי". כזכור, את הדיון ביקש לקיים ח"כ זאב אלקין ובעקבות הישיבה הקודמת דרש היו"ר ביטן כי המחיר יעלה אך ורק בהתאם לעליית מחיר הנסיעה באוטובוסים. 
עוד התברר בבדיון הקודם, כי עליית המדד ותוספת השירות ייקרה את מחיר הנסיעה בתח"צ מ-5.5 ל-5.8 שקלים, אך בשל עיגול נקבע המחיר החדש על 6 שקלים. היו"ר ביטן ביקש לדעת כבר בפתח הישיבה אם הדבר תוקן, ונציגות משרדי התחבורה והאוצר הסבירו מדוע לא ניתן לעשות זאת. בעקבות זאת זעם היו"ר ביטן ואמר: "אני מבין שהתשובה שלילית, נזמן את השרים לדיון על ההונאה הזו, גם אם היא מנומקת בצורה יפה".

מנהלת אגף כלכלה ברשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נעה ליטמנוביץ, הסבירה כי לעיתים המחיר מעוגל גם למטה, וזה לא לרעת הציבור. היו"ר ביטן מחה על כך ואמר כי הדבר הוביל לעלייה כפולה ממה שהיה צריך. הוא הוסיף כי חייבים לתקן את זה. ח"כ אלקין הוסיף כי אם לא יהיה פתרון, הוא כבר הגיש הצעת שתחזיר את מחיר הנסיעה בתח"צ ל-5.5 שקלים, וכל עלייה מעבר לכך תצטרך לקבל את אישור הכנסת.
נציגות אגף התקציבים באוצר, לימור פוליאנסקי ודנה דובר, ניסו להסביר כי אם יופחת עיגול הסכום יהיה צורך לפגוע בתוספות השירות, והיו"ר ביטן מתח ביקורת על התשובה ואמר כי העיגול לא אמור להיות חלק מהחשבון הזה. "אל תספרו לנו סיפורים, לא באנו מהרחוב להיות חברי כנסת, לא יכולתן לדעת מראש שתהייה אפשרות לעגל את המחיר ל-6 שקלים, ואם כן ידעתן אז עבדתם על הציבור וזה יותר חמור", אמר.
הוא הוסיף כי אם המשרדים לא מוכנים לבצע את התיקון בכוונתו לזמן את שרת התחבורה ושר האוצר לוועדה. "מה שקרה פה זה הונאת הציבור – גם אם לא התכוונתם. עשיתם הקפאה של 12% ואחרי חצי שנה הבאתם עלייה של 18%. אם זה לא יתוקן אז אנחנו נתקן את זה בחקיקה רטרואקטיבית. מיד בספטמבר נזמן את השרים, ואני רוצה לראות שלא יבואו. את הצו הקודם קרעתי כי הבנתי שהוא בעייתי והיה תרגיל ביחסי ציבור. עכשיו צריך לתקן את זה".
ח"כ אלקין ביקש גם התייחסות לעליית מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים, ונציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בת חן רוטנברג, הציגה נתונים לפיהם מי שהכי מרגיש את העלייה במחיר זה אנשים בחמישון התחתון. סגן ראש עיריית ירושלים, אדיר שוורץ, אמר כי המהלך הזה פוגע ב-180 אלף נסיעות שמצעים החלשים ביותר שלא מעניינים. סגן מנהל קשרי קהילה בתכנית אב לתחבורה, ראובן שקד, ציין כי לפחות 42% מהנוסעים ברכבת הקלה בירושלים עושים זאת במנוי חופשי חודשים. מנכ"ל נקודת מפנה, רן מלמד, אמר כי המשמעות היא שמעל 90 אלף איש נדפקים.
נציגת משרד התחבורה ליטמנוביץ ביקשה להוסיף ששרת התחבורה פנתה לשר האוצר בבקשה להקפיא את גם את העלייה הזו, אך זה לא קרה. היו"ר ביטן זעם גם על כך, ואמר כי בסוף השרה חתמה על הצו. הוא הוסיף כי כשהקפיאו את המחיר ידעו שהוא יעלה חזרה. "אז מה אם היא פנתה והוא סירב? הבטיחו לי שמאוגוסט על האזרחים הוותיקים יסעו בחינם, ופתאום אין תקציב, למה להבטיח ולא לקיים?", תהה היו"ר ביטן. כאמור, בתום הדיון סיכם היו"ר ביטן כי יזמן את השרים לוועדה, ואמר כי אם הדבר לא יתוקן יקדם יחד עם ח"כ אלקין את הצעת החוק שלו לפקח על המחירים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה