רכב

תקנה חדשה לנהגים: זה מה שתהיו חייבים לעשות מה-1.8

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משיק היום קמפיין חובת לוחית זיהוי לקורקינטים ואופניים חשמליים, בהובלת גיא הוכמן
מערכת ice |  17
צילום פלאש 90/ מרים אלסטר
במשרד התחבורה דואגים לבטיחות הולכי הרגל והרוכבים: החל מ-1 באוגוסט חלה על רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים חובת רישום והצגת לוחית זיהוי. לקראת תחילת ישום התקנה, יוצא משרד התחבורה בקמפיין הסברה המדגיש את חובת הרישום וחשיבותה, הכל תחת הסיסמה ״רק עם לוחית, הרכיבה חוקית!״.
הקמפיין יעלה במדיה דיגיטלית, ברשתות חברתיות וברדיו, בהובלת הקומיקאי ואושיית הרשת גיא הוכמן, אשר מעורב ומחויב לנושא באופן אישי לאחר שאמו נפגעה באופן אנוש מקורקינט חשמלי בעת שיצאה מביתה בתל אביב, וסובלת עד היום מפגיעת ראש חמורה.

לדברי גיא הוכמן, "עד היום לא באמת התייחסו לכלים האלה כאל כלי רכב, אבל תאמינו לי, מדובר בכלי רכב לכל דבר. אימא שלי האהובה לא מדברת ולא הולכת כבר שנה מאז שפגע בה רוכב קורקינט פרוע. אז בשעה טובה, הנושא הוסדר. ההסדרה הזאת היא בעדכם ולמען הבטיחות בדרכים של כולנו. בחייכם, הירשמו ושימו לוחית!".
גיא ציין כי הוא תורם את מלוא שכרו עבור הובלת הקמפיין לעמותה העוסקת בתחום בטיחות בדרכים והצלת חיי אדם. חובת רישום רכב תחבורה קלה והצמדת לוחית זיהוי לרכב היא יוזמה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב, למען שמירה על בטיחות הולכי הרגל והרוכבים. התקנות אושרו בתחילת השנה בוועדת הכלכלה של הכנסת, ובעלי הרכב קיבלו תקופת היערכות של חצי שנה כדי להירשם באתר ולקבל מספר רישוי, להטביע לוחית זיהוי אצל מטביע מורשה ולהתקין אותה על כלי הרכב. 
לדברי השרה מירי רגב "משרדנו מעודד שימוש בכלי תחבורה קלה המאפשרים להתנייד ברחבי העיר בנוחות ובעלות נמוכה, מפחיתים את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר והרעש, ומשמשים אמצעי משלים לתחבורה הציבורית. עם זאת, רוכבים הנוהגים בפראות וללא התחשבות בחוקי התנועה ובשאר משתמשי הדרך, עלולים לגרום לתאונות ומסוכנים במיוחד להולכי רגל, ובהם קשישים, תינוקות וילדים קטנים. חובת הרישום והצגת הלוחית נועדה לגרום לרוכבים לנהוג ביתר זהירות והתחשבות, ותאפשר אכיפה אפקטיבית נגד רוכבים שאינם מצייתים לחוק ולכללי הבטיחות״.
המונח "תחבורה קלה" או "מיקרו-מוביליטי" כולל כלי רכב קלים שאינם חייבים ברישיון נהיגה אך חייבים קבלת היתר ועמידה במבחן עיוני. חובת הצגת לוחית זיהוי נועדה לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל, את שאר משתמשי הדרך ואת עצמם.
בעשור האחרון עלתה הפופולריות של רכב דו-גלגלי חשמלי, ומאות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים נעים במרחב העירוני. רוב הרוכבים נוהגים בזהירות ובאחריות, אך ישנם כאלה הנוסעים על המדרכות ומסכנים את שלומם של הולכי הרגל ואת עצמם. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והסדיר את השימוש ברכב תחבורה קלה, וקבע בין היתר תקן לרכב, גיל רכיבה מינימלי (16), חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית ועוד. כמו כן הורחבו סמכויות האכיפה לפיקוח העירוני. עם זאת, מאמצי האכיפה לא היו יעילים מספיק, מכיוון שרכבי תחבורה קלה אינם חייבים בנשיאת לוחית מזהה. במקרה של עבירה או תאונה, הרוכבים יכלו להתחמק ולהימנע מדו"חות.
שרת התחבורה יזמה את עדכון התקנות, כך שרכב תחבורה קלה יחוייב בנשיאת סימן מזהה. כדי להקל על בעלי כלי הרכב, נקבע נוהל רישום קל ופשוט, המתבצע כולו באופן מקוון וללא צורך להגיע למשרד הרישוי, ואינו כרוך בתשלום אגרות או בביצוע מבחן שנתי. בעת רישום רכב קיים, או ברכישת רכב חדש, על בעלי הרכב לבצע רישום מקוון חד פעמי, באמצעות מספר תעודת זהות. אם הבעלים הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו. 
בתום התהליך יישלח לבעל הרכב אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות, למשל AB 1234. בעל הרכב ייגש עם האישור למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית, אותה יש להצמיד לרכב. הכנת הלוחית והתקנתה כרוכות בתשלום.  לרשות הרוכבים עומדים עשרות מתקינים מורשים בכל רחבי הארץ, וצפוי כי מספרם יגדל עם הגידול בביקוש. רשימת המתקינים המורשים מופיעה באתר משרד התחבורה (חפשו בגוגל "רישום אופניים וקורקינט חשמליים").
במשרד הדגישו כי שלא כמו ברכב מנועי, מספר הזיהוי הוא אישי ומשויך לבעל הרכב ולא לרכב עצמו. במקרה של מכירת הרכב או רכישת רכב חדש, על הבעלים לפרק את הלוחית ולהתקינה על הרכב החדש, וזאת לאחר שביטל את השיוך הקודם וביצוע רישום מקוון לכלי החדש.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מעודד שימוש בתחבורה הציבורית ולצידה באמצעי תחבורה משלימים, בדגש על תחבורה ירוקה ושיתופית. קורקינטים ואופניים חשמליים יכולים להיות פתרון יעיל למצוקת התנועה והחניה במרכזי הערים, אך לא על חשבון בטיחותם של הולכי הרגל. אנו בטוחים כי התקנה החדשה של השרה רגב תביא לשינוי התנהגותי אצל הרוכבים, ותהפוך אותם לתוספת ברוכה למערך התנועה העירוני".
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    אופניים חשמליות
    שי שלום 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מישהו חשב על מעוטי יכולת או על אנשים בפשיטת רגל שלא יכולים לבצע זאת טכנית
    סגור
  • 14.
    השאלת אופניים חשמליות
    Ab 07/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה קורה עם הנהג לא בעל הכלי כלומר הכלי שייך לחברוץ
    סגור
  • בדיוק מה שיקרה לו אם יקח רכב בלי טסט ובלי מספר רישוי מח (ל"ת)
    שאול 07/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    זה לא פתרון אמיתי
    נעם 07/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    צריך להפסיק למכור אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. תשאלו רופאים בבתי חולים כמה נפגעו מהם. ה' ישמור! לא שווה את זה.
    סגור
  • 12.
    הולך להיות כאן תאונות אחושרמוטה
    יוצר 07/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    נהגי המכניות סמים ז על רוכב דו גלגלי אין להם בעיה לדרוס אותנו עם יסכנו אותנו על הכביש עם חוסר הסבלנות שלם וגם הכלי הזה לא מתאים לכביש עם רכב נכנס בך אתה גומר בבית קברות
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    חחחח׳חחחח
    יוסי 07/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה גאונים היהודים אין על העם שלנו
    סגור
  • 10.
    ואם יהיה לוחית רישויי, הם יצייתו לחוק?
    ליאור 07/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 1
    חוץ מחוקים שדופקים את הציבור גברת רגב לא עשתה שום דבר
    סגור
  • 9.
    אפליה
    אפליה 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מהלך שמטרתו היחידה היא כסף! אין תשתית, אין אכיפה נגד נהגי מכוניות מסכנים. אנשים הולכים על שביל אופניים ולא מקבלים דוח
    סגור
  • 8.
    איפה היית עד היום??!@
    חיימיקו הביתרי 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אדון גיא הוכמן איפה היית עד שאמך נפגעה??!! עשרות אנשים נפגעו לפניה ולא שמענו מילה ממך !!
    סגור
  • ואיפה אתה היית
    עעע 07/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הקשר בין היוזמה שלו להערה שלך?
    סגור
  • 7.
    לוחיות זיהוי לקורקינטים ואופניים חשמליים
    משרד התחבורה 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    טוב מאוד . אבל הפיקוח העירוני שנתקלים בנוער שעושה את העבירות לא עושים את עבודתם כראוי. ברחוב גיסין פ"ת ליד בית הפנקייק מידי יום שישי הנוער נוסע בצורה מפחידה והפיקוח והשיטור העירוני עוברים שם ולא עוצרים את הנוער שמסכן לא רק את הולכי הרגל אלא גם את הנהגים
    סגור
  • 6.
    ימח שמכם
    יעקב 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    7 3
    דיקטטורה על מלא, סין השנייה תכף נשלם מס אוויר..תכף ביטוח וטסט וככה עושקים אותנו.. מלכות הרשעה
    סגור
  • 5.
    רפואה שלימה והדורס לכלא על ניסיון רצח!
    מירוץ הראלי 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 2
    רפואה שלימה והדורס לכלא על ניסיון רצח! הגיע הזמן מזמן, כי הם נוהגים בפראות על המדרכות! זה יהיה נדבר היחיד שייזכר לטובה לגב' רגב, אה בעצם גיא הוכמן יזם את זה שאפו
    סגור
  • 4.
    משרד התחבורה
    דידי 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ומה עם עונשים כבדים למסמכים תוך כדי נהיגה ולאלה שבכל עצירה,ראשם יורד מתשומת הלב את התנועה,ישר אל הפלאפון. מה איתם?
    סגור
  • 3.
    לוחיות לקורקינטים
    זקזק 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עד שזה לא קורה שמישהו במשפחה לא מתעוררים . בהצלחה ענקית
    סגור
  • 2.
    טוב מאוד הם עושים הרבה עבירות תנועה ,עכשיו עם המצלמה בא (ל"ת)
    יוני 07/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    ציית לאדוניך
    כלב ב2025 07/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 2
    השנה היא 2025, שנה אחרי חוק הרישוי לאופניים חשמליים. ממשלת ישראל מחוקקת חוק שכלבים צריכים רישוי, כל כלב שנובח 200 קנס. מקווה שתראו מה אני רומז לכם כאן. אם לא, אבדה כל תקווה
    סגור