רכב

מהפכה בחניות בת"א: כמה תשלמו בכחול לבן בקרוב?

עיריית תל אביב-יפו מעדכנת את מדיניות החניה בכחול לבן: החל בינואר 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני וכמה תשלמו לשעה?
מערכת ice |  1
מתקני חנייה אוטומטית (צילום pngwing)
עיריית תל אביב-יפו מעדכנת את מדיניות החניה בכחול לבן ובחניונים העירוניים, זאת במטרה להביא לשיפור הנגישות בעיר ובתוכה, וכחלק מחזון התחבורה ליצירת מגוון של אמצעי תחבורה והתניידות חלופיים לרכב פרטי. עדכון המדיניות נכלל בתיקון לחוק העזר העמדת רכב וחנייתו אושר על ידי הנהלת העירייה ולכאחר אישורו במועצה יועבר לאישור משרדי הפנים והתחבורה. כניסת עדכון המדיניות וחוק העזר לתוקף בינואר 2025.
העדכון מגיע בעקבות החבות שהמדינה הטילה, במסגרת חוק ההסדרים של 2021, על רשויות מקומיות אשר בתחומן יותר מ- 40,000 תושבים, והאיסור שחל על מתן פטור לתושבים מתשלום אגרת חניה, אלא אם מדובר באזור החניה, שבו הם מתגוררים. לחבות זו הוסיפה העירייה כמה פעולות משלימות, למימוש אופטימלי של המהלך לטובת תושבות ותושבי העיר.

מה כולל העדכון? החל בינואר 2025 יידרשו תושבי ותושבות העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם – כאמור, בהתאם לנדרש בהתאם לחוק ההסדרים. לתושבים בעלי תו חניה, שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם תינתן ההנחה המירבית שחוק ההסדרים מתיר לתת לתושבים: 30% מתעריף מבקר, והם ישלמו 8.70 שקל במקום 12.40 שקל לשעה במרכז העיר; ו-4.90 שקל במקום 7 שקל מחוץ למרכז העיר.
מספר אזורי החניה בעיר יוכפל. נכון להיום קיימים 7 אזורי חניה (5 אזורים ו- 2 תתי אזורים) ואלה ישונו ל-14 אזורים. דהיינו, לכל תו יהיו 13 אזורים שבהם חניה בכחול לבן תהיה בתשלום. מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים.  החל בינואר 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני. בחניוני אחוזות החוף – תעריפי החניה יעלו ב-25%, כך שמחיר שעתי למבקרים יעמוד על 20 שקל במקום 16 שקל, ומחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 שקל במקום 24 שקל. שעת הכניסה החד-פעמית לחניונים אלה כחניוני לילה תידחה משעה 16:00 לשעה 18:00.
יודגש כי שיעור ההנחה לתושבי העיר בחניוני אחוזות החוף (75%) יישאר ללא שינוי, כך שהעלייה בתעריף החניה השעתי עבור תושבי תל אביב-יפו תהיה 1 שקל בלבד, ובתעריף החניה היומי 1.5 שקל. עדכון התעריפים נעשה תוך כדי הקפדה על כך שמחירי החניה יהיו זולים מאלה שנדרשים בחניונים הסמוכים ותוך שמירה על תעריפים מוזלים עבור תושבות ותושבי העיר. מהלך פרסום ממוקד, עם כל המידע הרלוונטי לכל אחד מאזורי החניה החדשים בעיר, יחל בקרוב
למה נחוץ עדכון המדיניות?
החניה הציבורית בעיר שמצטופפת במהירות הייתה תמיד, ועדיין נשארת, משאב שבמחסור. במצב כיום, בו החניה ברחוב ניתנת בחינם לכל תושבי העיר ללא הגבלה, ישנם פערים גבוהים בין היצע לביקוש, בעיקר באזורים הפופולריים. בנוסף לכך, המצב מעודד "אחסון" של רכבים פרטיים ברחוב לתקופות זמן ארוכות וקיום משקי בית שיש בהם 3 תווי חניה – ואף הרבה יותר מכך. כך יורדים משמעותית התחלופה של החניה ברחוב, והיצע החניה הפנוי לתושבי האזור. התוצאה היא מסעות חיפוש ארוכים של חניה ברחובות העיר, הראשיים והקטנים כאחד, שיוצרים עומסי תנועה מיותרים ופליטות של מזהמים לאוויר. את המצב המורכב הזה יש לנהל בצורה של מדיניות מסודרת מבוססת נתונים, שתווסת את הביקושים אל מול ההיצע, כפי שנעשה בכל הערים המתקדמות בעולם. 
ניהול משאב החניה הציבורי הוא גם כלי עבודה מרכזי במהלך התחבורתי, שמובילה עיריית תל אביב- יפו להיפוך פירמידת תנועת כל הרכב. זאת מכיוון שרק על ידי ניהול ביקוש לחניה וריסונו ברחוב, נוכל להשלים את פיתוח רשת האופניים, לייצר תחבורה ציבורית ברמה בין לאומית, לשדרג את תנאיי ההליכה ביצירת מדרכות רחבות ובנטיעת עצים, ובהוספת רחובות מוטי הליכה ועוד.
לצד אלה, עדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר, ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית. בנוסף לכך, הוא יסייע בעידוד השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים עירוניות, בהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי במרחבים, שבהם יש שירות טוב של תחבורה ציבורית ובהפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אוטוטל
    הנרי גברון 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי שהעירייה תועיל בטובה ולא תגזול מקומות חניה לטובת האוטו-טל. אם העיריה רוצה לעודד תחבורה ציבורית אז שתתחיל בזה שתבטל את הפרוייקט הכושל הזה, גם לא תורם למצוקת החניה בעיר נהפוך הוא, וגם לא ממעודד תחבורה ציבורית- נהפוך הוא. בכל רחוב כמעט או כל מקטע של רחוב לכל הפחות 2 מקומות חניה שמורים לטובת המיזם הכושל הזה. רק לתאר כמה מאות מקומות חניה היו מתפנים
    סגור