מדדים ומחקרים

העסקים הקטנים בישראל בצרות: ירידה קיצונית בהכנסות מפרוץ המלחמה

על רקע הפרסומים לפיהם בנק ישראל אינו מוכן להקל על חלוקת אשראי לחברות האשראי החוץ בנקאי וחברות כרטיסי האשראי, ממדי הפגיעה של העסקים הקטנים בישראל מאז תחילת המלחמה נחשפים
מערכת ice |  1
כלכלה בישראל (צילום shutterstock)
מבדיקה שנעשתה ע"ב ניתוח מעמיק של חשבונות הבנק בקרב מדגם של כ-200 עסקים קטנים ברחבי הארץ מגלה כי כ-74% מהעסקים חוו ירידה ממוצעת של כ- 34% בהכנסות מחודש אוקטובר ביחס ל-12 החודשים שקדמו לו. כך לפי בדיקת bizi, חברת הפינטק.
בתוכם, 43% מהעסקים חוו ירידה של עד 30% בהכנסות בחודש אוקטובר בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים שקדמו לו, 25% מהעסקים חוו ירידה של בין 30% ל 50% מההכנסות, 21% מהעסקים חוו ירידה של בין 50% ל 70% מההכנסות, ו-11% מהעסקים חוו ירידה של מעל ל75% מההכנסות.
כאמור, מרבית העסקים הקטנים בישראל נדרשים למסגרת אשראי לצורך קיומם השוטף בשגרה ועל אחת כמה וכמה בתקופת המלחמה. הצורך במסגרת אשראי נובע, בין היתר, מהעובדה שתנאי התשלום המקובלים בישראל למגזר העסקים הקטנים הוא "שוטף פלוס 90" ואף יותר מכך.
במכתב ששלח סער זכריש מנכ"ל bizi בתחילת החודש ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן וחברי ועדת הכלכלה והועדה למיזמים ציבוריים, התייחס זכריש להכרח בסיוע מהיר ואפקטיבי לעסקים הקטנים בשל הקושי שנקלעו אליו בעקבות המלחמה, ולצורך לפתיחת תחרות לבנקים בשוק האשראי לעסקים קטנים.
זכריש ציין כי: "מדינת ישראל מבקשת להעניק סיוע לעסקים קטנים באמצעות המערכת הבנקאית. זאת, תוך התעלמות מהשינויים שחלו במערכת הפיננסית בישראל כתוצאה מרפורמות שונות שקידמו כניסת שחקנים חדשים ופתיחת התחרות. כתוצאה מכך הסיוע החשוב יינתן תוך חיזוק הריכוזיות של המערכת הבנקאית ובניגוד גמור למאמצים הרבים לפתוח תחרות שתשפר את ההיצע, תגדיל את הנגישות, תוזיל את עלויות האשראי לעסקים קטנים ותשפר את השירות שניתן לו".
זכריש מבהיר כי: "ההסתמכות הבלעדית על המערכת הבנקאית לא רק שתפגע בתחרות וכתוצאה מכך בעסקים הקטנים עצמם, אלא שהיא מתעלמת מחשיבותן ותרומתן של חברות הפינטק נותנות האשראי אשר מחזיקות ביתרון אל מול המערכת הבנקאית המסורתית בצד הטכנולוגי וביכולתן לתת מענה מהיר לצרכי העסקים הקטנים", ומוסיף כי "על הממשלה להקצות מקורות הון לגופים מחוץ למערכת הבנקאית ובתוכם פינטקים ולאפשר לכל השחקנים להתחרות בבנקים לטובת הסיוע לעסקים בשעתם הקשה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סיוע לעסקים
    קובי 12/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויש לנו שר אוצר שלוקח כול חודש 70000 שקל טוב מה לעשות כחה זה בחיים הסבע לא רואה את הרעב אני מקווה שאחרי המילחמה עוד יסרדו כמה עסקים קטנים וגם הם יהיו בחובות הנקיים וואלה אני מקווה ששר האוצר הזה יעוף הביתה או שילח ללמוד מישראל כץ אך מנהלים כלכלה של מדינה
    סגור