מדדים ומחקרים

השיחה הלילית של וורן באפט שהצילה את הכלכלה בארה"ב

שרי אוצר ידעו להגיד שלפעמים מה שנכון לעשות הוא דווקא המהלך הכי לא פופולרי. אחד מהם הקשיב לעצה של וורן באפט וכנראה בצורה הזו מנע את החרפת המשבר הפיננסי של 2008: "ההחלטה הכי מוצלחת ושנואה בהיסטוריה"
מערכת ice |  1
וורן באפט (צילום מסך מתוך יוטיוב International Trade Administration)
בעיצומו של המשבר הפיננסי באוקטובר 2008, מנכ"ל ברקשייר האת'וויי, וורן באפט, ערך שיחת טלפון משמעותית בשעת לילה מאוחרת עם שר האוצר האמריקאי דאז, הנרי "האנק" פולסון. באפט רצה לחלוק איתו רעיון שעשוי להחיות את הכלכלה המתקשה.
פולסון, מותש מלילה ארוך של סיעור מוחות עם הצוות שלו בגיבוש מדיניות להחזרת האמון בוול סטריט, נזכר בעייפותו במהלך אותה תקופה. בסרט התיעודי "פאניקה: הסיפור הבלתי סופר של המשבר הפיננסי של 2008", הוא מספר "בזמן שקיבלנו את החקיקה הזו בקונגרס, המצב החמיר. היו לנו שני הכישלונות הגדולים של הבנקים בהיסטוריה של ארה"ב עם Wachovia ו-Washington Mutual. היינו צריכים משהו שיעבוד הרבה יותר מהר ויהיה חזק יותר".
במהלך תקופה זו, הקונגרס העביר את חוק היציבות הכלכלית לשעת חירום, הידוע גם בשם "הצעת החילוץ", יחד עם הקמת תוכנית הסיוע לנכסים בעייתיים בסך 700 מיליארד דולר (TARP) לרכישת נכסים מבנקים קורסים. למרות הצעדים הללו, חששות המשקיעים נותרו ללא הפוגה
ההצעה של באפט
בתוך החיפוש המטורף אחר פתרון יעיל, באפט פנה אל פולסון עם הצעתו. בהתחלה פולסון לא הבין מזה, והיום נזכר בהומור בבלבול שלו, כאשר חשב אז, "לאמא שלי יש שיפוצניק בשם וורן. אני אומר, 'למה הוא מתקשר אליי?'". פולסון התעשת, הקשיב להצעתו של באפט, והודה שהיא מכילה את המהות של מה שייושם בסופו של דבר. "אולי יותר הגיוני לשים יותר הון בבנקים מאשר לנסות לקנות את הנכסים", אמר המיליארדר.
בעקבות הצעתו של באפט, התכנסה פגישה ב-13 באוקטובר התאספו מנכ"לי בנקים בולטים כמו מורגן סטנלי, ג'יי פי מורגן, גולדמן זאקס ועוד. אמנם לא כל הבנקים נזקקו לסיוע מיידי, אבל כמה מנכ"לים הביעו חוסר רצון לקבל מזומנים, מחשש שזה יצביע על מאבקים פיננסיים שעלולים להוביל למשיכת משקיעים. עם זאת, פולסון הדגיש את היכולת המכריעה של המהלך כדי להחזיר את האמון בכלכלה, ובסופו של דבר זכה להסכמה פה אחד, ואכן האוצר הזרים 250 מיליארד דולר למערכת הבנקאית באמצעות כספים מ-TARP.

דעת הקהל
התגובות בציבור למהלך החילוץ לא היו חיוביות. מפגינים יצאו לרחובות והביעו זעם מכך שכספי משלמי המסים משמשים להצלת משקיעים עשירים בוול סטריט, שבעיני רבים גרמו למשבר באמצעות שיקול דעתם הגרוע. על שלט אחד נכתב, "מזומן לפח?" אחר קרא, "להציל אנשים עובדים, לא את העשירים!"
"אני חושב שעדיין יש הרבה אנשים שמאמינים שחילצנו חברות ועזרנו לוול סטריט כי ניסינו לעזור לחברינו בתעשייה הפיננסית ולא מתוך האינטרס שלנו להגן על כלכלת ארה"ב", אומר בסרט יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, בן ברננקי.
פולסון, ברננקי ונשיא הפד של ניו יורק, טימותי גייתנר, מדגישים כי פעולותיהם נועדו לסייע ל'מיין סטריט' על ידי הצלת וול סטריט. בעוד שהם מודים בפגמים בניהול המשברים שלהם, כמו חוסר היכולת להציל את ליהמן ברדרס מקריסה, הם עומדים על החלטתם להזרים כספים לכלכלה דרך המגזר הבנקאי.
פולסון מדגיש את ההתאוששות המתמדת של השוק והמדדים כמו ה-S&P 500 מאז 2009, ומכנה את תוכנית החילוץ "התוכנית המוצלחת השנואה ביותר בהיסטוריה של האנושות". בתחושה דומה, נשיא ארה"ב דאז ג'ורג' בוש מאמין שזהו "כנראה החילוץ הפיננסי הגדול ביותר אי פעם", למרות שהוא מודה בחוסר היכולת לספק ראיות בלתי ניתנות להפרכה, מתוך אמונה נחרצת שההתערבות כנראה מנעה משבר חמור יותר.
עשור מאוחר יותר ב-2018, באפט הצהיר כי משבר פיננסי נוסף הוא בלתי נמנע בגלל אותן תכונות אנושיות בסיסיות - קנאה ותאוות בצע - שתרמו למשבר הקודם לפני 10 שנים. "זה חלק קבוע מהמערכת", אמר.
ואכן כזכור במרץ האחרון, סדרה של קריסות בנקים קטנים עד בינוניים בארה"ב שלחה גלי הלם בסקטור הבנקאות העולמי, והביאה לירידה מהירה במחירי מניות הבנקים. הרגולטורים הגיבו בפעולה מהירה על מנת למנוע הדבקה פוטנציאלית ברחבי העולם. באפט שיבח את התערבות הממשלה, והדגיש את תפקידה במניעת משבר משמעותי יותר.
באפט הביע מעט הפתעה מהכישלונות של הבנקים, וייחס אותם למורכבות ההולכת וגוברת של מערכת הבנקאות בארה"ב. הוא חשף כי הוא נפטר בהדרגה מאחזקותיו במניות הבנקים, החל מתחילת הקורונה ועד החצי שנה האחרונה. "הציבור האמריקאי לא מבין את מערכת הבנקאות שלו - וכמה אנשים בקונגרס לא מבינים אותה יותר ממה שאני מבין אותה", אמר באפט, והדגיש את חוסר ההבנה הנרחב סביב המורכבויות של תעשיית הבנקאות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לכל הדפסות הכסף יהיה סוף - משבר חובות ענק
    דניאל 06/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מנוס. זה יגיע יום אחד...משקי הבית של מיליוני משפחות לא יעמדו ביוקר המחייה. בחובות הגדלים. במשכנתאות. בהרגלי הצריכה הבלתי מרוסנים. לכן מגדל הקלפים יקרוס ומשבר חברתי יביא את הציבור בהמוניו אל דלתות הבנקים החזירים ביחד עם הפוליטיקאים תאביי השלטון.
    סגור