מדדים ומחקרים

אייל שני יודע? מתברר שצמחי עגבניות יכולים לצרוח. כך זה נשמע

מחקר מאוניברסיטת תל אביב גילה לאחרונה כי צמחים מפיקים צלילים בתדרים שונים כשהם נמצאים במצב מצוקה. כך זה נשמע
מערכת ice |  3
עגבניות (צילום אורי לנץ פלאש90)
במשך מאות, אם לא אלפי שנים, צמחים מהווים מוקד סקרנות ומחקר עבור האנושות וכלל שהשנים עוברות כך גם הגילויים שלנו בתחום (תודות לטכנולוגיה) רק גדלים. הגילוי שנדבר עליו כעת הוא כחול לבן ותוצר של מחקר שנעשה ממש כאן בארץ באוניברסיטת תל אביב.
מחקר שהובל על ידי פרופסור לילך הדני ובשיתוף פרופסור יוסי יובל הצליח להקליט קולות שצמחים משמיעים בתדרים שהאוזן שלנו לא יכולה לקלוט. יתרה מכך, מתברר כי אותם צמחים, ספציפית במחקר הזה צמחי עגבנייה, עושים קולות מובהקים יותר כשהם נמצאים במצוקה, למשל כשחותכים את הגבעול.
במהלך שלבי המחק הוכנו צמחים של עגבנייה, טבק, חיטה, תירס ועוד לקופסה אקוסטית ומבודדת ולידם הושמו מיקרופונים אולטרה-סוניים. הצמחים שהוכנסו הגיעו במצבים שונים, למשל כשחלקם לא הושקו מספר ימים, או כאשר אכן חתכו להם את הגבעול ועוד. אכן נמצא כי צמחים שלא היו במצוקה השמיעו צליל רק את לשעה בערך, בעוד שצמחים במצוקה השמיעו צלילים באופן עקבי.
לאחר שההקלטות נאספו הן כמובן נותחו על מנת שיהיה ניתן להבדיל בין סוגי הצלילים - כל זאת במטרה להבין האם צלילים שונים מעידים על מידת מצוקה שונה. עם זאת, נכון לעכשיו אי אפשר באמת לדעת האם יש לצלילים משמעות, האם הצמחים מפיקים אותם כדי לתקשר ועוד. כמו כן, מוקדם מדי לשער אילו השלכות עלולות להיות על גילויים מסוג זה בעתיד - מעניין מה יש לאייל שני להגיד על זה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שגיאות
    להסב את צומת הלב 04/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש בכתבה מספר שגיאות שמקשות על הקריאה וגם בעיות ניסוח.. כדאי לעבור על מה שכותבים לפני שמפרסמים
    סגור
  • 2.
    שלום עליכם רק עכשיו גילתם.
    מיכאל 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחקר דומה נעשה כבר מיזמן רק על מלפפון. כל מה שיש עלי אדמות חי ונושם גם אבנים. השמיעה שלנו די מוגבלת אחרת הינו מתחרפנים, על כל אבן או גרגיר חול שצורח עלינו כי דרכנו עליו. ביום מן החיים יצאו כלים גם לשמוע אבנים. נפלאות הם דרכי האל אם להביט ולהקשיב טוב לסביבה תוכל להתחיל להבין אותה.
    סגור
  • 1.
    עוד מעט גם ירקות ופרות יאסרו עלינו לאכול. צער צמחים (ל"ת)
    שי 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור