מדדים ומחקרים

יותר מ-21 מיליארד שקלים נזרקים לפח בכל שנה

שליש מהמזון בישראל נזרק לפח: צמצום בזבוז מזון הופך להיות אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפנינו. לצמצום בזבוז מזון יש יתרון כלכלי, חברתי וסביבתי, ויש רק דרך אחת למנוע אותו - שיתופי פעולה
אסנת גולן | 
מזון נזרק לפח (צילום freepik, shutterstock)
בכל שנה, אוכל בשווי 21.3 מיליארד שקלים הולך לפח, כאשר כמחצית ממנו ראויה למאכל – את הבעיה הזו ניתן לפתור. ביחד.
צמצום בזבוז מזון הופך להיות אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפנינו. לפי מחקר של מקינזי, בין שליש ל-40% מהאוכל ברחבי העולם נזרק לפח, בעיה בהיקף של מאות מיליארדי דולרים מדי שנה. משפחה ממוצעת בישראל משליכה לפח מזון בשווי 8000 שקלים בשנה, ומצד שני כ-300 אלף משפחות בישראל סובלות מאי ביטחון תזונתי, כאשר ישראל נמצאת במקום השני בהשלכת מזון מבין מדינות ה-OECD. לפי דוח של "לקט ישראל", כ- 2.6 מיליון טונות של אוכל נזרקו בישראל לפח בשנת 2021.
להצלת מזון יש שורה של יתרונות, וביניהם יתרונות כלכליים, חברתיים וסביבתיים. צמצום בזבוז מזון מהווה חלופה לייצור מזון תוך כדי הפחתת העלויות הכרוכות בייצור המזון, היא מסייעת בהקטנת פערים חברתיים ומניעת אי ביטחון תזונתי, והיא מצמצמת את ההשפעות הסביבתיות בהפחתת מזהמים ופליטות תוך כדי חיסכון במשאבי טבע ומים.
כחלק מהאחריות שלנו להזין ולטפח מחר טוב יותר, יזמנו בשטראוס פרויקטים שונים להפחתת בזבוז המזון. לדוגמא, יזמנו פרויקט להצלת מזון בשיתוף עמותת "לתת" ורשת "יוחננוף". הפרויקט החל בשנת 2021 והתרחב השנה ל-35 סניפי הרשת. השנה, בזכות פרויקט זה, הצלנו כ-6.5 טון של מוצרים שהועברו לתרומה למשפחות הזקוקות לכך. באופן זה,  אנו תורמים מוצרים "בריאים" שלא ניתנים למכירה בשל תוקף קצר או סימון שגוי. 
צמצום בזבוז המזון ממשיך גם דרך העלאת מודעות. השבוע, התקיים אירוע קולינרי להצלת מזון בשוק הנמל בתל אביב, במסגרתו הוגשו מגוון מנות שף ממזון מוצל, ביוזמת קבוצת שטראוס, עיריית תל אביב ועמותת 'רובין פוד', הפועלת לצמצום בזבוז מזון. וזוהי רק ההתחלה. 

אסנת גולן. צילום: טל שחר
הצלת מזון היא נוסחה מנצחת. היא נכונה לחברה, לסביבה ולעסקים. הדרך לטיפול נשענת על יצירת שיתופי פעולה רב מגזריים. זה חשוב לתושבי ישראל, זה חשוב לסביבה וזה חשוב לעתיד שלנו. כדי שנוכל לעמוד ביעדי האו"ם ולצמצם את בזבוז המזון, אנחנו חייבים לרתום את כל השחקניות המרכזיות, מגזר ציבורי, חברות עסקיות וגופים חברתיים, כדי לבנות את החוסן הכלכלי של מדינת ישראל ולהיות פורצי דרך גלובאליים.
כדי לייצר אימפקט משמעותי שיאפשר לנו להשאיר לילדות ולילדים שלנו עולם ומחר טוב יותר, אנחנו חייבים לקחת אחריות – כצרכנים וכיצרנים. רק ככה נוכל לייצר שינוי אמיתי, מהשדה ועד הצלחת. 
הכותבת היא סמנכ"לית תקשורת, מותג, חברה וקיימות בקבוצת שטראוס 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה