מדדים ומחקרים

זינוק מחירים מטורף ב-2023? "זה יהיה המצב בעולם ובישראל"

נשיא התאחדות התעשיינים הסביר עד כמה הוא מודאג בוועידת ראשי המפלגות: "ב-2023 צפוי בישראל מחסור במוצרים בסיסיים"
מערכת ice | 
אספקת מזון (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
על רקע עליות המחירים, "ב-2023 צפוי מחסור במוצרים בסיסיים" כך התריע הבוקר (רביעי) נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, בפתיחת ועידת ראשי המפלגות של התאחדות התעשיינים בתל אביב.
ד״ר תומר המשיך ואמר כי "זהו מצב שאנחנו לא רגילים אליו, שאנחנו נלך למדפים ולא יהיו המוצרים שאנחנו רגילים אליהם, אבל זה הולך להיות המצב בקרוב בעולם וגם בישראל. לכן חשוב להשקיע מאמץ גדול בלשמור על העצמאות היצרנית שלנו. חברה חזקה היא חברה שיכולה לייצר כמה שיותר מוצרים 'מבית', בתוך הבית שלה, והמזל של ישראל היא שבאופן יחסי יש פה תעשיית מזון חזקה. אני מקווה שכל הנבואות השחורות שלי יתבדו, אבל איך שזה נראה כרגע אנחנו מתקדמים לעבר מצב כלכלי קשה. מי שיצליח לעבור את התקופה הקשה הזו, יוכל לנצל בהמשך את הצמיחה העולמית ושם מדינת ישראל צריכה להיות".

עם זאת אמר ד"ר תומר כי נכון להיום "המצב הכלכלי של ישראל באופן יחסי הוא טוב, אפילו טוב מאוד. הגירעון נסגר, היחס חוב תוצר קטן. מהבחינה הזו נראה שאנחנו סוג של נס ואולי באמת יש לנו השגחה עליונה, כי נראה שאנחנו עושים בישראל הכל הפוך ולרוב חושבים ופועלים רק לטווח הקצר, אבל בכל זאת הכלכלה שלנו חזקה. אולם אנחנו כן חייבים להתחיל לחשוב ולפעול לטווח הארוך. לא הגיוני שמדינה עובדת כל כך הרבה זמן בלי תקציב מאושר".
ד"ר תומר התייחס גם לנושא יוקר המחייה ואמר כי "זה נושא שיוצר הרבה מאוד תשומת לב תקשורתית, אבל רוב הסיקור התקשורתי טועה בבסיס בכך שהוא משווה את המחירים פה לחו"ל. הסיבה שחושבים שבישראל יותר יקר מבאירופה זה בגלל שהשקל התחזק. זה לא שבאמת יותר יקר פה. נכון שאם משווים אותנו למדינות עם יורו חלש לעומת השקל החזק שלנו, זה מרגיש שאנחנו יקרים, אבל בפועל המזון שלנו כמעט ולא התייקר בשנה החולפת לעומת מדינות אחרות".
עוד המשיך: "אם אנחנו רוצים להוריד תא המחירים יש להפחית את המע"מ על המזון, שהינו יחסית גבוה לעומת מדינות אחרות. דבר נוסף שאפשר לשנות זה את עלויות הייצור המאוד יקרות בישראל- עלות הארנונה, עלות המים, עלות החשמל –אפשר להפחית אותם וזה יוריד את המחירים למטה. כמו כן, צריך גם להקל על האוכלוסיות החלשות. קצבאות הזקנה בישראל הן בושה וזו רק דוגמה לשינויים שצריך לעשות במערכת".
תומר התייחס גם להתנגדות של התאחדות התעשיינים ליום השבתון ביום הבחירות, שעולה מיליארדי שקלים למשק, ואמר כי  "ראשית חשוב לזכור כי שליש מהאנשים לא מצביעים ולכן הם למעשה מקבלים סתם יום חופש. בנוסף עולה השאלה האם בכלל יום שבתון מעלה את אחוזי ההצבעה, וממה שאנחנו רואים במדינות אחרות התשובה היא לא. אפשר להפחית את מספר שעות העבודה באותו היום כדי להקל על אנשים להצביע, אנחנו בעד שאנשים יצביעו, אבל אין סיבה שזה יהיה יום שבתון מוחלט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה