מדדים ומחקרים

מהפכה בכספי הפנסיה שלכם: לאן הלכו כל החסכונות?

המהפכה השקטה בחיסכון הישראלי: זינוק דרמטי בהשקעות במדד S&P 500, הביצועים המרשימים של המדד, עם תשואה של יותר מ-22% ב-2024 ושבירת שיאים חדשים 43 פעמים השנה, משכו אליו עוד ועוד משקיעים כולל בישראל
מערכת ice |  1
הייטק-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בשלוש השנים האחרונות, חל שינוי דרמטי בהרגלי החיסכון של הישראלים. מדד S&P 500, שבעבר היה נחלתם של מביני עניין בלבד, הפך למוקד משיכה עצום עבור משקיעים מכל שכבות האוכלוסייה. מ-1% בלבד מסך ההשקעות לטווח ארוך ב-2021, זינק חלקו של המדד ל-8% בשנת 2024, עם השקעות המסתכמות ב-134 מיליארד שקל בקרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות.
על פי הפרסום בגלובס, הסיבות לזינוק זה מגוונות. המהפכה המשפטית והמלחמה בישראל דחפו משקיעים לחפש אפיקי השקעה בטוחים יותר מחוץ לגבולות המדינה. במקביל, הביצועים המרשימים של המדד, עם תשואה של יותר מ-22% ב-2024 ושבירת שיאים חדשים 43 פעמים השנה, משכו אליו עוד ועוד משקיעים. התנופה הזו קיבלה חיזוק נוסף מהתפתחויות בתחום הבינה המלאכותית, שהזניקו את מניות הטכנולוגיה המובילות במדד.

למרות ההצלחה, מומחים מזהירים מפני הסיכונים הכרוכים בריכוז השקעות במדד אחד. הם מדגישים את החשיבות של פיזור השקעות ומזכירים כי גם ה-S&P 500 חווה תקופות של ירידות חדות. בנוסף, קיים חשש לגבי ההשלכות על המשק הישראלי, כאשר כספי חיסכון רבים מופנים לחו"ל במקום להיות מושקעים בכלכלה המקומית.
הרגולטורים והמוסדיים בישראל מתמודדים עם אתגר חדש זה. מצד אחד, הם מכירים בזכותם של המשקיעים לבחור את אפיקי ההשקעה שלהם, ומצד שני, הם מודאגים מההשלכות ארוכות הטווח על המשק. נראה כי הדיון סביב האיזון הנכון בין השקעות מקומיות לבינלאומיות יעסיק את קובעי המדיניות בשנים הקרובות.
בעוד שהמגמה הנוכחית מצביעה על המשך הגידול בהשקעות ב-S&P 500, השאלה המרכזית נותרת: האם זוהי מהפכה של ממש בתרבות ההשקעות הישראלית, או שמא מדובר בטרנד חולף שיתפוגג עם שינוי בתנאי השוק? התשובה לשאלה זו תעצב את עתיד החיסכון הפנסיוני והפיננסי בישראל לשנים רבות קדימה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מתעסקים בסימפטום ולא בבעייה
    מישהו 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל עוד הממשלה לא מתפקדת וזה גורם להורדות דרסטיות בדירוג של ישראל, ימשיכו להוציא את הכסף החוצה. תדאגו שתהיה מדינה וכלכלה נורמלית ואולי ההשקעות יחזרו לארץ.
    סגור