מדדים ומחקרים

דויטשה בנק: הכלכלה העולמית נמצאת בשלבים האחרונים של נורמליזציה

כלכלני דויטשה בנק: הורדה של 50 נקודות בסיס בארצות הברית עלולה להטות את השווקים לכיוון שגוי, צמיחת השכר בבריטניה התמתנה לאחרונה וייתכן שזה לא יספיק לבנק המרכזי להוריד את הריבית כבר ביום חמישי והבנק המרכזי של יפן צפוי לנקוט גישה של "המתן וראה"
מערכת ice | 
דויטשה בנק (צילום shutterstock)
כלכלני דויטשה בנק ערכו סקירה כלכלית שבועית בנוגע למספר שווקים, בהם: ארצות הברית, אנגליה, יפן, סין ואירופה.
השבוע, ההחלטות על שיעורי הריבית של הבנקים המרכזיים ימשיכו להיות במוקד העניין בשווקים. הציפיות הגוברות להורדת ריבית סייעו לשווקים להתאושש מההתחלה הקשה בספטמבר, כשמדד ה-S&P 500 עלה ב-4.0% וה-Stoxx600 ב-1.9% במהלך השבוע. הנתונים המקרו-כלכליים מצביעים על הורדת ריבית של 25 נקודות בסיס על ידי הפד השבוע, כשהנתונים על מדד המחירים לצרכן (CPI) ותביעות האבטלה השבועיות היו בהתאם לציפיות. עד יום חמישי שעבר, השווקים ציפו להורדה של 25 נקודות בסיס על ידי הפד, אך מספר כתבות עיתונאיות והערות של נשיא הפד של ניו יורק, ביל דדלי, באירוע בסינגפור החזירו לשולחן את האפשרות של הורדה של 50 נקודות בסיס. השווקים עדיין עצבניים בגלל סימנים סותרים על הכלכלות הגלובליות והעיכובים הקשים שקשורים למדיניות המוניטרית. למעשה, אנו סבורים שהכלכלה העולמית נמצאת בשלבים האחרונים של הנורמליזציה לאחר זעזועי הקורונה והאנרגיה של 2020 ו-2022. מאחר ונורמליזציה לא בהכרח אומרת מיתון, הורדה של 50 נקודות בסיס עלולה להטות את השווקים לכיוון שגוי.
הבנק האירופי המרכזי (ECB) ביצע הורדה של 25 נקודות בסיס בשבוע שעבר כמצופה. הבנק המרכזי של אנגליה (BoE) והבנק המרכזי של יפן (BoJ) צפויים לאמץ גישה של המתנה ובחינה השבוע, כדי להעריך את השפעת ההתאמות האחרונות בריבית על הכלכלה האמיתית.
בענף הסחורות, מחירי הנפט הגולמי נסגרו מתחת ל-70 דולר לחבית בשבוע שעבר, הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2021, לאחר ש-OPEC חתכה שוב את תחזיות הביקוש, תוך ציון האטה בכלכלה הסינית.

במקביל, הפוליטיקה המשיכה לשלוט בכותרות לאחר העימות הנשיאותי בשבוע שעבר, כאשר ניסיון התנקשות שני במועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, נמנע ביום ראשון.
ארצות הברית: החלטה מאתגרת של ועדת השוק הפתוח
כל העיניים יהיו מופנות לישיבת ועדת השוק הפתוח הפדרלית (FOMC) הקרובה (17-18 בספטמבר), בה צפויה להתרחש הורדת ריבית ראשונה. לאחר נתוני ה-CPI של השבוע שעבר, הציפייה שלנו נותרת להורדת ריבית של 25 נקודות בסיס, אם כי לא ניתן לשלול הורדה של 50 נקודות בסיס. יש לזכור שהמדד המועדף על הפד לאינפלציה הוא מדד הליבה של הוצאות הצריכה הפרטית (PCE), שם למשקל נמוך יותר יש לדיור ותחבורה (הסקטורים הפחות ודאיים קדימה), בעוד שלמערכת הבריאות יש יותר יציבות במחירים, דבר שיכול לתמוך במגמת הירידה. הפד יעדכן גם את תחזיות הכלכלה שלו בישיבה זו. השבוע יפורסמו מספר נתונים חשובים: היום נשמע על סקר Empire State, מחר יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות והייצור התעשייתי (שצפויים לעלות לעומת יולי), וכן מדד שוק הדיור של ה-NAHB. ביום רביעי צפויים נתוני התחלות הבנייה והיתרי הבנייה. לבסוף, ביום חמישי יפורסמו נתוני מכירות הבתים הקיימים.
מסקנה: חולשת הפעילות הכלכלית תהיה מספיקה לפד כדי לבצע הורדת ריבית של 25 נקודות בסיס השבוע.
הבנק האירופי המרכזי (ECB): לצמצם את הפער בין DFR/MRO
לאחר הורדת הריבית של 25 נקודות בסיס בשבוע שעבר, יחולו ביום רביעי מספר שינויים במסגרת האופרטיבית ליישום המדיניות המוניטרית (כפי שהוכרז ב-13 במרץ 2024). במיוחד, הפער בין פעולות השוק הראשיות לשיעור הריבית על הפיקדונות יופחת מ-50 נקודות בסיס ל-15 נקודות בסיס. בכך, ה-ECB עובר לאט ממערכת המבוססת על היצע בפועל למערכת מבוססת ביקוש עם מסדרון ריבית צר מאוד. מעבר לכך, אנו מחכים היום לנתוני עלות העבודה של גוש האירו ברבעון השני וכן לנתוני מאזן המסחר של יולי. 
מחר נקבל את מדד הסנטימנט הכלכלי של ZEW לספטמבר, שירד לשפל של תשעה חודשים של 17.9 נקודות באוגוסט. בנוסף, ביום רביעי נקבל את מדדי המחירים הסופיים של גוש האירו לאוגוסט וכן את נתוני התפוקה בענף הבנייה של יולי. לבסוף, ביטחון הצרכנים המוקדם של גוש האירו לספטמבר, שירד באוגוסט ב-0.5 נקודות ל-13.5-, יחשוף ביום שישי את דעתם של הצרכנים על מצבם הכלכלי.
מסקנה: השינוי במסגרת המדיניות של ה-ECB עשוי להגביל את ההיקף הפוטנציאלי לתנודתיות בשיעורי הריבית לטווח הקצר בשוק הכספים.
הבנק המרכזי של אנגליה (BoE): שוב מהצד?
בבריטניה, השחקנים בשוק, כנראה, יתמקדו בעיקר בישיבת הבנק המרכזי של אנגליה ביום חמישי. עם זאת, נתונים חדשים על האינפלציה צפויים להתפרסם ביום שלישי. שיעור האינפלציה השנתי של מחירי הצרכן עלה מעט ל-2.2% ביולי, ותשומת לב מיוחדת תינתן לשיעור הליבה, שעמד בחודש שעבר על 3.3% ונובע בעיקר מעליית מחירי השירותים. אף על פי שצמיחת השכר התמתנה לאחרונה, ייתכן שזה לא יספיק לבנק המרכזי להוריד את הריבית כבר ביום חמישי. בכל מקרה, הציפיות להורדת ריבית נמוכות למדי, ורוב השחקנים בשוק אינם מצפים להורדת ריבית עד נובמבר.
נקודת סיכום: האינפלציה ביולי הייתה גבוהה, במיוחד בשירותים. אם הנתונים מאוגוסט שיפורסמו השבוע יצביעו על הקלה, זה עשוי להגביר את הציפיות להורדת ריבית בנובמבר.
יפן: הבנק המרכזי של יפן צפוי להמתין השבוע
הבנק המרכזי של יפן יקיים את ישיבת המדיניות המוניטרית שלו ביום שישי. מאחר שהבנק הביע את כוונתו להימנע מהעלאות ריבית מהירות, אנו סבורים שהוא ישמור על שיעור הריבית ללא שינוי השבוע. העלאת הריבית החדה של הבנק ביולי יצרה תנודתיות חמורה בשווקים, ולכן הם ינהגו בזהירות רבה בצעדיהם הבאים. הצמיחה בתמ"ג של יפן חזרה ל-2.9% ברבעון השני של השנה בהשוואה להתכווצות של 2.3% ברבעון הקודם. גם צמיחת השכר הייתה מוצקה, עם גידול של 3.6% ביולי. לכן, ייתכן שהבנק ישקול העלאות ריבית מאוחר יותר השנה כאשר התנאים הכלכליים והשווקים יתייצבו.
נקודת סיכום: הבנק המרכזי של יפן צפוי לנקוט גישה של "המתן וראה" החודש לאחר העלאת הריבית החדה ביולי. עם זאת, העלאות ריבית עדיין על הפרק מאוחר יותר השנה, ככל שהתנאים הכלכליים משתפרים.
תחזית: מניות סיניות – התאוששות השוק מתעכבת
הנתונים המקרו-כלכליים האחרונים בסין מצביעים על חולשה כלכלית למרות הדגש של הממשלה על המשך צעדי התמריץ. החששות מדפלציה הולכים ומתחזקים על רקע חולשת אמון הצרכנים והביקוש הנמוך מהצפוי לתמריצי הביקוש. שיעור האבטלה בקרב הצעירים בסין נמצא בעלייה בשל יצירת מקומות עבודה נמוכה במגזר הפרטי, התוספת הגדולה של בוגרים (כ-12 מיליון בכל שנה) לשוק העבודה והפער במיומנויות. דפלציה מתמשכת עשויה גם היא לפגוע בצריכה, שכן משקי בית נמנעים מצריכה בציפייה לירידת מחירים נוספת.
הסחר הוא נקודת האור היחידה, אך התחזית לטווח הקצר אינה ודאית בשל מכסי הסחר ובחירות בארצות הברית. לאחרונה הורדנו את תחזית הצמיחה בתמ"ג של סין ל-4.8% ב-2024 מ-5.0% והתחזית ל-2025 נותרה ללא שינוי על 4.4%.
למרות ההאטה הכוללת, סקטורים מסוימים בסין, כמו משחקי מחשב, מסחר אלקטרוני ותיירות, מצליחים היטב. משחק מחשב חדש שהושק לאחרונה וזוכה לשבחים עולמיים מצביע על פוטנציאל צמיחה בהכנסות. המסחר האלקטרוני חוצה הגבולות הוא תחום נוסף בעל פוטנציאל, כאשר פלטפורמות סיניות מנצלות את שרשרת האספקה החזקה שלהן לצרכים מקומיים ובינלאומיים. התיירות הנכנסת לסין ממשיכה להתאושש לכיוון רמות שלפני המגפה הודות להרחבת מדיניות הוויזות החדשה לכיסוי מדינות נוספות ולהגדלת מספר הטיסות הבינלאומיות.
המניות הסיניות כנראה ינועו בצורה רוחבית בטווח הקצר, אך סקטורים נבחרים כמו מוצרי צריכה (מסחר אלקטרוני, תיירות, מניות אינטרנט) וטכנולוגיה (מוליכים למחצה, טלפונים ניידים, מחשבים, מניות AI) עשויים להציע הזדמנויות בטווח הבינוני והארוך, בהסתמך על מוקדי הצמיחה שצוינו לעיל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה