מדדים ומחקרים

ריבית בנק ישראל תרד? "צופים ירידה מהירה בשנה הקרובה"

עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל מנתח: "עוד לא הגיע הזמן- בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית מחר ללא שינוי. למרות זאת, אנו צופים ירידה מהירה יותר בריבית בשנה הקרובה בהשוואה לציפיות כרגע בשווקים"

מערכת ice | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ נעם רבקין פנטון, shutterstock)
על פי הסקירה השבועית של עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, בארץ עוד לא הגיע הזמן להורדת הריבית. על כן, לדבריו בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית מחר ללא שינוי. למרות זאת, בהראל צופים ירידה מהירה יותר בריבית בשנה הקרובה בהשוואה לציפיות כרגע בשווקים.
קליין מנתח: "בניגוד לאישורו של הנגיד האמריקאי בנאומו ביום שישי ש"הגיע הזמן" Time has come להתחיל ולהוריד את הריבית, המצב בארץ שונה: האינפלציה מעל ליעד ה-3 אחוזים, המלחמה נמשכת והממשלה עדיין לא סגרה את התקציב לשנה הבאה – כל אלו יחייבו את בנק ישראל להותיר מחר את הריבית ללא שינוי. יחד עם זאת, במבט קדימה על רקע החולשה במנועי הצמיחה של המשק בשילוב הפחתות הריבית בעולם בדגש על ארה"ב וגוש האירו בשבועות הקרובים (בהמשך הסקירה), אנו צופים ירידה מהירה יותר בריבית בשנה הקרובה בהשוואה לציפיות כרגע בשווקים ולתחזית בנק ישראל האחרונה".

התחלה חלשה לרבעון השלישי: "לאחר נתוני הצמיחה החלשים לרבעון השני, הנתונים הראשוניים לתחילת הרבעון הנוכחי לא מראים על שינוי כיוון משמעותי. כך על פי המדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל שהצביע על צמיחה אפסית ביולי. בנוסף, העלייה הנוספת במתיחות הביטחונית מתחילת אוגוסט מבטיחה לדעתנו שלא נראה שינוי כיוון גם בנתוני חודש אוגוסט"
ומה בעולם? נגיד הבנק המרכזי בארה"ב אישר בנאומו בג'קסון הול שהריבית תרד בעוד כ-3 שבועות. יחד עם זאת הוא נמנע מלהתחייב על קצב הפחתת הריבית. הבנק המרכזי בארה"ב צפוי להפחית את הריבית בהחלטה הבאה בעוד כ-3 שבועות (18 בספטמבר), לראשונה מאז 2020. כך עולה גם מנאום הנגיד בוועידת הבנק המרכזי בג'קסון הול בסופ"ש האחרון. סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית האחרונה הראו שחלק מהמשתתפים שקלו להפחית את הריבית כבר ביולי. הנגיד ציין שהתמתנות האינפלציה ושוק העבודה תומכים בשינוי המדיניות של הבנק. הנאום לא משנה את ההערכה הקודמת שלנו שהריבית תרד ברבע נקודת אחוז בספטמבר, כאשר כרגע השווקים מצפים להפחתה גדולה אף יותר.
אפקט האולימפיאדה. שיפור בסנטימנט החברות בצרפת העלה את מדד מנהלי הרכש בכל גוש האירו, להערכתנו מדובר כנראה באפקט זמני. במבט ראשון השיפור במדד מנהלי הרכש בגוש אירו באוגוסט נראה מעודד כאשר המדד עלה ל-51.2 נקודות באוגוסט (על פי האומדן הראשוני), הרמה הגבוהה ביותר מזה 3 חודשים. אך במבט מעמיק רואים שעיקר השיפור נובע מזינוק במדד בצרפת, כנראה כתוצאה מהמשחקים האולימפיים, דבר שעלול להתברר כהשפעה קצרת טווח. החולשה בגרמניה בדגש על ענף התעשייה מעמיקה, עם המשך ירידה בסך ההזמנות ליצוא (בתוך ומחוץ לגוש האירו) ותומכת בהפחתת הריבית בגוש.
הבנק המרכזי האירופאי יפחית את הריבית בעוד כשבועיים, אך השונות באינפלציה ובצמיחה בין מדינות הגוש לא יאפשרו לו להתחייב, עדיין, על המשך הפחתה גם בהחלטות הבאות. התגברות הצפיות להפחתת הריבית בארה"ב מחזקת את ההערכה שלנו שהבנק המרכזי בגוש האירו יוריד את הריבית בפעם השנייה השנה בהחלטה בעוד כשבועיים. יחד עם זאת, אנו סבורים שהנגידה תדגיש שאין הכרח שהפחתות הריבית יימשכו בעקביות לאור ה'עקשנות' של האינפלציה שעדיין מעבר לגבולות היעד, דבר שנראה גם באומדן הראשוני לאינפלציה לאוגוסט שיתפרסם בשישי הזה.
בשוודיה. התוצר מתכווץ, מחירי הבתים יורדים והבנק המרכזי ממשיך להפחית את הריבית. מי שמתכננת להאיץ את קצב הפחתת הריבית באירופה זו שוודיה, שם הבנק המרכזי הפחית את הריבית בפעם השנייה השנה ל-3.5 אחוזים. בהודעה המעודכנת הבנק צופה שעד לסוף השנה הריבית תרד עוד 2 עד 3 פעמים, זאת בהנחה שהאינפלציה תמשיך להתמתן בהתאם לתחזיות. זהו קצב מהיר יותר מההערכות הקודמות ביוני לאור האומדנים הראשוניים שמעידים על התכווצות התוצר ברבעון השני, לצד המשך החולשה בשוק הנדל"ן למגורים, שם שיעור גבוה של משכנתאות הם בריבית משתנה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה