בארץ

כאן ועכשיו: לשקם את מה שנותר מהמשק הישראלי, לתמוך בעצמאים

מלחמה? משבר? מגפה? הפרלינסרים תמיד עמדו ראשונים בחזית. אלא שמחדל ממשלתי מתמשך מוביל לפגיעה חמורה בהם - ובכלכלה כולה. לפני כשנתיים נרשמו לקחים ממשבר הקורונה. מאז ירדנו שוב מסדר היום הציבורי, ונפגענו אנושות במצב החירום הנוכחי. הגיע הזמן שהאוצר יתעשת ויאמץ "נוהל לחיצה על כפתור" - כדי שנוכל לשוב ולצמוח בשש אחרי המלחמה
רמי בז'ה |  1
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים בישראל (צילום פורום העצמאים)
מלחמה? משבר? מגפה? במשך השנים ישראל למודת הקרבות מנהלת מאבקים ולחימה בגזרות רבות, והעצמאים והפרילנסרים ביחד עם ישראל היפה, עמדו תמיד ראשונים בחזית להתנדב עבור ועם העורף. לעצמאים, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, תפקיד חשוב נוסף: הם אלו שמניעים את גלגלי המשק קדימה, מקיימים את הפעילות העסקית, גובים ומשלמים מיסים ואחראים על חלק לא מבוטל מהכנסות המדינה. 
למרות שהעצמאים רצים במהירות ומתוך תחושת שליחות למלא את תפקידם הראשון בעת חרום ולהתייצב בחזית מתוך ידיעה שהדבר מסכן את העסק הפרטי שלהם, מחדל ממשלתי מתמשך מוביל לפגיעה חמורה בהם, בעסקיהם, ובכלכלת ישראל כולה. מצב משבר, מבצע, מלחמה, אלו לא "ברבורים שחורים" למשק הישראל, אנו חיים לצידם שנים ארוכות.
עם זאת, מצב שבו בכל אירוע שכזה העצמאים נמצאים בשיתוק מוחלט, בחוסר ודאות כלכלית, ולצד המאבק הלאומי, הם צרכים לפתוח במאבק נוסף במסדרונות הכנסת, על מנת לקושש פיצוי בתת סעיף כזה או אחר, זהו מצב אבסורדי. חוסר הודאות, שבמקרה שלנו אף נמשך שבועות ארוכים, הוא סכנה למשק, מסכן את העסקים ומחמיר את המצב. 
לפני כשנתיים, כחלק מהלקחים של משבר הקורונה, הרמנו בפורום העצמאים והפרילנסרים בהסתדרות את הכפפה, והצגנו בפני מקבלי ההחלטות פיתרון פשוט מאין כמותו: מתווה סיוע לעסקים בעתות חירום שיופעל כ"נוהל לחיצה על כפתור". כלומר, ברגע שיש מצב חרום, הנוהל מופעל, ובו כבר מובנה מנגנון פיצוי ידוע, ודאי, שמאפשר לעצמאים ללכת לחזית בראש שקט.
 

מאז, על אף שהממשלות הבינו את החשיבות אך אף אחת לא הרימה את הכפפה והעבירה את הנוהל. בכך, העצמאים נדחקו שוב מסדר היום הציבורי, ומצאו את עצמם נפגעים שוב, כאשר מצב החרום, הכל כך צפוי, הגיע. הנוהל שהוצג בפני מקבלי ההחלטות כלל סיוע לעסקים ולמשקי הבית של בעלי העסקים שנפגעו כתוצאה מהכרזת מצב חירום בשלל מקרים: בסבבי לחימה, מגיפות, רעידות אדמה, שיטפונות ושריפות.
הנוהל כולל שני חלקים:
  • הראשון, מענק לשעת חירום לקיום משקי הבית של העצמאים והפרלינסרים.
  • השני, פיצוי על הנזק שנגרם לעסק כתוצאה מהכרזה על מצב חירום. המתווה נוסח יחד עם הביטוח הלאומי, כך שהוא יאפשר מתן סיוע מהיר ונגיש ללא בירוקרטיה מיותרת. בעת ההכרזה על מצב חירום, הביטוח לאומי יאתר את העסקים הנמצאים באזור שבו הוכרז מצב חירום ובהתאם לכספי המקדמות המדווחים לביטוח הלאומי יחושבו דמי הקיום שינתנו.  
המענק לעצמאי יוצמד לסכום המענק שמקבלים שכירים על חל"ת/ אבטלה בהתאם לגובה ההכנסה. הסיוע ימומן על ידי המדינה ויתוקצב מחוץ למסגרת תקציב המדינה בשעת ההכרזה על מצב החירום. אנו מצויים היום במצב לחימה ופגיעה קשה. הפגיעה הנפשית והפיזית באנשים אינה ניתנת להכלה, באזור העוטף – אין עסקים כלל.
 
ערים שלמות פונו והמרחב הכפרי הפך כולו לשטח צבאי סגור. העסקים בכל המדינה נפגעו כאשר רבים מהעובדים גויסו בצווי 8, רבים הוצאו לחל"ת. אך בנתיים אנו משחיתים זמן בדיונים על גבי דיונים בכנסת, במתווים שנשלפים מהמותן,  ללא סדר, היגיון או פיצוי ממשי למשפחות שקורסות. 
את "נוהל לחיצה על כפתור" אותו הציגו פורום העצמאים מבית ההסתדרות יש לחוקק עוד אתמול, ואנו נמשיך להילחם על כך עבור העצמאים והפרילנסרים, מאחר ומי שיישאר למלא בתום הלחימה את קופת המדינה ולסייע למשק הישראלי להתעורר מהלחימה יהיו הם, והם יעשו זאת גם במצב החירום הבא.
בזעקתנו אנו קוראים לאוצר להתעשת, לשלב כוחות, להילחם כתף אל כתף לצידנו – בעלי העסקים, להותיר את מה שנשאר מהמשק הישראלי ככזה שיוכל בעתיד לחזור ולצמוח.
הכותב הוא יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שוב פעם התעורר החפרפרת?
    רז 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנראה שלא סחט את המדינה מספיק באירוע הקורונה .. עכשיו אפשר שוב לסחוט אז למה לא?
    סגור