דעות

נקיטת עמדת הלשכה ברפורמה המשפטית, אינה מתפקידה וחוטאת לו

במקום לתפוס כיסא בשורה הראשונה בקהל המתערב ברפורמה המשפטית, על הלשכה לשאול את עצמה מה בכוחה לעשות כדי להבנות את שיקול הדעת השיפוטי בתיקים מנהליים וחוקתיים, כדי שיעמוד בפרץ השימוש הסיטוני, ולא אחת המניפולטיבי, של הפרקליטות בטענות לדחיית עתירות בעילות סף
עו"ד אילן בומבך |  4
אילן בומבך (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
ללשכת עורכי הדין מעמד סטטוטורי עצמאי, אשר נועד להבטיח את חופש פעולתה להגן על ענייניו של ציבור עורכי הדין ועל רמתו וטוהרו של המקצוע. מעמדה העצמאי של הלשכה נועד להבטיח את יכולתה להגן על חבריה מפני התערבות שלטונית, העלולה לפגוע בפעילותם.
ציבור עורכי הדין הוא גורם חברתי, המתאפיין בהגנה על זכויות אדם ומאבק בשרירות שלטונית. זה מקצועם של עורכי הדין, וזו תרומתם החברתית הסגולית. כארגון מקצועי, פעולת הלשכה למען הגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד של מדינת ישראל צריכה לשקף את פעילותם המקצועית של חבריה.
ראש הלשכה היוצא, וחלק מהמתמודדים בבחירות ללשכה נוטעים את הרושם כי הטחת הלשכה ללב המחלוקת הציבורית הסוערת, בעניין הרפורמה המוצעת במערכת המשפט, היא מהלך המתחייב מתפקיד הלשכה להגן על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם וערכי היסוד. אין בכך אמת. התשובה לשאלה אם הרפורמה, או אחד ממרכיביה, מסכנים את קיומם ושגשוגם של ערכים אלה היא שנויה במחלוקת, אבל אפילו הייתה נכונה – נקיטת עמדה מצד הלשכה במחלוקת, לא זו בלבד שאינה נובעת מתפקידה, אלא שהיא, במידה רבה, חוטאת לו.
חייהם המקצועיים של עורכי הדין מתקיימים באתרים בהם המשפט יוצא אל הפועל ונאכף. עיקר הפעילות של עורכי הדין הנשלחים על ידי לקוחותיהם להגן עליהם מפני השלטון, מערבת החלטות של רשויות המנהל. בהתאם, במקום לקפוץ אל מי הקלחת הרותחים של הוויכוח ביחס לרפורמה המשפטית, על הלשכה לשאול את עצמה כיצד תוכל לפעול, למשל, לריכוך נוקשותה של חזקת התקינות המנהלית, המכשירה הרבה מאד פגיעות בזכויות אדם.
ואמנם, הליכים משפטיים מיועדים לאכוף את ההגנה על זכויות אדם, אבל הם כוללים, לעתים, מכשולים מיותרים בדרך ליעד. כך, למשל, חובת הלשכה היא לפעול לתיקון הסדרים שונים שעוגנו בתקנות סדרי הדין האזרחיים, או כאלה שפותחו בפסיקה, המקשים על עורכי דין לפעול לאכיפת זכויות שולחיהם.
טלו, לדוגמה, את תקנה 148א לתקנות סדר הדין האזרחי, אשר עיגנה את ההלכה המצמצמת שפותחה בפסיקת בית המשפט העליון בתחילת שנות ה- 80, ולפיה לא תינתן רשות ערעור לביהמ"ש העליון על פסקי דין בגלגול שלישי, אלא במקרים המעוררים שאלה משפטית עקרונית החורגת מעניינם של הצדדים, ואי מתן רשות ערעור יגרום לעיוות דין.
מושג עיוות הדין זכה לפירוש מצמצם ביותר בפסיקה. הדעת נותנת, למשל, כי מי שעניינו זכה להחלטות סותרות בבית משפט השלום ובבית המשפט המחוזי, יקנה מכוח נסיבה זו בלבד, זכות לערעור בפני בית המשפט העליון. עניין זה מחייב שידוד מערכות מהותי.
  
או טלו, כדוגמה, את החוק לצמצום השימוש במזומן. גם אם נכיר בצורך להתמודד עם בעיית "ההון השחור", יש לזכור כי החוק מגביל מתן שירותים משפטיים על ידי חברי הלשכה, בשל העדפות התשלום של חלק מהלקוחות הזקוקים להם. מסיבה זו, החוק מגביל, בפועל, את העיסוק של חברי הלשכה במקצוע, ובכך מצמצם את ההגנה על זכויות לקוחותיהם.               
במקום לתפוס כיסא בשורה הראשונה בקהל המתערב ברפורמה המשפטית, על הלשכה לשאול את עצמה מה בכוחה לעשות כדי להבנות את שיקול הדעת השיפוטי בתיקים מנהליים וחוקתיים, כדי שיעמוד בפרץ השימוש הסיטוני, ולא אחת המניפולטיבי, של הפרקליטות בטענות לדחיית עתירות בעילות סף.
אלה רק מספר דוגמאות לאזורים בהם הלשכה אמורה למלא את תפקידה באמצעות הרחבת האפשרויות של חבריה לפעול להגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד, לתועלת הציבור כולו. יש עוד רבות אחרות. במקום אלה, הדעה כי על הלשכה לנקוט עמדה ביחס לרפורמה המשפטית, רק תגרום להפיכתה לבלתי רלבנטית.
מאפיין אחרון זה מגדיל את הסיכון שכאשר תשכיל הלשכה לפעול לקידום אותם שינויי חקיקה המתחייבים מ תפקידה, היא תתקשה בגיוס תמיכה בכנסת ובממשלה, הדרושים לאישורם.
על הלשכה להתעשת, ולהתמקד. להסיט משאבים מאפיקים מזיקים, ולנווטם למסלולי הפעילות המתחייבים מהבנה נאותה של תפקידה. 
הכותב: אילן בומבך, עורך דין העומד בראש "משרד עורכי הדין אילן בומבך ושות' המתמחה בליטיגציה בתחומי המשפט האזרחי, משפט מנהלי וצווארון לבן. בומבך כיהן כיושב ראש ועד מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין (2003–2007).
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    בומבך מחובר לליכוד אז מה הפלא שוז העמדה שלו (ל"ת)
    הפוף גוטה הפוך 06/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    איך לא כתבת מילה שהלשכה חייבת להיות נקיה מעבריינים . (ל"ת)
    ברוך 06/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    תגובתי לרשימתו של עו"ד אילן בומבך.
    נפתלי גור אריה עורך 06/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לעו"ד בומבך. כעקרון תסכים שעד לרגע זה הרוב המכריע של אזרחי ישראל איננו יודע מה כוללת רותה "רפורמה" -שאין בינה לבין המציאות המשפטית הרווחת ולא כלום.הנהייה אחר העליה לרגל אל בית הנשיא - פוליטיקאי כושל שהכשיל את כל אזרחי ישראל אפרט בהמשך. אסור היה לנשיא להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה. נתניהו גנץ ולפיד ביצעו הונאת בחירות שלא הייתה כמותה בעוצמתה ובהיקפה מאז קום המדינה. ואתה עו"ד בומבךנציג הליכוד בוועדת הבחירות המרכזית יודע זאת ! הונאת הבחירות נעשתה בשיתוף וועדת הבחירות המרכזית. על פתקי ההצבעה שהועעדה הדפיסה, הודפס כיתוב מטעה לא נכון הפוסל את פתקי ההצבעה של שלוש המפלגות הגדולות הליכוד, המחנה הלאומי, יש עתיד. אתה יודע זאת ! הכיתוב הפסול והפוסל הוא : " בהנהגת פלוני לראשות הממשלה" . פלוני = נתניהו , גנץ, לפיד. כידוע לך בישראל לא מתקיימות בחירות ישירות אישיות עקיפות או אחרות לראשות הממשלה. פרק ב'1 לחוק הבחירות - בוטל על ידי הכנסת.פתקי ההצבעה אלה הציגו לבוחר מצג כוזב מטעה כאילו הוא בוחר בפתק אחד הן את המפלגה לכנסת והן את השם המודפס עליו לראשות הממשלה. זאת הונאה. ובית המשפט חייב לפסול את
    סגור
  • 1.
    לא ראוי היה לציין שכותב המאמר מייצג את הליכוד?... (ל"ת)
    גילוי נאות 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור