דעות

המהפכה המשפטית תחסום אותנו מלהילחם על חיים בריאים יותר

פוליטיזציה של מערכת המשפט היא אות קלון על מדינת ישראל, ותשאיר את כולנו חשופים לגחמות תאגידים, תעשיות ופוליטיקאים
ח"כ נעמה לזימי |  9
נעמה לזימי (צילום דוברות הכנסת)
בתור תושבת חיפה וכאימא שמגדלת פה את ילדיה, אני יודעת שהמאבק לפינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה הוא מאבק על עתיד החיים פה בעיר, ואני גם יודעת שהפיכה משפטית וסירוס מערכת המשפט תפגע אנושות במאבק שלנו לפינוי המזהמים ולאוויר בריא יותר.
זה לא סוד שבממשלה יושבים מכחישי אקלים, כאלו שלא אכפת להם אם אנחנו, תושבי חיפה והאזור, ננשום אוויר מזוהם יותר. יו"ר ועדת חוקה חה"כ שמחה רוטמן לדוגמה, שמקדם באופן דורסני את המהפכה המשפטית, קורא למאבק שלנו "הדת הסביבתית" - כאילו אין מדע, אין עובדות, אין נתונים ברורים על הקשר בין הגנת הסביבה לבריאות הציבור ואין הוכחות ממשיות לקשר בין תחלואת הסרטן במפרץ חיפה להימצאות התעשייה הפטרוכימית. 
 

מערכת המשפט היוותה לא פעם ולא פעמיים חומה להגנתנו, תושבי הסביבה, מפני התעשייה המזהמת: בפעם האחרונה שהתעשייה ביקשה להתרחב, ב-2017, מנהל התכנון אישר זאת שוב, בתוך התעלמות בוטה מחריגות חוזרות בפליטות חומרים מזהמים לאורך השנים, פליטות שאנחנו נושמים ומשלמים את המחיר. 
ב-2019 ארגוני הסביבה עתרו לביהמ"ש העליון, כי זה לא סביר שהמנהל מאשר הרחבת תעשייה – ללא תוכנית מפורטת, ללא צפי הפחתת זיהום האוויר וללא הגבלות לפליטות חומרים מזהמים. לרגע קצר, תושבי המפרץ נשמו לרווחה. אותה טענה שמשתמשים בה ארגוני הסביבה למען צדק אקלימי וחברתי, נקראת עילת הסבירות, ואותה מנסה רוטמן ושותפיו לקואליציה לבטל.
המהפכה המשפטית לא רק תקבור את הדמוקרטיה הישראלית ותפגע בכלכלה, היא גם תחסום אותנו מהאפשרות להילחם על חיים ואוויר בריא יותר. הגבלת זכות העמידה – הזכות של הציבור הרחב וארגוני הסביבה לעתור לבית המשפט, כדי להגן על הסביבה, על השטחים הפתוחים ועל חסרי הקול, ביטול עילת הסבירות – שמהווה ביקורת שיפוטית רצויה על החלטות שאינן סבירות, כמו הרחבת תעשייה מסרטנת, והחלשת כוחם של בתי המשפט – יביאו לביטול קו ההגנה האחרון מפני החלטות נוראיות. 
גם הקמת שכונות על קרקעות מזוהמות, הפקעות חופים ציבוריים לטובת בניית מלונות לעשירים וניצול בלתי מוגבל של משאבי הטבע שלנו על ידי חברות פרטיות. אלה כולם פסקי דין אמיתיים, שהצילו אותנו ממדינה שחורה מפחם וסרטן.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אומר לנו שהכול בסדר והוא ידאג לנו. אבל במקביל מוציא את נציגי המשרד להגנת הסביבה מועדות התכנון, דורס את חוק אוויר נקי ומצמצם רגולציה על עסקים, גם מזהמים. במציאות הזאת, מה גורלנו שלנו אם אין בית משפט שיגן עלינו? פגיעה ופוליטיזציה של מערכת המשפט הן אות קלון על מדינת ישראל, והן ישאירו את כולנו חשופים לגחמות תאגידים, תעשיות ופוליטיקאים.  
בגלל עוד מאות סיפורים שהצליחו בזכות בית המשפט, ומכיוון שהגנת הסביבה ובריאות האדם הן צדק חברתי לכל דבר ועניין, אנחנו חייבים להמשיך לצאת לרחובות, להפגין ולהילחם נגד ההפיכה המשטרית ולמען חברה צודקת ובריאה יותר.
הכותבת היא ח"כ מטעם מפלגת העבודה
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    כמה טיפשות בכתבה אחת, לכי תעשי חמוצים (ל"ת)
    צופה 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    תמציתי ומדויק
    ליאל 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תודה על הניתוח הקולע של היבט פחות מדובר, אבל קריטי לחיינו כאן, של ההפיכה המשטרית. במקום לעסוק בחיסול הרשות השופטת על הממשלה לעסוק בהתמודדות עם משבר האקלים ובמפגעים סביבתיים שהופכים ויהפכו את החיים כאן לבלתי נסבלים.
    סגור
  • 6.
    פחחח...קומוניסטית עלובה !!! (ל"ת)
    אסף 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 5.
    עכשיו אנחנו לא חשופים לגחמות התאגידים? (ל"ת)
    שני 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • ברור שכן.
    דולי 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל מהצד הלבן והטהור.
    סגור
  • 4.
    בית המשפט
    מירה בן הגיא 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בית המשפט חייב להיות עצמאי לטוב ולרע לפעמים כמו שהכותל אינו בית המקדש ובאים אליו לבכות לפניו כך בית המשפט לפעמים אינו עוזר אבל ישנה אפשרות לבא אליו בתביעות....
    סגור
  • 3.
    ועל התעמולה הזו ופרסומה היא שיאנית תקציב קשר עם הבוחר?
    אייל 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    נעמה לזימי שיאנית בזבוזי תקציב "קשר" עיקר תקציבה הלך על "פרסומים בתקשורת" כלומר משלמת תוכן ממומן רב ברשתות חברתיות לקדם את שמה על כלום ושום דבר בסדר את נלחמת - ממש ממש. ראינו שנה וחצי הייתם בשלטון - כלום ושום דבר
    סגור
  • 2.
    נעמה לזימי הפעם בצד של הרעים (באמת) (ל"ת)
    נוי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 1.
    בג"ץ לא תמיד מגן עלינו. לפעמים להפך
    ישראלית 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לפני כמה שבועות, בג"ץ בפועל אישר לתנובה לעשוק אותנו ואותת למונופולים שהם יכולים להעלות מחירים כאוות נפשם, בעידוד העליון ובחוסר מעש של הממשלה. סליחה, אבל לא תצליחי לשכנע אותי שבג"ץ מגן עלינו האזרחים יותר מהממשלה. בדיוק כמו שלממשלה יש אינטרסים, גם לבג"ץ יש. כולם בני אדם ושלא יסבנו אותי עם זה. גם שופטי העליון לא חשפו שיש להם ניגודי אינטרסים, כאשר היו. גם הם הגנו בחרוף נפש על מינויים לא ראויים, רק כי היו יקרים לליבם, גם מני מזוז סידר לביתו עבודה ואז במשפט נגד המשרד שלה, טען שאין לו ניגוד אינטרסים. עזבי. לא משנה איך תמני שופטים, קואליציה, אופוזיציה. בסוף תצטרכי להתפלל שהם ישרים. בטח ובטח כשהם ממנים את עצמם זה לא מבטיח טובות בתחום הזה. אז לפחות שתהיה לי האפשרות לבחור נציג בכנסת שישמור עלי, אם השופטים לא ממש בקטע. אולי יום אחד, יבוא הנציג שכן יממש את הצבעתי בקלפי
    סגור