תקשורת ומדיה

ירדנו למחצית - תיכף נחזור: מה קורה בתקשורת הספורט?

בצ'רלטון חוששים מביטול מנויים ושולחים עובדים לחל"ת; בערוץ הספורט מזמינים פחות אורחים לאולפן; בוואן גם כן שלחו לחל"ת; בידיעות ביטלו את מוסף הספורט - וברדיו, רק התוכנית של 102FM באוויר. בזמן שעולם הספורט בהשבתה, בכלי התקשורת מנסים לעבוד
רביב שכטר | 
פציעת ספורט (צילום PIXABAY)
אמצעי התקשורת ספגו וסופגים כל יום נזקים אדירים בעקבות משבר הקורונה, שמתבטאים בעיקר בביטול קמפיינים. אבל יש כאלה שסובלים יותר. לדוגמא, עולם תקשורת הספורט, שלא רק שאינו אטרקטיבי כרגע עבור המפרסמים, אלא בכלל לא ברור על מה יש לו לדווח בשעה שפעילות הספורט בעולם כולו נמצאת בהקפאה עמוקה.
למעשה, חוץ מהליגות בטורקיה שעוד מתקיימות איכשהו, כמעט כל הליגות בעולם, כולל הבכירות שבהן, הודיעו על הפסקה עד שהמצב יירגע, וחלקן אף הודיעו על ביטול של העונה. הראשונים שסופגים את המכה הם גופי השידור, שלא רק איבדו את התוכן הכי משמעותי שלהם - השידורים הישירים מהמגרשים - אלא גם ספגו נזק של עשרות מיליוני שקלים בעקבות כך שהם משלמים על זכויות שידור יקרות מאוד. רק על הזכויות של ליגת העל, לדוגמא, משלמים צ'רלטון וערוץ הספורט כ-120 מיליון שקל בשנה - ואין להם מה לשדר.
הנפגעת המרכזית: חברת צ'רלטון
את המכה הקשה ביותר סופגת חברת צ'רלטון שבבעלות אלי עזור ופיני זהבי, שמפעילה ארבעה ערוצי ספורט בתשלום. החברה למעשה ניזונה אך ורק מדמי המנוי שמשלמים לקוחות יס, הוט וסלקום tv שבחרו לרכוש את הערוצים שלה, ונכון להיום אין להם באמת מה להציע. צ'רלטון מחזיקה בימים כתיקונם ארסנל מרשים מאוד של ליגות המשודרות אצלם בבלעדיות, ומהווה אטרקציה גדולה לחובבי הספורט שמוכנים לשלם כ-70 שקלים על מנוי חודשי.
אלא שהמצב הנוכחי, והעובדה כי משחקים לא מתקיימים כבר למעלה משבוע, גורמים להערכות בשוק התקשורת כי כבר כעת החלו לקוחות רבים לבטל את המנוי שלהם לערוצים. למרות שאין נתונים רשמיים מצד חברות הכבלים והלוויין, מעריכים בשוק כי אם הפגרה הכפויה תימשך עוד מספר שבועות, צפויה החברה לקבל אלפי בקשות ניתוק, ועל פי דיווחים היא כבר החלה להיערך לכך והודיעה לחלק גדול מעובדיה על יציאה לחל"ת.
כדי למלא את החסר, בונים בצ'רלטון על הארכיון המכובד שלהם, ומתכננים ספיישלים רבים, כמו ספיישל עונות אליפות של מכבי ת"א והפועל ב"ש, המשחקים הגדולים של הישראליות באירופה, המירוץ המטורף של ליברפול העונה, המיטב של מסי ורונאלדו, ההיסטוריה של הגביע האנגלי, וגם היריבויות הגדולות (מנ' יונייטד נגד ליברפול, ריאל נגד ברצלונה, מכבי ת"א-מכבי חיפה, הפועל ת"א מול בית"ר ירושלים ועוד).
בערוץ הספורט עסקים (כמעט) כרגיל
בערוץ הספורט, שמחזיק לא פחות משישה ערוצים שונים, אמנם גם נערכים לשינויים בעקבות מגפת הקורונה, אך מסתמן ששם הפגיעה קלה יותר. נכון להיום, הגזרה היחידה היא על אורחים שמוזמנים לתוכניות האולפן של הערוץ, שקוצצו באופן משמעותי - אך זהו גם היתרון הגדול של הערוץ המחזיק בלא מעט תוכניות אולפן, ובארכיון מכובד מאוד שעוזר לו להתמודד עם לוח משדרים נטול שידורים ישירים.
גם ערוץ הספורט משלם מילונים רבים כל חודש על זכויות שידור, אך נכון לעכשיו מנסים לאמץ שם גישה אופטימית ויחכו עוד מספר שבועות כדי לראות האם הליגות חוזרות לפעילות, או שהעונה הנוכחית מסתיימת מוקדם מהצפוי כדי להתחשבן עם בעלי הזכויות. בכל הנוגע להכנסות, לערוץ הספורט יש הכנסה קבועה מהפלטפורמות (יס, הוט, סלקום ופרטנר) מכיוון שספורט 5 נכלל בחבילת הבסיס, כך שהפגיעה הכלכלית בו אינה משמעותית כמו זו הצפויה לצ'רלטון.
את לוח המשדרים של הערוץ ממלאות נכון לעכשיו תוכניות האולפן המוכרות, כגון "מגרש פתוח", "חמש באוויר", "חדשות הספורט" ו"יציע העיתונות", וכן משחקים בשידור חוזר מה-NBA, ליגת האלופות, היורוליג ועוד. גם רצועת סרטי הספורט, שהחלה לרוץ בימי שישי, אמורה לשמש תחליף לשידורים הישירים שמושבתים כעת. כמו כן, צפויה לעלות הערב (ד', 23:40) תוכנית בשם "אולפן לילה" שתוגש לסירוגין  על ידי מודי בר-און, מירי נבו וניב רסקין, שיארחו באולפן את הטאלנטים של הערוץ ויעסקו במתרחש בעולם הספורט.
עיתונות כתובה: ידיעות מתכווץ, השאר עדיין כרגיל
למעשה, עיתונות הספורט הכתובה כבר מזמן אינה עצמאית, ומלבד "ידיעות אחרונות", שאר המדורים נמצאים בתוך האינסרט הראשי. לכן, השינוי היחידי הוא העובדה ש"ידיעות", באין ספורט, ביטל את המוסף, כיווץ את מספר העמודים והכניס אותם אל בין עמודי החדשות. היום, לדוגמא, היו בידיעות שלושה עמודי ספורט; ב"ישראל היום" ארבעה עמודים ואילו ב"מעריב שניים" וב"הארץ" הסתפקו בעמוד אחד גדול. חוץ מב"ידיעות", כאמור, לא משהו ששונה בהרבה ממה שהתרגלנו.
אינטרנט: עובדי וואן בחל"ת, השאר מתכוננים לעבודה מהבית
באתרי האינטרנט המובילים (וואן, ערוץ הספורט, וואלה ספורט ו-ynet ספורט) העבודה מתנהלת נכון לעכשיו כרגיל, אך גם שם מנסים להתמודד בצורה יצירתית עם המחסור בחדשות ובשגרה של עולם הספורט, שעליהם בנויים המדורים.
דוגמאות לכך ניתן למצוא בעיקר באתר ערוץ הספורט, ששולף מהארכיון קטעים מצחיקים ומנסה לייצר פינות נוסטלגיות, כמו חיפוש זרים ששיחקו בעבר בישראל. גם בוואן, שמחזיק את זכויות השידור לליגה הספרדית והאיטלקית, עושים שימוש במשחקים מהעבר. בוואלה העלו היום כתבה עם השדרים הבכירים בישראל - רמי ווייץ ויורם ארבל - על געגועיהם למיקרופון.
בינתיים, האתר היחידי ששלח את עובדיו לחל"ת הוא וואן, שהשאיר נכון להיום רק שלושה עובדים (העורך הראשי גידי ליפקין, סגנו רז אמיר והכתב מאור רחמני), ושיחרר את שאר העובדים לחופשה ללא תשלום. בשאר האתרים משדרים עסקים כרגיל, אך מבינים כי ייתכן שכבר בשבוע הבא הם ייאלצו לנטוש את המערכות ולעבור לעבוד מהבית, וכבר עובדים על התשתית הטכנולוגית שתאפשר זאת.
רדיו: ב-102 ממשיכים כרגיל, 103 בהשבתה
בתחום הרדיו, שם תוכניות הספורט היוו עוגן משמעותי בשעות אחה"צ המאוחרות, אין אחידות. בעוד ב-103FM ובכאן רשת ב' החליטו להפסיק את שידור התוכניות היומיות, ב-102FM, התוכנית של אופירה אסייג ואיל ברקוביץ' משודרת בינתיים כסדרה, כששני השדרנים משדרים בעזרת קווי טלפון מביתם. עם זאת, ב-102 החליטו להפסיק את הקלטת הפודקאסטים הספורטיביים ("צבע אדום" ו"מכביבול") שלהם, שזוכים להצלחה רבה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה