בארץ

מחדל הדיבידנדים בחברות הממשלתיות: מבקר המדינה בביקורת חריפה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום את דו"ח מבקר המדינה וחשף את הכשלים של השרים שלא מינו יו"רים ודירקטורים למרות התראות של רשות החברות, שהם הגורם המפקח. בסביבתה של המנהלת היוצאת מיכל רוזנבוים בירכו על דבריו החשובים של המבקר
מערכת ice | 
מתניהו אנגלמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום את דוח מבקר המדינה וחשף את הכשלים בפיקוח והבקרה על החברות הממשלתיות. לפי טענת המבקר בשנת 2022 כ-50% מהחברות והעמותות הפועלות תחת המשרד פעלו ללא יו"ר דירקטוריון, בנוסף לכך כ-44% מהמשרות בחברות אינן מאוישות. בנוסף לסכום דיבידנדים נמוך שחילקו בפועל לציבור - 1.07 מיליארד שקלים.
על פי הדו"ח, ממאי 2022 עמדה הרשות על כך שהציבור זכאי לקבל את חלקו ברווחי החברות הממשלתיות והביאה לכך שעד תום 2022 החברות הכריזו על חלוקת דיבידנדים בסכום כולל של כ-1.4 מיליארד שקל - ושמתחילת 2023 הודיעו חברות ממשלתיות על כוונתן להכריז על חלוקת כ-600 מיליון שקל כדיבידנד בגין רווחי שנת 2023. עם זאת, בפועל עד תום יוני 2023 חילקה חברה ממשלתית אחת 85 מיליון שקל בלבד.

הסיבה לכך על פי המבקר: "השרים האחראים לחברות הממשלתיות לא פעלו לכינוס האסיפות הכלליות בחברות (כשהדבר נדרש) כדי שדיבידנד שהוכרז יחולק בפועל לאוצר המדינה. זאת, בהמשך להנחיית שר האוצר והשר האחראי על רשות החברות הממשלתיות לרשות ב-2023, להשהות את החלוקה עד לגיבוש מדיניותם בנושא".
מטעמה של מנהלת החברות הממשלתיות היוצאת, מיכל רוזנבוים, נמסר בתגובה לפרסום דו״ח מבקר המדינה: "מנהלת רשות החברות היוצאת, מיכל רוזנבוים, מברכת את מבקר המדינה על הדו״ח החשוב שפרסם היום. הדו״ח חוזר ומצביע על המחדל הגדול הנוגע לסוגיית הדיבידנדים של החברות הממשלתיות. כזכור, רוזנבוים פעלה בכל הקדנציה שלה להגדלת הדיבידנדים מהחברות הממשלתיות - דיבידנדים שהגיעו עד ל-3 מיליארד ש״ח בסוף 2023 - אולם השר הממונה התנגד לאשר את משיכתם והעברתם לתקציב המדינה".
"סוגיה חשובה נוספת אליה מתייחס המבקר נוגעת לאי איוש הדירקטוריונים של החברות, סוגיה שגם עליה חזרה והתריעה רוזנבוים השכם וערב אולם כל פניותיה לשר הממונה נפלו על אזניות ערלות"
"דו״ח המבקר מקיף וחשוב", הוסיפה רוזנבוים, "המבקר שב וקובע שעקרונות שקבענו, כמו הצבת יעדים פיננסים לחברות, קידום אוכלוסיות גיוון, הגברת השקיפות, השקעה מאסיבית בחדשנות וקביעת קריטריונים לתגמול בכירים, כל אלה חייבים להמשיך ולהיות אבן יסוד בניהול השוטף של החברות הממשלתיות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה