משפט

נטפליקס חוטפת תביעה מאומנים ישראלים: "שלמי לנו תמלוגים"

אשכולות, החברה לזכויות מבצעים של אומני ישראל, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל־אביב תביעה נגד נטפליקס, בטענה ל"הפרה שיטתית של הוראות הדין ובפגיעה רבת שנים ורחבת היקף באמנים המבצעים בישראל"
מערכת ice | 
פאודה (צילום אלייה ספינופולוס)
אשכולות, החברה לזכויות מבצעים של אומני ישראל, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל־אביב תביעה נגד נטפליקס,  בטענה ל"הפרה שיטתית של הוראות הדין ובפגיעה רבת שנים ורחבת היקף באמנים המבצעים בישראל". כך פורסם היום (שני) ב"כלכליסט".
מכתב התביעה שהוגשה עולה כי נטפליקס "עושה שימוש בהיקף נרחב בביצועים מוגנים למטרות מסחריות, אולם בלי שקיבלה את הסכמת האומנים המבצעים ובלי לשלם להם תמלוגים כלשהם בגין השימוש המסחרי. נטפליקס פועלת בישראל תוך התעלמות מוחלטת מתרומתם של האומנים המבצעים ליצירה ולהצלחתה המסחרית, ותוך שהיא מקפחת את זכויותיהם של האמנים המבצעים".
עוד נטען בתביעה כי "נטפליקס מפרה באופן בוטה את הוראות הדין, גוזלת את זכויותיהם של האומנים המבצעים, שהינן בבחינת 'כבשת הרש', ומתעשרת שלא כדין על חשבון ציבור האמנים המבצעים בישראל". בתביעה צוין כי סעיף 2 לחוק זכויות מבצעים מסדיר את זכותו של אומן מבצע שלא ייעשה שימוש מסחרי בביצועיו, אלא בהסכמתו וכנגד תמלוגים.
התביעה טוענת כי "קבוצת נטפליקס, באמצעות הנתבעת, החלה לפעול בישראל ב־2016, וכיום מעל ל־50% ממשקי הבית בישראל מנויים לשירותיה. מ־2017 מציעה נטפליקס ללקוחותיה בארץ תכנים מדובבים לעברית (אשר חלק נרחב מהם דובבו באופן בלעדי עבור נטפליקס), ועושה שימוש מסחרי בישראל וברחבי העולם בהפקות ישראליות הכוללות ביצועים מוגנים השייכים לאומנים ישראלים".
"זאת עושה נטפליקס, מאז ועד היום, בלי שקיבלה את הסכמת האומנים המבצעים לשימוש בביצועיהם המוגנים ובלי שסוכמו עם הואמנים המבצעים - וממילא מבלי ששולמו לאומנים המבצעים, באמצעות אשכולות - תמלוגים כלשהם (קל וחומר ראויים) בגינם. תובענה זו נועדה לשים סוף לדרך הילוכה הפסולה של נטפליקס".
עוד נטען כי "אופן הפעולה הפסול של נטפליקס מול האומנים המבצעים מתחדד נוכח הילוכה של נטפליקס מול אומנים מבצעים אחרים בעולם, כמו גם מול ציבור היוצרים בישראל. כך נטפליקס פעלה להסדרת השימוש המבוצע על ידה ביצירות וביצועים המקנים זכויות לאומנים מבצעים במדינות שונות ברחבי בעולם, הן באשר למנגנון השימוש המסחרי והן באשר לתשלום התמלוגים בגין הביצועים המוגנים".
"נטפליקס אף פעלה להסדרת השימוש המסחרי ביצירות מול בעלי זכויות היוצרים בישראל, ובכלל זה פעלה לקבלת היתרי שימוש ולתשלום תמלוגים על אותן יצירות ממש הכוללות את הביצועים המוגנים. אלא שנטפליקס לא הסדירה את השימוש בביצועים מול בעלי הזכויות מקרב האומנים המבצעים".
עוד נטען בתביעה כי "התנהלות נטפליקס מתעלמת בין היתר מהוראות הדין ומתרומתם המכרעת של האומנים המבצעים לפיתוח היצירה ולהצלחתה המסחרית. נטפליקס פועלת, אפוא, באופן המקפח ומפלה לרעה את האמנים המבצעים בישראל אל מול מקביליהם המבצעים בעולם ואל מול מקביליהם היוצרים בישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה