משפט

אל על חוטפת תביעה מהח''כ לשעבר: לא מנעו פציעת נוסעים?

אל על מערערת על חשיפת נתוני בטיחות בתביעה של ויצמן שירי, חבר כנסת וסגן שר הביטחון לשעבר, שנפגע בטיסה לדרום אפריקה ב-2019
דסק משפט | 
אל על מסתבכת (צילום shutterstock)
חברת התעופה הלאומית אל על פנתה לבית המשפט העליון בניסיון לחסום את השימוש במידע רגיש ממערכות הבטיחות הפנימיות שלה. הערעור מופנה נגד החלטת בית המשפט המחוזי במסגרת תביעה של ויצמן שירי, חבר כנסת וסגן שר הביטחון לשעבר, שנפגע בטיסה לדרום אפריקה ב-2019.
על פי הפרסום במאקו האירוע התרחש כאשר המטוס נקלע לכיסי אוויר עזים שגרמו לצניחה חדה של 1,800 רגל לדקה במשך כעשר שניות, ובעקבותיה נוסעים רבים שלא היו חגורים נזרקו ממקומותיהם ונפצעו. החברה העבירה תחילה את קובץ ה-FOQA המתעד את נתוני הטיסה בזמן אמת, אך לאחר מכן דרשה למנוע כל שימוש בו ואף למחוק את העותקים.

עורך הדין אשר רוטבאום, המייצג את שירי ומתמחה בדיני תעופה, טוען כי בחברת התעופה קיבלו התראות מוקדמות על הסערה אך הפרו את הנהלים ולא הזהירו את הנוסעים לכאורה. לדבריו, "חיסיון בטיחותי נועד להגן על חקירות אמיתיות ולא להסתיר רשלנות", והוא מזהיר שקבלת עמדת החברה עלולה ליצור תקדים מסוכן שבו נתונים אובייקטיבים מאירועים שבהם נפגעו נוסעים יוכלו להישאר חסויים.
"חברות תעופה יוכלו לטעון לחיסיון גם ללא חקירת בטיחות רשמית, והציבור ובתי המשפט יישארו ללא גישה למידע קריטי", מאל על נמסר כי לעמדת החברה התביעה צריכה להידחות, וכי החלטת הביניים של בית המשפט המחוזי שגויה, ולכן היא פונה לערכאה העליונה.

רק לאחרונה נודע כי אל על מתחילה ליישם בימים אלה שינוי משמעותי בדרך שבה נוסעים עולים למטוסים, במהלך שנועד להפחית עומסים בשערי היציאה ולשפר את חוויית הנסיעה מרגע ההגעה לגייט. בחברה מדגישים כי מדובר בשלב ראשון בלבד, והוא ייושם בטיסות מוגדרות ליעדים מרכזיים בעולם. המטרה: ליצור תהליך מסודר וברור יותר, שימנע את סצנות הדוחק המוכרות בשערי העלייה למטוס ויאפשר לנוסעים כניסה נינוחה ויעילה יותר.
על פי המודל החדש, העלייה למטוס תתבצע לפי חלוקה לקבוצות. כל נוסע יקבל אות המשויכת לקבוצה מסוימת – סימון שיופיע על כרטיס העלייה למטוס, מתחת למילה ZONE. רק ברגע שהקבוצה תקבל אישור עלייה, באמצעות הכרזה ושילוט בשער, יוכלו חבריה לסרוק את הכרטיס בעמדות החכמות ולהמשיך לכיוון המטוס. בחברה מסבירים כי צורת העלייה המדורגת אמורה לקצר זמני המתנה, למנוע חסימות במסדרון ולהעניק תחושת סדר ונוחות משמעותית יותר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה