נבחרת אייס

האזהרה ממחסור בחשמל: איך מעצמת גז חוששת להיתקע בלי אנרגיה?

הצרכנים נדהמו כשהתבשרו השבוע רשמית על צפי להפסקות חשמל יזומות בגוש דן בתוך כמה שנים. גז טבעי אמנם יש כאן בשפע, אבל תחנות כוח איש לא מוכן להקים – והייצור באנרגיה סולארית נתקל במשבר טכנולוגי. מדוע השרים והעיריות אינם מקדמים פתרון, ומה צריך לעשות כדי שלא ניאלץ לוותר בעתיד על מיזוג או התפלת מים?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  14
חברת החשמל, נמל אשדוד (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, יניב נדב, Pixabay)
בשיאה של מלחמה מדממת שכמותה אירופה לא ידעה מזה עשרות שנים, העיתונות הכלכלית העולמית התמלאה בכותרות מקפיאות דם, תרתי משמע: מדינות המערב, הזהירו מומחי אנרגיה בינלאומיים, עלולות להישאר ללא גז טבעי לחימום הבתים בחורף הקר – ואלפי בני אדם ימותו מקור במובן המילולי ביותר של הביטוי. כמה חודשים קודם לכן קיצץ נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, את אספקת הגז ליבשת – לשיטתו רק כתגובה לסנקציות שהוטלו על ארצו בעקבות פלישתה לאוקראינה – ומחירי החשמל בגרמניה, צרפת ובריטניה זינקו מיד בעשרות אחוזים. את ההתייקרות הישירה של החימום ואת האינפלציה הכללית בעקבותיה, התושבים אמנם נאלצו לספוג בחירוק שיניים; אלא שתרחיש האימים של קורבנות בנפש כמעט לא התממש – הן בזכות מזג אוויר סביר שהאיר את פניו לאירופה, והן הודות לאגירה מוקדמת של אנרגיה ע"י הממשלות המודאגות עצמן.
ישראל הקטנה, לעומתן, נמצאת במצב הפוך – ולא רק בשל הבדלי הטמפרטורות: מאגרי הענק שמספקים כאן גז טבעי בעלות קבועה (לטוב ולרע) לחברת החשמל, מונעים הן את המחסור הכמותי באנרגיה והן את הזינוק העצום במחירים. עליית התעריף המינורית יחסית שספגו הצרכנים הביתיים כאן, נובעת כמעט כולה מזינוק בעלות הפחם המיובא שעדיין משמש זמנית לייצור כרבע מהזרם. יותר מזה: בקיץ הקרוב צפויה המדינה להעניק לארבעה זכיינים רישיונות חדשים לחיפוש גז בים – מהלך שאם יצליח, יגדיל את הרזרבות ואף יתמוך בייצוא לאירופה, בין אם באמצעות הקמת צינורות ברזל או שינוע במתכונת נוזלית על אוניות. רק השבוע הודיעו שתי חברות ענק בינלאומיות – BP ו-ADNOC מאבו-דאבי – על רכישת כ-50% מחלקה של "דלק" בקידוחים במזרח התיכון, תמורת כ-70% מעל שוויין הנוכחי של המניות. בקיצור ובלשון המעטה, ישראל רחוקה מאוד ממשבר האנרגיה שמאחד כיום בין רוב מדינות המערב.
דווקא בשל כך נרשמה הפתעה כשמשרד האוצר ומנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, הזהירו השבוע בנפרד מפני מציאות של מחסור חמור באנרגיה באזור גוש דן. כן, מה ששמעתם: האם ייתכן שדווקא מעצמת הגז המזרח תיכונית תמצא את עצמה בשנים הקרובות עם פחות מיזוג אוויר או התפלת מים או עמדות טעינה לכלי רכב, ואיך קרה שבקושי שמענו על בעיה כזו עד היום? הפליאה התגברה כשהתברר ששפיגלר לא מתריע על מצוקה זמנית – למשל בשל קריסת העגורן לפני שבועיים בחדרה, שפגעה בכשירות המתקנים שם – אלא על כשל מבני קבוע, שילווה את המשק גם כשכל יחידות הייצור פועלות כסדרן. פתאום נשלפות מהמגירה תוכניות להפיק חשמל מזהם בלב תל אביב, באמצעות מכשירים ניידים שיוצבו באתר "רידינג" בעיר, והשאלה היא כמובן איך הגענו עד הלום בהינתן תנאי הפתיחה המעולים של ישראל בתחום.
התשובה המפתיעה היא שגז אמנם יש, אבל תחנות כוח שיעבדו אותו לחשמל דווקא אין: אף רשות תכנונית לא אישרה את בנייתן בשום מקום, אף משרד ממשלתי לא פרסם מכרז, אף משקיע מוסדי לא העמיד את המימון. נשמע מוזר? מתקנים להפקת אנרגיה הם הדוגמה הקלאסית לתופעה כלכלית בשם NIMBY – Not in my Back Yard – שמשמעותה היא כי למרות שכולנו זקוקים לאנרגיה, רובנו לא נסכים לייצורה בקרבת מקום המגורים שלנו, בעיקר מחשש (מוצדק) למפגעי זיהום וריח; התועלת של כל מגה-וואט נוסף מתפזרת בין צרכנים רבים, ואילו המחיר הסביבתי-הבריאותי נופל על כתפי מעטים החיים בסמוך לאתר. ההתנגדות של עיריות לקדם פרויקט כזה גדלה כמובן בשנה כמו 2023, שבסיומה תיערכנה בחירות לשלטון המקומי, אבל האמת שהיא די חזקה גם בזמנים רגילים וכאמור, יש רציונל מאחוריה.
אפשר היה לצפות שאנרגיות מתחדשות, המיוצרות ממשאבי הטבע ללא פליטת מזהמים, יספקו פתרון מלא לבעיה הזו. בישראל שטופת השמש ניתן, למשל, להקים שדות סולאריים על פני רבבות מטרים רבועים – בעיקר באזור המדבר הפתוח – ואף בעלות נמוכה יחסית, בזכות הירידה במחירי הקולטנים. אלא שרוב הצריכה בבתים מתרכזת לשעות הערב, שלאורכן אין קרינה כלל – ולכן האספקה הרצופה תלויה בפיתוחה של טכנולוגיית אגירה ש"תלכוד" את האנרגיה ביום ותשחרר אותה לרשת החשמל, על פי הביקוש, בעיקר לאחר השקיעה. כיום פעולה כזו מתבצעת באמצעות סוללות ליתיום המיובאות מסין, שיעילותן מוגבלת ומחירן עלה מאוד בעקבות התחרות מצד תעשיית הרכב החשמלי הזקוקה גם היא לבטריות. ההתייקרות הזו, ביחד עם חסרונותיה הטכניים של השיטה, מעמידה בספק את היכולת להישען כבר היום על אנרגיה ירוקה בלבד, באופן שיחסוך את הצורך בהקמת תחנות כוח מבוססות דלקים. מיליארדי דולרים כבר הושקעו בניסיונות למצוא פתרונות, אך פריצת הדרך הגדולה בתחום עדיין לא הגיעה.
באופן אבסורדי דווקא הגז, שהוספד בעולם עד לפני כשנה כאויב האקלים והוחרם על ידי קרנות פנסיה ידידותיות לסביבה, עושה היום קאמבק בחזרה אל עמדת הבכורה בשוק; בהתאמה, מניות השותפות במאגרי "לוויתן" ו"תמר" זינקו ב-2022 בעד 60% (והשנה ירדו מעט). מולן המתקנים הסולאריים, שישראל קבעה יעד שאפתני לפריסתם הנרחבת כבר עד ל-2030, נראים לפתע כ"כינור שני" לפחות בשנים הקרובות – הנהנה אמנם מאותה חשיבות אסטרטגית להבטחת קדמה אנושית, אך סובל מנחיתות טכנולוגית שנזקיה בולטים יותר בהיעדר הגז הרוסי. כרגע נראה כי מה שהוגדר עד כה כ"דלק מעבר" בלבד, בדרך לעולם ירוק, דווקא עומד להישאר כאן לפרק זמן לא קצר – ועל הרקע הזה, גרירת הרגליים הממשלתית בהקמת תחנות הכוח עוד פחות מובנת לאנשי מקצוע.
אם ישראל לא תתעורר לנוכח האתגר, משק האנרגיה (המשופע אמנם בגז) ייקלע למשבר נוסף כבר בשנים הקרובות – כפי שמתריעים כבר האוצר ושפיגלר – ואז, על רקע מצב החירום שישרור בענף, חברת החשמל היא זו שעליה יוטל לבנות מתקני הפקה במהירות. זאת בניגוד לרוח הרפורמה בחשמל, ששאפה להעביר את מרבית הייצור לחברות פרטיות מתוך תפיסה שהן יעילות ותחרותיות יותר. ברור גם למי תתגלגל לבסוף העלות של הקמת התשתיות החדשות בזמן קצר ובתנאים לא אופטימליים; ספוילר: אלה לא מאזני המונופול הממשלתי שייפגעו, אלא שוב הצרכנים הביתיים.
נכון – לא נעים להודות שכולנו נזדקק כנראה לעוד אנרגיה מבוססת גז (לפחות למשך זמן מה), בטח בעידן של מאמץ בינלאומי להפחתת פליטות הפחמן. אלא שהשילוב בין הזינוק בצריכת החשמל, המחסור בתחנות כוח לייצורו והמגבלות של אגירה סולארית, לא יותיר כנראה ברירה אלא לבצע השקעות לא פופולריות מהסוג הזה בשנים הקרובות. שרים שינסו לדחות היום את ההתמודדות עם שינוי המגמה, מחשש לפגיעה בתדמיתם, עלולים לגרום לכך שנשלם עליו בריבית בהמשך. זה נשמע אולי דמיוני אבל בניהול שגוי של המערכת, המדינה שמצאה גז בים עוד תיקלע להפסקות חשמל.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    אנרגיות מתחדשות עומדות לעבור מהעולם הזה
    רון שרצר 05/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנרגיה גרעינית (ביקוע, היתוך) ושימוש מימן למנועים בבעירה ישירה או תאי חשמל ייכנסו בשנים הקרובות וייתרו את האנרגיות המתחדשות. ייצור TWh יחסית למחזור חיים של יצרני חשמל, כמות חומרי הגלם המושקעים בתחנות כוח גרעינית ותחנה פוטוולטאית וטורבינת רוח - יחסית ל- TWh מראים ש- TWh של גרעיני זול פי כמה ממתחדשות. למשל באזור גוש דן, עם כול הבעיות של רידינג, דרוש להציב כור קטן ומודולרי של 300 MW וכול בעיות האנרגיה של הגוש נפתרות. אם רידינג איזור נדל"ן חשוב, אפשר למצוא צומת הולכה של חברת חשמל ועל ידה להקים כורים מודולריים בהתאם להספק המקסימאלי הנדרש לים חם/קר בשנה.
    סגור
  • 10.
    ואף מילה על אנרגיה שאובה
    מאירקה 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שואבים מים ביום סולרי זול ומפילים בלילה לטורבינות
    סגור
  • 9.
    הפתרון ההגיוני זה יותר מכוניות היברידיות.
    אבי הגלילי 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יקח עשרות להקמת תשתית חשמל שתספק את דרישות של רכבים חשמליים או שיקימו תחנת כח גרעינית וגם זה עניין של עשרות שנים רכב היברידי שיונע חוץ מהבטריה, ע" מנועי בנזין או גז. כמו אלו שכבר הוכיחו עצמם כבר הרבה שנים בשוק
    סגור
  • 8.
    אין שום מחסור בחשמל. מספיק עם ההפחדות חסרות הנתונים. (ל"ת)
    מתן 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • גם אין מחסור במזון - רק הניתוב והחלוקה לא הגיוניים
    אי שיוויון כלכלי וחב 04/2023/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    העשירים מתעשרים והעניים מתענים...
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    חמור מי שקונה רכב חשמלי.
    עופר 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    6 1
    גם משלם יקר בהרבה, גם בקרוב יגבילו לו את הטעינה (כי טעינת רכב אחד שווה לצריכת חשמל של כמה וכמה דירות בו זמנית), וגם כי מסתבר שייצור רכב חשלי אחד הוא שווה ערך לייצור+צריכת בנזין של 9 שנים (כן,כן, תשע שנים, ואז שוב צריך להחליף בטריה שמזהמת שוב כמו 9 שנים) ברכב בנזין קונוונציונלי. רכב חשמלי זו אופנה שהקדימה את זמנה. זה יהיה ריאלי רק אחרי שימציאו סוללות לא מבוססות ליתיום יקר ומזהם, וכמובן כשיעברו לאספקת חשמל ירוקה, כי מה חשבתם לעצמכם ? האנרגיה שטעינת הרכב צורכת לא מופקת מתחנת כח מזהמת ?
    סגור
  • 6.
    תקנו גנרטורים מהר (ל"ת)
    כיח 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    יש לבטל את הירוקים ואת האדומים .
    אריה 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תכבו את השלטר לברק וחבריו ותנו לו לפקח על הירוקים .
    סגור
  • 4.
    יש פתרון.
    7. 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש פתרון והנה דוגמית לכך שניתן לקחת את תחנת הכח הישנה שבחיפה שכבר פועלת על גז טבעי החל מסוף שנת-2011 וכיום מושבת משום שאינה עומדת כנדרש ממנה בדרישות המשרד להגנת הסביבה ולשדרג אותה ככה שתחזור לייצר חשמל בכושר ייצור מקסימלי מבחינתה תוך שמירה קפדנית על הסביבה.
    סגור
  • 3.
    כסף לבעלי הון זה הסיפור
    לילי 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פחות ייצור , פחות תשתיות , מאלץ צרכנים לקנות חשמל פרטי , כמו שמחסור ברופאים מאלץ לקנות רפואה פרטית .
    סגור
  • 2.
    יותר מכוניות חשמליות = יותר דרישה לחשמל
    פיני, לא גרשון. 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אז אם רוצים אויר נקי צריכים עוד תחנות כוח.
    סגור
  • חלמאות
    חניבעל 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן ישנה בעיה מאין חברת החשמל תספק כאשר יהיו המון רכבים חשמליים צריך להערך לזה ולא נראה לי שמישהו במשרד האנרגיה מטפל בנושא הפתרון הוא לדעתי התקנת מערכות סולריות
    סגור
  • 1.
    תפנה להזויים והמרחפים הירוקים שמנעו הקמת תחנות כח. (ל"ת)
    אלי בובליל לוד 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • לגמרי
    רועי 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלי יחימוביץ' תמות ולא תודה בטעות שלה
    סגור