בריאות

הבדיקה החדשה שמצריכה רק טיפת דם אחת

בדיקה חדשה שפיתחו מדענים בדנמרק יכולה לזהות הפטיטיס B, הפטיטיס C ו-HIV בעזרת טיפת דם אחת - שיפור משמעותי מהבדיקות היום שמצריכות עירוי מהווריד
מערכת ice | 
בדיקה לגילוי סרטן הערמונית (צילום מדיקל לינק)
HIV, הנגיף הגורם לאיידס, מדביק כ-1.5 מיליון איש מדי שנה בכל רחבי העולם. בערך 650,000 אנשים מתים מדי שנה מסיבות הקשורות ל-HIV. הפטיטיס B והפטיטיס C תורמים ליותר ממיליון מקרי מוות בשנה. כעת, בדיקה חדשה פורצת דרך מסוגלת לזהות HIV, הפטיטיס B והפטיטיס C באמצעות לא יותר מטיפה אחת של דם.

ביחד, שלושת הנגיפים הללו מייצגים דאגה בריאותית גדולה בקנה מידה עולמי. ארגון הבריאות העולמי ראה בחיסול שלושתם עד 2030 אחת מאסטרטגיות הבריאות העולמיות המרכזיות שלו. עם זאת, אם המטרה הזו תהפוך למציאות, המדע המודרני זקוק למבחני זיהוי חדשים ויעילים יותר. נכון לעכשיו, הדרך הנפוצה ביותר לזיהוי הפטיטיס B, הפטיטיס C ו-HIV כרוכה בנטילת דגימת דם מווריד דרך מחט. 
החלופות הנוכחיות כוללות בדיקות כתמי דם מיובשות, שבהן מדענים בודקים נקודה אחת של דם עבור חומצת גרעין מנגיפים. החוקר סטיבן נילסון-מולר ועמיתיו מהמחלקה למיקרוביולוגיה קלינית בבית החולים האוניברסיטאי בקופנהגן אימתו, או העריכו, בדיקה אחת כזו.
כדי לבצע בדיקה מסוג זה, אתה פשוט דוקר את האצבע של המטופל, אוסף כמה כתמי דם על נייר סינון ומאפשר לו להתייבש. לאחר מכן, מדענים משתמשים במערכת הפנתר ההולוגית (ציוד בדיקה המצוי במעבדות לבריאות הציבור) כדי לבצע טכניקה הנקראת הגברה מתווכת שעתוק, המנתחת את אחד מכתמי הדם לחומר גנטי משלושת הנגיפים.
ניתוח זה משתמש בדרך כלל בדגימות נוזליות של פלזמה או סרום - לא בדגימות המיובשות המשמשות את מחברי המחקר. הצוות ניתח 20 דגימות עם כמויות ידועות של HIV, הפטיטיס B והפטיטיס C בשיטת כתמי דם יבשים (60 בסך הכול). הבדיקה איתרה וירוסים בכל הדגימות.
מחברי המחקר גם דיללו פלזמה כדי לקבוע את הגבול התחתון של הגילוי. הניסוי הראה שאכן ניתן לזהות את הנגיפים ברמות נמוכות בהרבה ממה שמתגלה בדרך כלל בחולים לא מטופלים.
"הראינו שבאמצעות ציוד קיים בבית החולים, ניתן לזהות HIV, הפטיטיס B והפטיטיס C מטיפה אחת של דם", אומר נילסון-מולר בהודעה לתקשורת. "בדיקת כתמי דם יבשים אידיאלית למקומות שבהם אתה לא רוצה להשתמש במחט מטעמי בטיחות או שבהם היא פחות מעשית. זה כולל בתי סוהר, מרכזי גמילה מסמים ומקלטים לחסרי בית".
"זה מתאים גם למדינות מתפתחות או למקומות שבהם אתה מסתכן שדגימת דם תיהרס לפני שהיא תועבר למעבדה שתוכל לנתח אותה", מסכם החוקר. "יש לנתח דגימות דם תוך שש שעות כשהן נשמרות בטמפרטורת החדר, בעוד שכתמי דם יבשים יכולים להימשך תשעה חודשים ללא קירור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה