בריאות

הקשר בין ADHD לדיכאון וחרדה נחשף

מחקר חדש בבריטניה קובע כי מבוגרים החיים עם תסמיני ADHD חמורים נוטים יותר לחוות דיכאון וחרדה
מערכת ice |  3
דיכאון (צילום freepik)
מבוגרים החיים עם תסמיני ADHD חמורים נוטים יותר לחוות דיכאון וחרדה מאשר אלו עם רמות גבוהות של מאפיינים אוטיסטים, כך קובע מחקר חדש בבריטניה.
בעוד שמדענים קשרו אוטיזם לבעיות נפשיות בעבר, זהו פרויקט ראשון אי פעם שמסיק ש-ADHD למעשה מנבא יותר תוצאות בריאות נפשיות לקויות בקרב מבוגרים בהשוואה למצבים נוירו-התפתחותיים אחרים. מחברי המחקר מוסיפים שעד למחקר זה, היה מחסור במידע על ההשפעות של ADHD על בריאות נפשית לקויה.

כתוצאה מכך, מטופלים רבים שאובחנו עם הפרעות קשה וריכוז נאבקו לקבל את התמיכה בבריאות הנפש והטיפול הקליני להם הם זקוקים. צוות המחקר מאוניברסיטת בת' מקווה שהמאמצים שלהם יעזרו לשנות את המגמה.
הפרעת ADHD היא מצב נוירו-התפתחותי המאופיין לרוב בחוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.
"מדענים יודעים זה מכבר שאוטיזם קשור לחרדה ודיכאון, אבל הפרעת קשב וריכוז הוזנחה במקצת", אמר החוקר הראשי לוקה הרגיטאי. "החוקרים גם נאבקו להפריד סטטיסטית בין החשיבות של ADHD ואוטיזם לתוצאות בריאות הנפש בגלל התדירות שבהם הם מתרחשים יחד".
הרגיטאי הסביר כי "המטרה שלנו הייתה למדוד במדויק עד כמה תכונות אישיות ADHD קשורות לבריאות נפשית ירודה תוך כדי הסבר סטטיסטי על תכונות אוטיסטיות".
חוקרים עשו שימוש במדגם גדול ומייצג של מבוגרים מרחבי בריטניה. כל אדם מילא את מה שהצוות כינה שאלוני "תקן הזהב"; אחד מתמקד בתכונות אוטיסטיות, ואחד התמקד בהפרעות קשה וריכוז. דוגמאות להצהרות בסקרים אלו כוללות: "לעיתים קרובות אני נקלט חזק בדבר אחד" ו"באיזו תדירות אתה מרגיש פעיל מדי ומאולץ לעשות דברים, כאילו הונעת על ידי מנוע"?.
מחברי המחקר מדווחים כי תכונות ADHD היו מנבאות מאוד את חומרת תסמיני חרדה ודיכאון. ליתר דיוק, ככל שרמות תכונות ADHD גבוהות יותר, כך גדל הסיכוי שאדם יתמודד עם תסמינים חמורים של בריאות הנפש. לאחר מכן, באמצעות סדרה של טכניקות אנליטיות חדשניות, צוות המחקר הצליח לאשר עוד יותר כי הצגת יותר של "אישיות ADHD" קשורה בצורה חזקה יותר לחרדה ודיכאון מאשר כל תכונה אוטיסטית.
תוצאות אלו אף שוכפלו באמצעות סימולציות ממוחשבות שהניבו "שיעור שחזור" של 100 אחוז, על פי הצוות. זה מרמז על כך ש-ADHD קשורות כמעט בוודאות לתסמיני חרדה ודיכאון חמורים יותר בקרב מבוגרים בהשוואה לתכונות הקשורות לאוטיזם.
"הממצאים שלנו מראים שמחקר ותרגול קליני חייבים להעביר חלק מהפוקוס מאוטיזם להפרעות קשב וריכוז. זה עשוי לעזור לזהות את אלה שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לחרדה ודיכאון, כך שאמצעי מניעה – כגון תמיכה בילדים ומבוגרים בניהול תסמיני הפרעת קשב וריכוז שלהם – יכולים להתבצע מוקדם יותר כדי להשפיע יותר על שיפור רווחתם של אנשים", הוסיף הרגיטאי.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    עצוב!
    להתחיל לחנך 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש כמה סוגים של קשב הצרה מתחילה כשלא עושים הבחנה בין סובל adhd אחד לאחר ומסיקים שכל הסובלים הם תחת קטגוריה אחת, מראים תוכנית על adhd ובה אנשים שמגיעים לתפקוד גבוה וטוענים כמה קשה היה להם.. אינני מזלזלת בקושי שלהם אך התוצאה הסופית היא שהפרעת הקשב לא מנעה מהם מלתפקד ולהצליח, כמה זה פגום שלא מראים את הצד השני את האנשים שבאת סובלים את הקושי האמיתי שבהפרעה אלו שמגיעים לדיכאון חרדות התמכרויות קשות כאלו שתרופות לא משפיעות עליהם..שלא מצליחים להגשים את עצמם שלא מוצאים את עצמם בעולם, רבים מהם מאוד מוכשרים אך אין להם סיכוי בעולם הזה שאינו פתוח לכישרון שלהם ולא מאפשר להם הזדמנות, כבר כילדים הם מפתחים ביטחון עצמי נמוך וזאת בגלל מערכת החינוך האטומה והמאוד עקומה מלאת הליקויים שיש פה בארץ. עצוב שאדם יעביר חיים שלמים ללא מיצוי האמיתי של היכולות שלו ועם סבל לא קטן בכל תחומי החיים שלא מקבל הכרה אמיתית.
    סגור
  • 2.
    אם כן, צריך גם לפתח דרכים להבחין בין ADHD קל לכזה חמור.
    אלישבע 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצב נוירוהתפתחותי אצל ילד אינו שולל הרבה קשיים אחרים שיש גם אצל ילדים נוירוטיפיקל. יש ילדים עם היפראקטיביות וקושי קשב מסוים שגדלים להיות מבוגרים מאוד מתפקדים ומצליחים. יש ילדים עם קושי קל בקשב וריכוז, שבשל קשיים סביבתיים מראים תמונה קלינית קשה.
    סגור
  • 1.
    כאב לילד אוטיסט וילד ADHD מבקש את הקישור
    בועז 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כאב לילד אוטיסט וילד ADHD מבקש את הקישור למחקר על פניו וגם מנעסיוני נשמע נכון אבל אשמח לבדוק את חוזק/היקף המחקר
    סגור