השוק

לאן זורם הכסף? בבנק הפועלים חושפים: זו האופנה החדשה בשוק

סהר גמליאל, מנהל יחידת הייעוץ הפיננסי באגף הייעוץ והמחקר של בנק הפועלים אומר בראיון ל-ice שהאופנה כרגע בשוק ההון היא מעבר לקרנות הנאמנות המנוהלות ובעיקר לאג"ח הכללי; "לא מעט כסף זורם לצמודי המדד, אנשים מפחדים מהאינפלציה"
ניצן כהן | 
סהר גמליאל (צילום ענבל מרמרי)
סהר גמליאל, מנהל יחידת הייעוץ הפיננסי באגף הייעוץ והמחקר של בנק הפועלים, הוא אחת הדמויות המעניינות והחשובות בשוק ההון הישראלי. אם אתם לקוחות של בנק הפועלים על נגזרותיו ושלוחותיו סביר להניח שהשקעתם את הכסף שלכם על בסיס המלצה של האגף שהתבססה (בין היתר) על ניתוח שלו. נעים להכיר, אחת הדמויות המרכזיות בשוק ההון שלא הכרתם.
בראיון מיוחד ל-ice גמליאל מנתח את השוק והכיוון שלו ולא פחות חשוב הוא מגלה, לאן הולך הכסף בחודשים האחרונים.
איך אתה רואה את שוק ההון כרגע בכל חוסר הוודאות הזה?
"כדי שנבין את הדברים יותר טוב אני רוצה להתחיל במה שעברנו בשנה שעברה ואני רוצה להזכיר עד שהגענו למלחמה וכל מה שאנחנו מכירים היום. אז את השנה שעברה התחלנו במצב של העלאות ריבית ונכון להיום הריבית בעולם ובישראל היא ריבית גבוהה שבוודאות לא תישאר ככה לאורך זמן והיא תרד.
"עכשיו הריבית הגבוהה הזו הגיעה מנתוני האינפלציה שבארה"ב הגיעה כבר ל-9% וככל שהאינפלציה התמתנה נפסקו העלאות הריבית. והשאלה עכשיו היא: מתי הריבית תרד ובכמה . אנחנו יודעים שככל שנעלה את הריבית נוביל להאטה בכלכלה ואפילו למיתון. בכל חודש מתפרסמים הנתונים של התעסוקה והאינפלציה".
ומה אנחנו רואים היום?
"אנחנו רואים בתעסוקה שהכלכלה בארה"ב היא  חזקה וגם הצמיחה חיובית. זה טוב לשווקים כי לא הובלנו למיתון עם הריבית הגבוהה ואנחנו שואלים היום מתי נחזור לריבית נורמלית".
מה זאת ריבית נורמלית?
"כרגע הריבית בארה"ב היא 5.5% ו-4.5% בישראל* ואלו ריביות גבוהות מידי. אנחנו מדברים בישראל על ריבית נורמלית בעוד כשנתיים שלוש של  2%-3% ובארה"ב  3%-4% זה הגיוני ומעבר לזה קשה לכלכלה להתנהל לאורך זמן ".
בוא נמשיך
"מה שילווה אותנו בארה"ב זה האינפלציה והתעסוקה. אנחנו רואים התמתנות באינפלציה. כשהציפיות כרגע שבסוף השנה הריבית בארה"ב תעמוד על 4.5% וזה אומר 4 פעימות של הורדת ריבית. 
"אבל אני רוצה שתבין כשהריבית צפויה לרדת זה אומר שמבחינת השוק "הכל מגולם" אם הריבית תרד ל-4.5% לא תהיה דרמה בשווקים. אם תרד פחות מזה זה לא יהיה טוב ואם יותר מזה יהיה טוב לשוק. ברמה הזו לא נהיה בראלי מטורף – הכל כבר מגולם".
בוא נדבר רגע על ישראל 
"בישראל הייתה שנת 2023 שנה קשה. התחלנו עם המהפיכה המשפטית, העלאות ריבית ובוודאי המלחמה שנכנסה בתחילת אוקטובר. גם כאן (בכלכלה, נ"כ) למלחמה יש השפעה. כשהאינפלציה התחילה להתמתן זה הוביל את בנק ישראל להורדת ריבית אחת בתחילת ינואר.
"ההורדה הייתה לדעתי במטרה לסמן משהו. אנחנו מבינים שיש השפעה למלחמה ואם הנתונים ימשיכו להראות ירידה באינפלציה אז נרגיש בנוח להוריד את הריבית כי המלחמה זה כסף ואנחנו נשלם על זה באמצעות מסים בהמשך כמו העלאת מע"מ.
"נכון להיום בישראל יש עוד השפעות. פרמיית הסיכון של איך תופסים אותנו בעולם? מה תהיה ההשפעה של החות'ים על התובלה הימית והאינפלציה? וצריך לזכור, 30% מהיבוא עובר דרך נמל אילת וזה יוביל לאינפלציה בישראל וגם בעולם באופן כללי".
אז הורדת הריבית הייתה במטרה לאותת שבנק ישראל יתמוך בכלכלה בזמן  שהממשלה תעלה מסים.
"סביר להניח שבנק ישראל בתקופה הקרובה ינהג בהחלטות הריבית הבאות בהתאם להחלטות של הפד ולפי ההתנהגות של הפד תיקבע הריבית בישראל. זה תלוי נתונים. אם לא יורידו את הריבית בארה"ב גם בנק ישראל לא ימהר להוריד . ציפיות הריבית בישראל לעוד שנה מדברות על טווח רחב כשיש כאלה שאומרים שהיא תהיה 3.25% אבל הקונצנזוס מדבר על 3.5% עד 3.75% והכל כבר מגולם בשווקים".
כשאתה צריך לתרגם את כל הבלגן הזה להמלצות השקעה ללקוחות שלכם, מה השורה התחתונה?
"מבחינת הלקוחות שלנו, הפיזור הוא חשוב ואנחנו מדברים על השקעות בישראל אבל גם מחוץ לישראל. בשנה שעברה זרם הרבה כסף למדדים בחו"ל וראינו המון כסף ישראלי שם. הסיבה הייתה המהפכה המשפטית וכרגע גם המלחמה.
"במהלך 2023 זרם הרבה כסף לקרנות כספיות שבסביבת הריבית אליה הגענו ניתן היה לקבל כ- 4.5% עם מגן מס לתקופה של שנה אז אמרנו למה צריך סיכון? נכון להיום כשאנחנו מדברים על הורדות ריבית האטרקטיביות הולכת ויורדת ומתחילת השנה רואים את השוק המקומי מזיז לא מעט כסף לצמודי מדד".
למה?
"החשש מפני התגברות האינפלציה בעקבות המלחמה והמסים והחות'ים והשינוע הימי אנחנו רואים כסף זורם לאפיקים צמודי המדד. גם בעולם של הקרנות הכספיות אנחנו רואים כסף זורם לאג"ח מנוהלות. בשנתיים האחרונות יצאו משם המון כסף ומתחילת השנה רואים כסף חוזר לקרנות האלה. אג"ח כללי.
"המלחמה כמו כל אירוע' חוסר ודאות' הביאה לירידות שערים ולאט חזר כלפי מעלה אנחנו מבינים את הסיכונים בסקטור הנדל"ן שתקוע (בגלל מחסור בפועלים, נ"כ) אבל זה מאוד תלוי איך תתפתח המלחמה. כשמנסים לייצר סוג של שגרה וככל שהיא לא תתפתח ותחמיר סביר להניח שגם בשוק המקומי לא נראה התנהגות שונה מבעולם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה