השוק

גם ללא המלחמה - תחזית ההכנסות הייתה יורדת ב-10 מיליארד שקל

על רקע אישור תקציב המדינה התקיים דיון בוועדת הכספים. נציגת הכלכלן הראשי באוצר ציינה כי תחזית הצמיחה של ישראל עמדה לפני ה-7 באוקטובר על 3 אחוז לשנת 2023. מה-8 באוקטובר נרשמו כ-190 אלף נרשמים חדשים בשירות התעסוקה. באגף החשב הכללי ציינו כי אמון הגופים הבינלאומיים תלוי בניהול פיסקלי אחראי
מערכת ice | 
ועדת הכספים של הכנסת. מלחמת חרבות ברזל (צילום אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)

בצל המלחמה המתמשכת בעזה ועל רקע אישור תקציב המדינה לשנת 2023-2024 התקיים הבוקר דיון בוועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני. בפתח הישיבה, בנושא הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, הוצגה הבוקר (שני) סקירה מצד אגף הכלכלן הראשי באוצר. 
נציגת הכלכלן הראשי, טטיאנה סלובודנציקי הציגה כי תחזית הצמיחה של ישראל לשנת 2023 עמדה לפני המלחמה על 3 אחוז, בעוד התחזית לישראל עמדה על 3.1 אחוז, וכי צמיחת התוצר בשלושת הרבעונים של השנה הייתה איתנה יחסית, כאשר גם קצב האינפלציה עמד במסלול של התכנסות לטווח היעד, ושוק העבודה היה הדוק, עם שיעור אבטלה של 3.2%. 
 
באגף הכלכלן הראשי הציגו כי גם ללא המלחמה תחזית ההכנסות הייתה יורדת ב-10 מיליארד שקל, ההכנסות ממיסים היו במגמות התמתנות ונמוכות מהתחזיות, ההשקעות בהייטק היו במגמת האטה, וגם בענף הדיור נרשמו ירידות חדות על רק העלאת הריבית והאינפלציה. 
הוצג כי באירועי לחימה קצרים ההתאוששות מהירה מאוד, אך בהשוואה למלחמה הנוכחית ציינו כי "אין ספק שאין זה אותו סדר גודל של האירוע, לכן ההסתמכות על אירועי העבר מוגבלת", וכי אין ספק שההשלכות הכלכליות יהיו משמעותיות יותר. נוסף על כך, הוצגה ההשפעה על רכישות בכרטיסי אשראי, כאשר הרכישות כיום נמוכות בכ-8% לעומת התקופה שטרום המלחמה, והתיירות הנכנסת סופגת פגיעה קשה. 

(צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש 90)
לעניין המועסקים הנעדרים בחודש אוקטובר, הוצג במסגרת סקר של הלמ"ס כי בשל סיבות הקשורות ללחימה, נעדרו כ-750 אלף יותר מועסקים לעומת חודש ספטמבר. בעוד בחודש ספטמבר נעדרו כ-16 אלף איש בלבד, באוקטובר נעדרו 763 אלף – 18% מכוח העבודה. הסיבות שנמנו הינן סיבות כלכליות, מילואים (140 אלף) וסיבות אחרות.
 
מנתוני רשות התעסוקה הוצג כי מה-8 לאוקטובר נרשמו כ-190 אלף נרשמים חדשים בשירות התעסוקה, כאשר יש בלימה  בשבועות  האחרונים, מתוך מספר זה כ-120 אלף איש בחל"ת, באוצר ציינו כי בימים האחרונים כמעט ואין עובדים המוצאים לחל"ת, וישנה החזרה של חלקם לעבודה.
לעניין פרמיית הסיכון של ישראל, הנוגעת לסיכוני אשראי, צוין כי זו עלתה מאז תחילת המלחמה. כן ציינו באגף החשב הכללי כי אמון הגופים הבינלאומיים והמשקיעים תלוי בניהול פיסקלי אחראי, כולל הקצאה מחדש של מקורות. לשאלת חברי הכנסת להמלצת האגף, ציינה הנציגה כי "ההמלצות שלנו היו שכל מה שאפשר לעשות בתוך התקציב, להסיט מתוך התקציב".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה