השוק

איך תשפיע המלחמה על מיזוגים ורכישות? כל התרחישים

כל עסק שרוצה להעריך את שוויו הכלכלי, יכול לעשות כן, אלא שצורך גובר עולה במקרים מיוחדים.? למלאכה שכזו בשעת חירום יש חשיבות ביתר שאת, ולפיכך נדרשות התאמות. שינויים דרמטיים בשיעורי צמיחה ואינפלציה או ירידה בדירוג האשראי של המדינה יוכלו להשפיע באופן ניכר על צפי הכנסות עתידי, ויש להיות ערניים לכך

יניב אנג'ל | 
יניב אנג'ל (צילום פרטי)
עולם העסקים אינו קופא על שמריו בעת הזאת, אבל אין להמעיט בהשפעת המלחמה, לרבות בכל הקשור להליכים לקראת מיזוגים ורכישות, פעולות שהן בבסיס הפעילות העסקית. בדיקת נאותות והערכות שווי לעסקים, הם חלק בלתי נמנע מהליך של בחינה לרכישת פעילות עסקית או למיזוג.
איך המלחמה משפיעה על שווי העסק? איזה התאמות להערכת השווי יש לעשות בעת משבר שכזה? איזה קריטריונים דורשים תשומת לב מיוחדת, ועל מה כדאי לעסקים המעוניינים להימכר או להתמזג, לשים דגש בתקופה זאת?
 
מי צריך הערכת שווי?
ככלל, כל עסק שרוצה להעריך את שוויו הכלכלי, יכול לבצע הערכת שווי כלכלית לעסק. הצורך העיקרי להערכות שווי מתרחש במקרים של מיזוג בין פעילויות עסקיות, רכישה או מכירה של פעילות עסקית, או כניסה ויציאה של משקיעים ובעלי מניות מפעילות עסקית קיימת.
 
מהן הערכות השווי המקובלות?
השיטה המקובלת והנפוצה היום להערכת שווי היא שיטת DCF אשר מסתמכת על ניתוח פעילות עסקית וצפי הכנסות עתידי של העסק, בהתבסס על נתוני הווה ועבר. בבסיס השיטה, ההנחה היא שמטרתו של בעל העסק או המשקיע, להפיק כמה שיותר רווחים ותמורה מהעסק. השיטה מתאימה לפעילות עסקית יציבה קיימת ומבוססת, ופחות מתאימה לעסקים שנמצאים בקשיים כלכליים.
 
בנוסף, יש את שיטת השווי הנכס, שבודקת את הדוח הכספי של העסק, מצב נכסים והתחייבויות, ותתאים לעסקים שנמצאים בסכנה קיומית. שיטות נוספות הן שיטות המכפיל שמבצע השוואה וניתוח ענפי לחברות דומות בשוק, והיא שיטה מהירה ופשוטה לחישוב, אך פעמים רבות גם הכי פחות מדויקת.

 
אתגרים וחוסר ודאות בזמן מלחמה
בזמן מלחמה, אי הוודאות והסיכונים הרגילים הכרוכים בהערכת שווי הם רבים. נסיבות משתנות במהירות, כגון תנודות בתנאי השוק, חוסר יציבות פוליטית ושיבושים בשרשרות האספקה, ועלולים להשפיע באופן משמעותי על ערכי הנכסים ועל תחזיות תזרימי המזומנים.
בנוסף, ערכי השוק עלולים להיות מעוותים, מה שמקשה למצוא נתונים אמינים להשוואה להערכת שווי יחסית. בסביבה כזו, ייתכן שיהיה צורך להתאים שיטות הערכת שווי, או לשלב ביניהם, כדי להתמודד עם אתגרים ייחודיים אלה. מקבלי ההחלטות חייבים להיות ערוכים לנווט במורכבויות הללו כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי שווי הנכסים והעסקים.

סוכנות הדירוג פיץ' (צילום: shutterstock)
 
דוגמאות להשפעת המלחמה על שיטות הערכות שווי
לדוגמה, בשיטה מקובלת של צפי הכנסות עתידי, DCF, ניתן לשים לב לכמה דברים שיכולים להשפיע על תזרים מזומנים והכנסות עתידיות בעת מלחמה, ולבצע התאמות נדרשות:
 
  1. מעורבות צד ג' במלחמה: כאשר היקף המכירות של חברה מושפע מאוד ממדינה מסוימת, בזמן מלחמה הדבר יכול להשפיע דרמטית על שווי העסק. לדוגמה עסק בתחום התיירות שמשווק חבילות נופש לתורכיה בתקופה הזאת, יצטרך לבצע התאמות עסקיות מיידיות ולשווק חבילות נופש למדינות אחרות. 
  2. שינויים דרמטיים בשיעורי הצמיחה, מדד מחירים לצרכן, אינפלציה, שער חליפין. לדוגמה, עסק שקונה ומוכר במטבע חוץ כמו דולר או אירו, שמשתנים דרמטית בשנה האחרונה ובעיקר בזמן מלחמה, צריך למצוא פתרון כלכלי לגדר ולמזער את הסיכון.
  3. מכירות: סנקציות אפשריות, קנסות, שינוי דרמטי במחירים שנובע משינוי דרמטי בעלות המוצרים או השירותים.
  4. שינוי בדירוג האשראי של מדינה.
לסיכום, בהערכות שווי יש תמיד לבחור את השיטה המדויקת והמתאימה ביותר לעסק באותה נקודת זמן של העסק עצמו, יחד עם מציאות השוק. בזמן מלחמה, חשוב עוד יותר להבין את היתרונות והחסרונות של כל שיטה ושיטה, ולנתח את השפעת השוק לגביהם, לפי כמה דוגמאות שניתנו לעיל.
בהערכות שווי בעיקר בזמן מלחמה, גמישות הסתגלות וערנות לשוק היא המפתח, ומקבלי ההחלטות בפירמות צריכים להסתכל מעבר לנתונים ולשיטות המסורתיות, לנתח ולהבין אתגרים וחוסר ודאות בסביבה דינאמית תוך קבלת החלטות מושכלת. 
 
הכותב הוא שותף מנהל מחלקת המיסים ב-AUREN ישראל
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה