השוק

הראל ביטוח ופיננסים: אלה המדדים שיושפעו בעקבות המלחמה

עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מגיב על מדד מחירי הצרכן, מתייחס להשפעת המלחמה על האינפלציה בעקבות הפיחות בערך השקל וצופה עלייה במחירי המזון, הירקות והפירות בחודש הקרוב
מערכת ice | 
עופר קליין (צילום יונתן בלום)
ראש אגף הכלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מגיב על מדד מחירי הצרכן ומתייחס להשפעות המלחמה על האינפלציה בעקבות הפיחות בשקל וצופה עלייה במחירי המזון, הירקות והפירות בחודש הקרוב.
המדד טס למטה - מחירי הטיסות הורידו את מדד ספטמבר, באוקטובר המגמה תתהפך.
מדד המחירים לצרכן בספטמבר ירד ב-0.1 אחוז, נמוך מהערכות המוקדמות ובעקבות זאת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-3.8 אחוזים. ירידה חדה מהציפיות בסעיפי הנופש בארץ ובחו"ל, בחלקה בשל עדכון שיטת החישוב של הלמ"ס על פי מועד צריכת השירות (ולא מועד הקנייה), לצד עלייה מתונה בסעיף הדיור תרמה להפתעה כלפי מטה.
המדדים הבאים יושפעו מהמלחמה. להערכתנו, ההשפעה קצרת הטווח במדדים הקרובים היא אינפלציונית לאור הפיחות בשקל, שיבושים בהיצע המוצרים (בעיקר חקלאות) וכאשר אנו מניחים שלאור הגידול בהוצאה האוצר יצמצם משמעותית את ההקלה במס הבלו על הדלק. אנו צופים עלייה של כ-0.6 אחוז באוקטובר בהובלת במחירי המזון, הפירות-ירקות והטיסות. בנובמבר אנו צופים עלייה של כ-0.1 אחוז. במבט ארוך יותר ובהתאם להתפתחות הביטחונית ההשפעה תהייה אנטי-אינפלציונית לאור צפי לירידה בביקושים  ובתיירות. ב-12 החודשים הבאים אנו צופים אינפלציה של 2.8 אחוזים.
להערכתנו ריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי בשני הבא: למרות המדד השלילי ואי-הוודאות הכלכלית לאור המלחמה אנו צופים שבנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי ביום שני הבא. זאת בעיקר לאור הפיחות בשקל והעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל. למרות צפי בשוק האג"ח להורדת ריבית קרובה - אנו סבורים ש"מלחמתו" של בנק ישראל באינפלציה עדיין לא הסתיימה וגם שנה מהיום היא תהיה קרובה מאוד לגבול העליון של היעד.
 מחירי הדירות ממשיכים לרדת: מחירי הדירות ממשיכים לרדת זה החודש החמישי ברציפות. הנתון האחרון הוא לאמצע אוגוסט, כלומר נראה להערכתנו עוד חודשיים של ירידה מתונה לפני שהמלחמה תבוא לידי ביטוי בנתונים. ב-12 החודשים האחרונים מדד מחירי הדירות עלה ב-1 אחוז בלבד, כאשר בחודשים הבאים אנו צופים שהמספר יהפוך לשלילי.
אנו צופים המשך ירידה במחירים לאור הריבית הגבוהה, הירידה בסך העסקאות בפועל והמשך הגידול בהיצע הדירות החדשות שנותרו למכירה. חלק מהגורמים שמיתנו את הירידות בחצי השנה האחרונה כגון גל העלייה כנראה יתפוגג לאור המלחמה, כך הלחצים להמשך ירידת מחירים יתגברו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה