השוק

יוצאים מהסייקל? הבנק האנגלי משאיר את הריבית על 5.25%

לראשונה מנובמבר 2021 ולאחר 14 העלאות רצופות: המועצה המוניטרית של ה-BOE הכריעה על חודו של קול, כשהנגיד ביילי וסגנו תומכים במהלך. הערכה: הרקע להחלטה - נתונים מפתיעים למדי באוגוסט, גרועים פחות מהתחזיות. בהודעה שפורסמה נכתב כי מדובר בהחלטה "מאוזנת", אלא שאנליסטית בכירה מזהירה: "אם הסטרלינג ימשיך ליפול, יהיה קשה הרבה יותר לבלום את האינפלציה"
מערכת ice | 
משבר כלכלי (צילום shutterstock)
יום לאחר שהפד האמריקאי הודיע על הותרת הריבית במדינה על כנה, לאחר 14 העלאות ריבית רצופות, ועל רקע האינפלציה המשתוללת בשוק העולמי – הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) החליט להותיר את הריבית במדינה ללא כל שינוי. הריבית באנגליה תישאר לפי שעה בשיעור זהה של 5.25%. מדובר בהחלטה דרמטית, שהתקבלה על חודו של קול במועצה המוניטרית של הבנק המרכזי. מתוך תשעה חברי מועצה, חמישה תמכו בהשראת הריבית על כנה וארבעה התנגדו.
עם מובילי המהלך ניתן למנות את נגיד הבנק המרכזי של אנגליה אנדרו ביילי, וסגנו בן ברודבנט. המתנגדים גרסו כי יש להעלות את הריבית שוב – כפי שהבנק המרכזי מתמיד לעשות מאז נובמבר 2021 – ב-25 נקודות בסיס, והפעם ל-5.50%. ככל הנראה הרקע להחלטה לעצור את עליית הריבית נובעת מנתוני אינפלציה מפתיעים, שחוללו תמורות באשר לתחזיות השוק לקראת ישיבת המועצה של הבנק.
מדד המחירים באנגליה טיפס במהלך חודש אוגוסט ב-6.7% בקצב שנתי, לעומת 6.8% – כאשר תחזיות הכלכלנים עמדו על 7%. בחישוב חודשי מדובר בעלייה של 0.3% כאשר הציפיות עמדו על 0.7%. נתון אינפלציה של 6.7% הוא הנמוך ביותר שנרשם במדינה מאז פברואר אשתקד, מועד הפלישה הרוסית לאוקראינה. "עבור מרבית חברי הקבוצה, התפתחויות המאקרו האחרונות הובילו למסקנה שהותרת הריבית ללא שינוי בפגישה זו היא החלטה מאוזנת", לשון הודעת הבנק המרכזי של אנגליה.
איפק אוזקרדסקבה, אנליסטית בכירה ב-Swissquote Bank, צוטטה בכלכליסט: "אף אחד, כולל הנגיד ביילי, לא ציפה לנתון האינפלציה הרך של אוגוסט, שבו נרשמה קפיצה במחירי הנפט ונפילה בערך הסטרנלינג". עם זאת, לא מדובר לדבריה בנימוק מספק לעצירת עליות הריבית. "אם הסטרלינג ימשיך ליפול, וזה תסריט סביר במקרה שהבנק יימנע מלהעלות ריבית – יהיה קשה הרבה יותר לבלום את האינפלציה".
מדד הליבה באנגליה, שמשקף את תחומי המשק למעט אנרגיה, מזון, אלכוהול ומוצרי טבק, רשם עלייה של 6.2% באוגוסט, לעומת 6.9% בחודש שקדם לו – התחזיות עמדו על 6.8%. בחישוב חודשי עלה מדד הליבה ב-0.1%, התחזיות היו לעלייה של 0.6%, בהמשך לעלייה של 0.3% ביולי. טרם פרסום נתוני המדד, השוק נתן סיכוי של 80% להעלאת ריבית של 25 נקודות בסיס ו-20% סיכוי לעצירה. בין הבולטים ששינה את תחזיותיו הוא בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס, שציפה להעלאה של 25 נקודות בסיס והודיע לאחר פרסום נתוני האינפלציה כי הוא מעדכן את התחזית.
מהלכי הצמצום המוניטריים של ה-BOE החלו בדצמבר 2021 עקב ניסיונותיה של הממשלה להילחם בעליית המחירים. צעדים אלו החריפו לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה שהגבירה משמעותית את האינפלציה ברחבי העולם והעמיקה את משבר האנרגיה. אשתקד מדד המחירים בממלכה חצה את רף ה-10%. חרף החלטת הבנק, האינפלציה באנגליה גבוהה בהרבה מיעדי הבנק האנגלי העומדים על 2% – וגבוהה יותר מהאינפלציה של בעלות בריתה בארה"ב ואירופה.
 
העלאות הריבית של הבנקים המרכזיים הן מגמה עולמית נוכח האינפלציה המשתוללת. בארה"ב האינפלציה השנתית עומדת על נתון של 3.7%. הריבית במדינה עומדת על 5.50%, רמת שיא של 22 שנה. נכון לאוגוסט קצב האינפלציה השנתי בגוש היורו הוא 5.2%. בנורבגיה הבנק המרכזי נורגס בנק העלה את הריבית ב-25 נקודות בסיס ל-4.25%.
בשבדיה הבנק המרכזי ריקסבנק העלה את הריבית בפעם השמינית ברציפות ממאי 2022 ב-25 נקודות בסיס ל-4%, למול אינפלציה של 7.2% בחישוב שנתי ומדד מחירים של 8% ביולי. בניגוד לתחזיות, בשוויץ הריבית נותרה כפי שהיא לאחר חמש העלאות רצופות – רמה של 1.75%. הפרנק השוויצרי הוא המטבע החזק ביותר השנה מבין מדינות ה-G10, והמדינה רשמה נתוני אינפלציה נמוכים למדי: 1.6% בלבד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה