השוק

'מדד המדדים' נותר ברמה נמוכה - חשש מגלישה להאטה

המדד המשולב של בנק ישראל שנחשב ל'מדד המדדים' עלה בחודש יולי בשיעור מתון בלבד, שמשקף האטה קלה בפעילות הכלכלית בישראל, כשהחשש הוא שאנחנו במדרון חלקלק
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
המדד המשולב לחודש יולי שעורך בנק ישראל, עלה בשיעור מתון של 0.17%, בדומה לממוצע שלושת החודשים הקודמים. בבנק ישראל אומרים היום כי שיעור זה  נמוך ביחס  לממוצע ארוך הטווח של המדד.
מהנתונים עולה כי המדד המשולב הושפע לטובה מעליית יבוא מוצרי הצריכה (יולי), יבוא התשומות לייצור (יולי), יצוא הסחורות (יולי), משרות השכיר (מאי), עליית ייצור החשמל (יולי) והרכישות בכרטיסי אשראי (יולי). לעומת אלה, מדד הייצור התעשייתי (יוני), מדד הפדיון בשירותים (יוני), יצוא השירותים (מאי), ושיעור המשרות הפנויות (יולי) ירדו והשפיעו שלילית על המדד.

אם כן, המדד המשולב של בנק ישראל הוא למעשה 'מדד המדדים' כלומר הוא מודד חלק משמעותי מהרכיבים שאחראיים על הפעילות הכלכלית בישראל וכל אחד מהם מקבל ביטוי במדד אחר. המדד המשולב משלב למעשה את כל הרכיבים האלה ומנפק מספר אחד שממנו ניתן לגזור מסקנות (או סוג של מסקנות) על ההתפתחות הכלכלית הכוללת בכלכלה מודרנית.
נזכיר כי ההמתנה הגדולה היא לעיתוי ומידת החלחל של הריבית לכלכלה הריאלית כשהמחקרים האחרונים מדברים על טווחים של 14 חודשים מרגע שהריבית עולה ועד שהיא מחלחלת לכלכלה וזה אומר שכרגע הכלכלה הישראלי ספגה רק חלק מהעלאות הריבית של השנה וחצי האחרונות, מה שמגביר את החשש מפני האטה כלכלית אליה הולכת ישראל גם בלי לקחת בחשבון את ההשפעות הכלכליות (ואל רק) של חוקי המהפכה המשפטית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה