השוק

יוליוס בר: "חשש אירופי משיבוש באספקת הגז גורם לניפוח מחירים"

נורברט רוקר, כלכלן מחקר הדור הבא בבנק ניהול העושר "יוליוס בר", מפרשן את סוגיית מחירי הגז באירופה ושוק הגז העולמי: "המחירים מנופחים ומשקפים בעיקר חששות לא מוצדקים, המחסנים באירופה עולים על גדותיהם"
מערכת ice | 
מחירי הגז באירופה (צילום shutterstock)
"חששות אירופאים משיבושים באספקת הגז עקב שביתות עובדים גורמים לניפוח מחירי הגז, למרות שהמחסנים באירופה עולים על גדותיהם". כך אומר נורברט רוקר, כלכלן מחקר הדור הבא בבנק ניהול העושר "יוליוס בר".
"תחושת עצבנות כללית אופפת את שווקי האנרגיה באירופה" ממשיך רוקר, "זאת עקב משא ומתן שמתנהל כעת בין איגודי העובדים וחברות הגז בשני מסופי גז טבעי מרכזיים באוסטרליה. הסיכון של שיבושי אספקה הקשורים לשביתה עדיין גורם לניפוח של מחירי הגז העולמיים - ובכך גם האירופיים.

"בדומה לכמה מדינות באסיה, כמו יפן, דרום קוריאה, או במידה פחותה סין, אירופה תלויה ביבוא משווקי גז עולמיים וממסחר גלובלי. כתוצאה מכך, המחירים של אירופה משקפים את הנכונות לשלם עבור הטוב הזה, והם מתחרים כמובן עם הקונים האסייתיים. למרות החששות, תמונת המצב בפועל מצביעה על כך שסיכוני האספקה בפועל נמוכים".
לדברי רוקר, "מחסני הגז הטבעי באירופה מלאים מדי בלאו הכי. האחסון באירופה כבר הגיע לרמות שיא שנראות בשגרה בדרך כלל בסוף הסתיו, וזרימת הגז צריכה להאט בין כה וכה על מנת שלא לפרוץ את תקרת הקיבולת במהלך השבועות הקרובים. בנוסף, גם באירופה עצמה, הייצור וההובלה של הגז מנורבגיה התאוששו במידה רבה לרמות נורמליות. במילים אחרות, הביקוש האירופי לאספקת גז טבעי משווקים גלובליים מצויה בירידה, ויחד איתה יורד גם הסיכון לפגיעה אמיתית בשוק עקב שביתות עובדים בשווקים כדוגמת אוסטרליה.
"יתרה מכך, מתקני יצוא גז חדשים ברחבי העולם מתחילים לפעול, מה שיוביל למקורות אספקה חלופיים בהמשך השנה, ובמיוחד בתחילת השנה הבאה. גם באסיה נראה שאחסון הגז הטבעי הגיע לרמות הרצויות, בטח לאור פעילותם של מתקני אנרגיה נוספים כדוגמת מתקני גרעין ביפן או מתקני שריפת פחם בסין.
לסיכום, אספקת האנרגיה העולמית מפגינה יציבות גבוהה באופן משמעותי ביחס לשנה שעברה. מצב השוק הנוכחי בפועל מראה על יציבות אספקה גבוהה בהרבה ממה שמשתקף במחירים ההפכפכים", מסכם נורברט רוקר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה