השוק

הריבית חוזרת לעלות: הפד העלה את הריבית בארה"ב ל-5.5%

בהתאם לתחזיות המוקדמות ואחרי חודש של הפסקה מעלה היום ג'רום פאוול את הריבית בארה"ב לרמה הגבוהה ביותר ב-22 השנים האחרונות; הריבית בארה"ב תעמוד על 5.5%
ניצן כהן | 
ג'רום פאוול (צילום shutterstock, flickr/ Federalreserve, unsplash)
בהתאם לתחזיות המוקדמות יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול חוזר להעלות את הריבית בארה"ב. ועידת השוק הפתוח (ה-FOMC) החליטה להעלות את הריבית ב-0.25% לרמה הגבוהה ביותר ב-22 השנים האחרונות, כלומר לרמה של 5.5%.
הפדרל ריזרב  (כמו שאר הבנקים המרכזיים בעולם) ממשיך להתמודד עם רמות אינפלציה גבוהות אף שהן מתמתנות. בחודש יוני ירד קצב האינפלציה השנתי בארה"ב לרמה של 3% לאחר שבמאי הוא היה על 4% ושנה קודם הוא היה גבוה מ-9%. יחד עם זאת, הסיכונים לאינפלציה עדיים גבוהים וכדי להשיג אינפלציה אמתית בקצב שנתי של 2% (מרכז יעד יציבות המחירים) צריך שוק עבודה הדוק פחות וככל הנראה הקשחה של תנאי החיתום במערכת הבנקאית.

ההתבטאויות האחרונות של הכלכלנים שמנתחים את הכלכלה האמריקאית (ומכאן את שאר כלכלות העולם) מדברות על כך ששוק עבודה הדוק מידי ייצור לחצים אינפלציוניים שיקשו על החזרה של האינפלציה ליעדי יציבות המחירים ומכאן כדי לצנן מעט את שוק העבודה צריך ריבית קצת יותר גבוהה.
בשבוע האחרון נרשמו 228 אלף תביעות חדשות לדמי אבטלה בארה"ב וזו רמה נמוכה אחרי שהכלכלנים צפו 240 אלף תביעות חדשות וזה אומר שכמעט כל מי שרוצה לעבוד בארה"ב יכול לעשות את זה. כלומר אנחנו נמצאים באזורי החיוג של "תעסוקה מלאה" והפדרל ריזרב רוצה אחת משתיים: או עלייה בשיעור הבלתי מועסקים (גם עם עלייה קטנה) או ירידה בשכר וזה פחות ריאלי כששוק העבודה נמצא ב"תעסוקה מלאה".
כרגע מתחיל להיווצר לחץ על המערכת הבנקאית האמריקאית להקשיח מעט יותר את תנאי החיתום באשראי שהם נותנים והלחץ הזה הביא לגל של קריסות של בנקים אזוריים וקטנים אבל עדיין משקי הבית והעסקים נגישים קצת יותר מידי לאשראי שמייצר בתורו לחצים אינפלציוניים ומכאן שיקול מרכזי בהעלאת הריבית היום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה