השוק

בנק לאומי: עסקאות הענק בהייטק הישראלי הפכו נדירות

בנק לאומי שמחזיק את לאומיטק שהיא זרוע ההייטק שלו ונחשבת לאחת החזקות בענף סיכם את הרבעון השני של השנה עם ממצאים מדאיגים על ההתפתחות הכלכלית של ההייטק הישראלי; בלאומי טק מגלים שמספר עסקאות ההייטק צלל בחצי
ניצן כהן | 
פיטורים בהייטק (צילום shutterstock)
ענף ההייטק הישראלי סובל משתי תנועות מלקחיים שפועלות נגדו. מחד הריבית הגבוהה וההולכת ועולה בעולם (ובישראל) גורמת למשקיעי הון הסיכון להטות יותר כסף לאפיקים בסיכון נמוך יותר מהייטק ובמקביל המהפכה המשפטית גורמת למשקיעים הבינלאומיים להעדיף השקעות מחוץ לישראל ואם הם באמת רוצים חברות ישראליות, הם מוציאים אותם מכאן. 
בנק לאומי מחזיק פעילות בנקאית ומימונית מעניינת בעולם הטק תחת הזרוע "לאומיטק" שמקיימת מידי כמה זמן סקר מקיף עם חברת המחקר IVC במטרה לבחון את ההתפתחות התעשייה החשובה הזו ומכאן לגזור החלטות בנקאיות מתאימות.

מנתוני הסקר של לאומיטק ו-IVC עולה כי חברות ההיי-טק הישראליות גייסו 1.78 מיליארד דולר ברבעון השני של 2023 ב-100 עסקאות. ההיקף הכולל של סכום הגיוסים מציג צניחה של 65% לעומת ההיקף הכולל שנרשם ברבעון השני של 2022, לצד ירידה משל 48% במספר העסקאות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
בהשוואה רבעונית, סכום הגיוסים ברבעון השני של 2023 משקף עלייה קלה של 2% בהשוואה לרבעון הראשון של 2022. בנוסף, זו הפעם הראשונה שמגמת הירידה בנוכחות המשקיעים הזרים בהשקעות בחברות ההיי-טק הישראליות נשברת לאחר שישה רבעונים רצופים.
מנכ"לית לאומיטק, תימור ארבל-סדרס: "אנחנו ממשיכים לראות ירידה ברמה השנתית של סבבי הגיוס, הן בסכומים והן במספר החברות שמגייסות. יחד עם זאת, אנחנו מזהים סימנים ראשונים להתייצבות בקצב הגיוסים בזכות השקעות FOLLOW-ON  לעומת עצירה של השקעות ראשוניות. מעניין יהיה לראות איך יתפתחו החודשים הקרובים. עוד מעניין יהיה לראות כיצד החברות יתאימו את סבבי הגיוס בהתאם לרוח התקופה והסביבה הכלכלית החדשה שאנחנו מצויים בה כך שיתאפשרו עסקאות ורכישות חדשות בשוק".
לאורך הרבעונים האחרונים, ניתן לראות את עסקאות הענק (מעל ל-100 מיליון דולר כל אחת( הופכות לנדירות וחריגות סטטיסטית. כאשר מוציאים את העסקאות האלה מניתוח המספרים של הרבעונים האחרונים - החרגה של העסקאות שמעל ל- 200 מיליון דולר (ברבעון השני ישנה רק עסקה רלוונטית אחת: השקעה של 200 מיליון דולר ב- Upstream Bio). ניכר כי מגמת הצניחה בהיקף הגיוסים נבלמה קלות, זאת לאחר ירידה שנמשכה מאז הרבעון ה-4 של 2021.
בלאומי טק אומרים עוד כי שינוי נוסף ניכר לא רק בסכומים שהושקעו, אלא גם במאפיינים של ספקי הנזילות לחברות. בניתוח המיקום הגיאוגרפי של המשקיעים, IVC זיהתה שינוי ברמת המעורבות של המשקיעים הזרים. התרשים המצורף מציג התייצבות במספר ההשקעות שהתבצעו ע"י משקיעים זרים הפעילים בשוק הישראלי. זוהי למעשה הפעם הראשונה שמגמת הירידה בנוכחות המשקיעים הזרים נשברת לאחר שישה רבעונים רצופים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה