השוק

מכה לרוכשי הדירות החדשות: מדד תשומות הבניה עלה ב-1.2%

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מדד תשומות הבניה עלה בחודש ינואר ב-1.2%, עלייה גבוהה מאוד שמכה במי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה מקבלן ובנייתה טרם הסתיימה ומכאן גם התשלומים עליה לא שולמו עד תום
ניצן כהן |  2
נדל"ן בארץ (צילום פלאש 90/ נתי שוחט, shutterstock)
מכה לרוכשי הדירות החדשות. מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים עלה בינואר ב-1.2%. ב-12 החודשים האחרונים (ינואר 2023 לעומת ינואר 2022) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-5.1% בעיקר בשל העליה במחירי חומרים ומוצרים סך כולל ב-10% ומחירי שכר העבודה ב-1.0%.
מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי בטון מובא (ב-9.6%), טיט (ב-8.8%), מוצרים מוגמרים מעץ וחומרים אחרים (ב-3.5%), מלט (ב-2.1%), מעליות (ב-1.8%) ובלוקים מבטון, מאיטונג ומגבס (ב-1.5%). לעומת זאת, ירדו מחירי ברזל לבנייה (ב-3.0%) ומוליכים (ב-2.0%). מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.1% בחודש ינואר 2023.

המשמעות של עליית מחירי תשומות הבניה היא משמעותית הן לקבלנים והן למי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה מקבלן ובנייתה טרם הסתיימה ומכאן שגם התשלומים עליה טרם הסתיימו.
נסביר את הדברים:
מנקודת המבט של הקבלנים הרי שמדובר בעלייה משמעותית של מחירי חומרי הבניה והייצור של דירות. דירות שנמכרו, הרי שהתשלומים בגין עליית מחירי התשומות מגודרים עבור הקבלנים אבל בעת הנוכחית כשהיקף העסקאות של דירות חדשות יורד הרי שהקבלנים סופגים את עליית מחירי התשומות ואם בלאו הכי קשה היום למכור דירה חדשה, או נכון יותר פחות קל מכפי שהיה רק לפני חצי שנה, הרי שמדובר בטווחים הקצרים במכה לקבלנים.
מנקודת הבנט של רוכשי הדירות החדשות הרי שמי שלא רכש עדיין דירה, יש לצפות שמחירי הדירות יעלו אבל הבעיה היא עם מי שרכש דירה בשנתיים האחרונות מקבלן ובנייתה טרם הושלמה. באופן עקרוני התשלומים של מי שקנה דירה מקבלן משולמים ככל שהבניה מתקדמת וכאן הרי שהמחיר צמוד מדד תשומות הבניה ולכן בפועל מחיר הדירה עלה למי שרכש דירה בשנתיים האחרונות.

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אנשים חשבו שהם חכמים כי נדלן תמיד עולה
    חכם בלילה 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אז אכלו אותה במדד תשומות הבנייה בירידה ממוצעת של 80 אלף במחיר הדירות בחודשים האחרונים ולדובדבן שהוא עליית ריבית נוספת
    סגור
  • 1.
    קבלנים עובדים אם 30 אחוז רווח לפחות ! יכלו לספוג את העל (ל"ת)
    רוברט 02/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור