השוק

"אם האופטימיות בהייטק לא תחזור ב-2024 - נהיה בצרה גדולה"

מלי ביצור פרנס, מנכ"לית תפן שמייעצת לרוב חברות ההייטק הישראליות מזהירה מפני המשבר בענף ההייטק; "הבעיה היא לא בחברות הגדולות אלא בבינוניות ובסטארטאפים. הן היו אופטימיות מידי ובזבזו המון כסף"; "מחצית מעובדי הענף אינם בטוחים במקום העבודה שלהם" היא אומרת
ניצן כהן |  5
מלי ביצור פרנס (צילום ענת קזולה)
את החגיגות הגדולות בענף ההייטק ב-2021 והמחצית הראשונה של 2022 ראינו כולנו והשתוממנו. חברות גייסו סכומי כסף גבוהים מאוד ולא תמיד היה להן מה לעשות איתו. הן התפוצצו עובדים והשקיעו סכומי כסף גדולים (מידי) בפעולות רווחה ותשלומי שכר גבוהים לעובדים לא חיוניים. והנה כמו אחרי כל מאניה, הגיעה הדיפרסיה והענף מיטלטל היום, או לפחות מתחיל להיטלטל.
מלי ביצור פרנס היא מנכ"לית חברת הייעוץ תפן. לפני שניכנס לדברים שלה נספר כי חברת תפן היא מחברות הייעוץ הבולטות בישראל. חלק ניכר מחברות ההייטק נעזרות בה כדי למצוא פתרון למצוקה אליה נכנסת הענף ומכאן החשיבות לתובנות שהיא מייצרת.

"היה ברור לי שצפוי משבר ומה שאנחנו רואים עכשיו זו רק ההתחלה" היא אומרת
בואי נרחיב קצת על המשבר בתעשייה
"נחלק את התשובה לסוגים שונים של חברות: חברות ההייטק היציבות והסטארטאפים. החברות הגדולות גייסו הרבה עובדים ולקחו הרבה כסף ולכן המשבר פחות נוגע להן אבל גם אצלהן היו שומנים. התחזיות שלהן (של החברות הגדולות, נ"כ) היו חיוביות ולכן אצלן אנחנו רואים התחלה של משברון קטן.
"אז שם המשבר התחיל בקטן ומפטרים 1% עד 2% מהעובדים וזה צפוי לשלש את עצמו בחודשים הקרובים. כאן השונות בין החברות הגדולות תתבטא במי הגזים בגיוסים, מי הגזים ברווחה וכן הלאה. רוב היו שמרניות אז אני לא חושבת שנראה פיטורים המוניים שם אבל אם מישהו היה במשבר לפני החודשים האחרונים, או התחיל לחוות ירידה בביצועים עוד קודם אז הוא ימצא את עצמו בבעיה כמו אינטל שמפטרת 2% מהעובדים".
כשאנחנו מדברים על חברות כמו אינטל, אז 2% אלה מספרים גדולים.
"אלה מספרים גדולים אבל כשמחלקים את זה למדינות זה לא הרבה. שים לב שהפיטורים הגדולים בחברות הגדולות והמבוססות הם במטה במשאבי האנוש והשיווק ושם מדובר על פיטורים ש ל10% ו-15% מהמחלקות. זה נכון שקהלים שלמים הולכים להיפגע אבל לא מחלקות הפיתוח. התהליך הזה ימשיך עד החציון הראשון של השנה וימשיך לשני אבל זה יעצר מתישהו וזה יהיה ברוב המקומות תהליך מתון".
איפה זה פוגש את ישראל?
"בישראל זה פוגע כאמור באינטל. בגדול תהיה פגיעה בפעילות בקריית גת ולא יפתחו מפעל חדש בחיפה. אבל הם זה לא הסיפור. הסיפור המרכזי אלא חברות הקטנות והבינוניות והסטארטאפים. שם זה מהותי".
אז בואי נדבר על המסה הגדולה שנמצאת בחברות הבינוניות והקטנות.
"שם הייתה השתוללות של אופטימית יתר. החברות האלה גייסו יותר מידי כסף ויצרו הרבה שומנים. מדובר על 20% עד 30% יותר עובדים ממה שהיו צריכים. אז אמרנו להם שעדיף להשיג עובדים מהותיים יותר מאשר לגדול כמותית אבל זה מה שבחרו. הרבה מהפיטורים האלה נמצאים שם. זה עדיין לא משבר, אלה היו פיטורי שומנים אבל לדאבוננו זה מגיע מהר מאוד מעבר לשומנים".
שזה אומר?
"עכשיו מגיע גל הפיטורים של העובדים הפנימיים לא רק אקסטרות אלא עובדים שעוסקים בפיתוח עצמו".
איך פתאום חסר לחברות האלה כסף? הרי רק לפני שנה משקיעים התחננו לפניהם שייקחו מהם כסף.
"יש מחיר להתנהגות הפזרנית שלהם. היו גיוסים גדולים מידי והכסף התבזבז על מסיבות גרנזיוזיות". 
היה גם היבריס.
יש חברות סטארט אפ שהיו צריכות כסף לפיתוח המוצר אבל אז שליש מהם לא גייסו את הכספים האלה כי היזמים חשבו שכדאי להם לחכות כי בהמשך שווי החברה שלהם יהיה גבוה יותר ועכשיו הם לא יכולים לגייס כסף. החברות האלה חלקן לא גייסו את כל הכסף שהן צריכות כי חשבו שיקבלו יותר והתנהגו כאילו כל הזמן השוק יהיה פתוח עבורן ועכשיו יש להם שומנים ויש סימן שאלה על המשך הקיום שלהן".
כמה זמן ייקח לשוק לחזור לעצמו? ככל שניתן להעריך את התמשכות המשבר הזה.
"האופטימיות, אם היא לא תחזור ב-2024 אנחנו נהיה בצרה גדולה. יש אופטימיות זהירה לגבי חברות עם מוצרים הכרחיים ויכול להיות שיהיו גם אקזיטים אבל בגדול, אני לא  אופטימיות השנה לתעשייה הזו אבל מי שישרוד יוכל לתפוס את ההתאוששות של 2024.
"עשינו סקרים בתעשיה בחודש מאי, חזרנו עליו באוקטובר ותיקפנו אותו בינואר. בדקנו שאלות ספציפיות והנתונים מעניינים: ראינו בסקר של אוקטובר בארגוני ההייטק היו 75% מהחברות שהאטו את קצב גיוסי העובדים. 60% התחילו בפיטורים שקטים ו-85% התחילו להפחית בהוצאות רווחה ומשתנות.
"תוך חודשיים כל המספרים האלה עלו ב-20%. כמעט כל האקסטרות של כוח אדם נעצרו והפיטורים פעילים ב-75% מארגוני ההייטק. הנתון החשוב הוא התחושה של העובדים, כי הם חיים את הארגון בפעילות היום-יומית שלו. דגמנו את זה באמצע החודש האחרון. במאי 2022 91% מהעובדים בהייטק היו בטוחים בעבודה שלהם שזה מספר גבוה. באוקטובר הנתון ירד ל-75% והנתון מלפני שבוע 50% לא בטוחים שיהיה להם מקום עבודה בהמשך השנה, וזה דרמטי".
אז מה הם עושים עכשיו?
"אני חושבת שיש כמה מהלכים קריטיים שהארגונים צריכים לעשות וזה ממש דחוף. צריך להסתכל על הציר השיווקי ועל הציר של ההתנהגות השוטפת. כל חברת הייטק צריכה לעשות בדיקת ערך למוצר. כלומר איזה מוצרים יש להם שבתקופת משבר יש להם ערך.
"למה יש ביקוש ואיפה שיש רווחים ולהתמקד שם. אם יש לך מספר מוצרים חלקם מבוקשים וחלקם לא. תתמקד במבוקשים כי החברות הקטנות והבינוניות לא ישרדו את המשבר. לא כולם יכולים להפסיד כמו אינטל.
"צריך להיכנס למהלכי התייעלות. מהלכי ההתייעלות צריכים להיות מסודרים. מנהלים נכנסים בדרך כלל להיסטריה ומפטרים מכל הבא ליד ואז יוצרים חוסר שקט במערכת, ואז עובדים שצריך אותם מתפטרים לבד ומייצרים ואקום בארגון. חשוב מאוד לצמצם הוצאות אבל באופן מתוכנן. לצמצם משרדים והוצאות על חשמל.
"תזכור שגם החזרה לשגרה תהיה קשה ולא כולם יצליחו לחזור לשגרה. המשבר עכשיו רק מתחיל. המכה הקודמת הייתה כמו לרדת מ-120 קילו ל-70 קילו, ועכשיו צריך לרדת ל-60 קילו וזה כבר לא קל. אדם ששוקל 200 קילו יכול לרדת ל-180 תוך שבועיים".
איך את רואה את המשבר הפוליטי בראי של חברות ההייטק?
"אני יכולה להגיד שבשעת משבר הייתי מתמקדת בעצמי. בתוך הארגונים ופחות בפוליטיקה. אל תתעסקו ברעשי רקע אלא בתוך הארגון. אני לא חושבת שארגונים צריכים להסתכל כרגע על הפוליטיקה כי חלק גדול מהחברות לא ישרדו. כולם צריכים לקנות את המוצרים והארגונים צריכים להתמקד בעצמם ולא בדברים שלא קשורים אליהם.
"אבל אתה צריך להבין. מהיכרות טובה עם עולם ההייטק כשהם רוצים לפטר הם מפטרים. הם מפטרים כרגע כי הם צריכים לעשות את זה. אני חוששת יותר ממה שקורה בשאר המעגלים שמקיפים את ההייטק. הדיאלוג עם החברות מגלה שההייטק הוא הסנונית הראשונה ומה יקרה עם שאר התעשיה ומה יהיה המנוע קדימה וזה מדאיג יותר מהפוליטיקה.
"באופן עקרוני, אם לא היו צרות אחרות היינו מסתכלים על הפוליטיקה וכרגע התעשיה עצמה היא בצרה גדולה. אינטל שמפטרת 2% מהעובדים. אנחנו עדיין לא יודעים מה קורה במפעל בקריית גת כשאת המפעל בחיפה כבר לא יפתחו אז אנשים איבדו מקומות עבודה. ואני מדברת עכשיו על יותר מ-7,000 עובדים שלא נשכרו, בלי שאנחנו יודעים מה קורה עם קריית גת". היא מסכמת.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ראיון חכם ומלמד וגם אמיתו סוף כל סוף (ל"ת)
    הייטקיסט במשבר 01/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ההייטק הישראלי ישרוג.מדינת ישראל חזקה (ל"ת)
    אורלי ינאי 01/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    יפיופה אמיתית....מי זאת ? עדיף יפה ולא מפחידה (ל"ת)
    אליה רוני 01/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    בלי איומים עברנו את פרעה נעבור גם את זה.
    מאיר 01/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שלא מתאים לו לחיות במדינה שיעוף מכאן ועדיף מה שיותר מהר.
    סגור
  • 1.
    כתבה מדויקת ומפחידה.לאן הכלכלה הולכת? (ל"ת)
    נועם טוויג 01/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור