השוק

הרווח של ויקטורי בירידה - מה אומרים האנליסטים?

ענקית קמעונאות המזון מדווחת על ירידה בהכנסות וברווחים ברבעון השלישי - מה בכל זאת נקודת האור ומה קרה למניה מתחילת השנה?
רוי שיינמן | 
אייל רביד מנכ (צילום באדיבות המצולם, ויקיפדיה/ ניר ודל)
רשת שיווק המזון ויקטורי פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025, והתמונה מציגה נתונים מעורבים: מצד אחד קיטון משמעותי בהכנסות ובתוצאות התפעוליות, אך מנגד שיפור ניכר בשולי הרווח הגולמי.
המכירות ברבעון הסתכמו ב-646 מיליון שקל ירידה של 6.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. החברה מסבירה שהירידה נובעת בעיקר ממכירות יוצאות דופן ברבעון המקביל אשתקד, שנהנו ממבצע הביפרים על רקע מבצע "חרבות ברזל" והמתיחות הביטחונית הגבוהה. בחנויות זהות התמונה חריפה יותר - קיטון של 9% בפדיון.
בנוסף, החברה מציינת כי חודשי ספטמבר אוקטובר, חגי תשרי, אופיינו בפחות ימי עבודה בהתייחס לשנת 2024, מה שייצר פער במכירות. בהתחשב והיו ימים מקבילים הקיטון היה כ- 2.1%. 
מבט רחב יותר על תשעת החודשים הראשונים של השנה מראה ירידה מתונה יותר של 2.3% בהכנסות, שהסתכמו ב-1.91 מיליארד שקל. הפדיון הממוצע למטר רבוע בחנויות זהות ירד מ-28,000 שקל למטר ל-26,900 שקל.
למרות הירידה בהכנסות, ויקטורי הצליחה לשפר את שולי הרווח הגולמי. ברבעון השלישי עמד שיעור הרווח הגולמי על 26.2%, לעומת 24% בלבד ברבעון המקביל אשתקד - שיפור של 2.3 נקודות אחוז.
החברה מייחסת את השיפור לשלושה גורמים מרכזיים: גידול מהותי בייבוא עצמי, הנחות מספקים בעקבות מעבר לסדרנות עצמית, ושיפור תנאי הסחר עם הספקים. בתשעת החודשים הראשונים, שיעור הרווח הגולמי עמד על 24.8%, לעומת 23.9% אשתקד.
עם זאת, הוצאות המכירה והשיווק גדלו משמעותית והגיעו ל-20.6% מההכנסות ברבעון, לעומת 18.1% אשתקד. העלייה נובעת מהוצאות שכר גבוהות יותר בסניפים, עלייה בפחת בגין תקן IFRS 16 כתוצאה מעליית המדד, והשקעה מוגברת בפרסום. גם הוצאות ההנהלה הכלליות עלו מ-1.45% ל-1.66% מההכנסות, בעיקר בשל עליית שכר במטה החברה.
הרווח התפעולי ברבעון ירד ב-16.6% ל-24.8 מיליון שקל, המהווים 3.8% מההכנסות. הרווח הנקי ברבעון הגיע ל-11.2 מיליון שקל, ירידה של כמעט 30% לעומת אשתקד. במצטבר לתשעה חודשים, הרווח הנקי ירד ב-38% ל-22.8 מיליון שקל.
למרות האתגרים התפעוליים, ויקטורי נותרת עם מאזן חזק. ההון העצמי עומד על כ-400 מיליון שקל, והחברה מחזיקה במזומנים ושווי מזומנים של 93 מיליון שקל. החברה ללא חובות בנקאיים, למעט אגרות חוב (סדרה ב') שצפויות להיפרע ביולי 2026.
על רקע הנזילות החזקה ושער המניה, הדירקטוריון אישר תוכנית רכישה עצמית חדשה בהיקף של עד 20 מיליון שקל, שתהיה בתוקף עד נובמבר 2026. בתוכנית הקודמת, שהסתיימה לאחרונה, רכשה החברה כ-182 אלף מניות בסך 6.9 מיליון שקל. הדירקטוריון רואה ברכישה העצמית הזדמנות כלכלית ראויה והבעת אמון בחברה ובפעילותה, במיוחד לאור היכולת הפיננסית החזקה שלה.
לרשת יש כיום כ-70 סניפים: במהלך שנת 2025 פתחה החברה סניף בחריש (1,200 מ״ר),ובעמק חפר (2,600 מ״ר). במהלך הרבעון נפתח סניף נוסף בבת ים (2,300 מ״ר).
כמו כן, החברה מתכננת לפתוח שלושה סניפים נוספים בפורמט השוטף שלה, סניף בעפולה (3,150 מ״ר) שצפוי להיפתח עד סוף השנה הנוכחית ושני סניפים נוספים  בתל מונד (1,000 מ״ר) ובאר שבע  (1,100 מ״ר) אשר צפויים להיפתח במהלך שנת 2026. 
"זה רבעון שממחיש את החוזקה של ויקטורי במעבר הדרגתי מדגש על מחזור לדגש על רווחיות עם שיפור משמעותי בגולמי, תזרים טוב והמשך הרחבת הרשת, גם אם מכירות החנויות הזהות לחוצות כרגע", כתב ליאור וידר, מנהל השקעות ומייסד מכפיל רווח.
"בטווח הקצר עלויות קליטת כ- 600 עובדים זרים מכבידות על הרווח הנקי, אבל אם החברה תצליח לממש את יעד האונליין ולהשלים את מהלך ההתייעלות בכוח האדם, יש לה בסיס סביר לחזור למסלול צמיחה ולשפר את הרווח הנקי ברבעונים הקרובים", הוסיף וידר.
המניה נסחרת לפי שווי של 673 מיליון שקל אחרי ירידה של 11.5% השנה ושל 5.5% בשנה האחרונה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה