השוק
הרווחים של טסלה בסכנה מסיבה מפתיעה - אילון מאסק
בעוד השוק מתרגש מחבילת התגמול החדשה של מאסק, חבילת 2018 עלולה לגרום נזק של 26 מיליארד דולר לרווחים - יותר ממחצית מכל הרווחים שטסלה צברה מאז הפכה לרווחית
בעוד שהמשקיעים והתקשורת עדיין מעכלים את חבילת התגמול האסטרונומית של אילון מאסק בהיקף של עד טריליון דולר, מסתבר שהסכנה האמיתית לרווחיות טסלה מגיעה ממקור אחר לחלוטין - חבילת התגמול הקודמת שלו מ-2018, שעדיין תקועה בהליכים משפטיים.
בית המשפט העליון בדלאוור צפוי להכריע בקרוב האם לאשר את פסיקת הערכאה הנמוכה שביטלה את חבילת התגמול השנויה במחלוקת. אם הערעור של טסלה יידחה, החברה תידרש לספוג מכה של 26 מיליארד דולר לרווחיה על פני שנתיים בלבד.
הסיבה? החברה התחייבה למאסק חבילת תגמול חלופית, שתחושב לפי מחיר המניה הנוכחי - הגבוה בהרבה מזה של 2018. כדי להבין את חומרת המצב, מספיק לציין ש-26 מיליארד דולר מהווים יותר ממחצית מכלל הרווח הנקי שצברה טסלה מאז הפכה לרווחית ב-2019.
גם אם טסלה תזכה בערעור, החברה עלולה לספוג לחץ משמעותי על הרווחים בעשור הקרוב אם מאסק ישיג את יעדי הביצועים בחבילת התגמול החדשה שלו - כאשר כל יעד שיושג יוביל לתשלומים והוצאות של מיליארדי דולרים.
ההשפעה העצומה על הרווחיות חושפת את הסיכונים הטמונים בתגמול הענק של מאסק. אפילו בחברות הציבוריות הגדולות ביותר, שכרם של מנכ"לים כמעט ולא משפיע על הרווח התפעולי. חבילות התגמול בשוק בדרך כלל נמדדות במאות מיליוני דולרים - לא במיליארדים.
התגמול הענקי של מאסק יוצר אי ודאות ייחודית לטסלה בכל הנוגע לרווחים הצפויים, בדיוק בתקופה שבה הרווחים ממילא נמצאים בירידה בגלל האטה במכירות הרכבים, הסרת הסובסידיות לרכבים חשמליים ועליית העלויות של השקעות באפיקים חדשים כמו רובוטים אנושיים.
בריאן דאן, מנהל המכון למחקרי תגמול באוניברסיטת קורנל, מסביר שהוצאות תגמול במניות אמנם לא פוגעות בתזרים המזומנים, אך ירידות חדות ברווח הנקי בגלל תגמול מנכ"לים מעידות על כך שדירקטוריון טסלה לא פועל לפי "נהלים סבירים של אחריות תאגידית".
לדבריו, "הם מעבירים עושר עצום מבעלי המניות לבעל המניות הגדול ביותר בחברה דרך הדלת האחורית".
הדירקטוריון מצדו טוען שחבילת התגמול החדשה של מאסק לא תזכה אותו בדבר אלא אם החברה תשיג יעדים שאפתניים ביותר, כולל יעדי רווחיות גבוהים. עם זאת, גם היעדים הקלים ביותר להשגה בחבילה עשויים להניב תשלומים של עשרות מיליארדי דולרים מבלי לשנות באופן מהותי את העסק או הרווחיות של טסלה. התשלום המקסימלי למאסק עומד על 878 מיליארד דולר, לאחר הפחתת שווי המניות בזמן אישור החבילה בספטמבר.
הסיכון הקרוב ביותר נעוץ בהחלטה המשפטית הצפויה. אם בית המשפט בדלאוור יכריע לטובת טסלה, מאסק ישמור על האופציות מחבילת 2018 והחברה לא תצטרך לספוג הוצאות חשבונאיות נוספות. כשמאסק השיג את יעדי הביצועים ב-2022, האופציות היו שוות 56 מיליארד דולר. כיום הן שוות 116 מיליארד דולר.
אם הפסיקה המקורית תעמוד בעינה, חבילת התחליף של מאסק תעניק לו הרבה פחות מניות, אך תעלה לטסלה הרבה יותר - כל זאת בגלל מחיר המניה הגבוה כיום. החבילה החלופית תוערך לפי מחיר המניה באוגוסט, כ-26 מיליארד דולר, וטסלה תצטרך לרשום את החיוב עד אוגוסט 2027.
עוד ב-
חלוקת ה-26 מיליארד על פני שמונה רבעונים תפחית את הרווח ב-3.25 מיליארד דולר בכל רבעון - יותר מהרווח הנקי של טסלה בכל רבעון למעט ארבעה מתוך 25 הרבעונים האחרונים מאז 2019, כך שהמשקיעים בהחלט יעקבו אחר ההתפתחויות הקרובות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



