השוק

הישראלית שהגיעה עד לנאסד"ק - וחטפה סטירה מצלצלת

החברה הישראלית תכננה לרכב על גל ההנפקות ששוטף את וול סטריט - אך נתקלה במציאות ואיבדה 20% ביום הראשון למסחר. למה המשקיעים האמריקאים נתנו לה קבלת פנים כה קרירה?
רוי שיינמן | 
וול סטריט, הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום shutterstock, פלאש 90/ אדם שולדמן)
שבוע המסחר האחרון התאפיין במומנטום חיובי בוול סטריט, במיוחד במניות הטכנולוגיה, אולם נאוון (Navan), חברת הפינטק הישראלית (ששינתה את שמה מטריפאקשנס), חרגה באופן מפתיע מהמגמה: הנפקתה הושלמה, אך בניגוד להנפקות אחרות בתקופה האחרונה, כאן דווקא נרשמה אכזבה.
החברה גייסה סכום מרשים של 923 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-6 מיליארד דולר, אך כבר ביום המסחר הראשון נחתכה מנייתה בכ-20%, וסגרה את המסחר בשווי של כ-5 מיליארד דולר.
ההנפקה הנוכחית של נאוון נעשתה לפי שווי נמוך באופן ניכר מהערכות קודמות. ב-2022, סבב הגיוס הפרטי האחרון של החברה התבצע לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר, והחברה אף כיוונה בעבר להנפיק לפי שווי של 12 מיליארד דולר.
נאוון מציעה פלטפורמה לניהול הוצאות ונסיעות עסקיות שנמצא במומנטום חיובי. למרות זאת, התגובה הפושרת של השוק בולטת במיוחד לעומת חברות פינטק אחרות שהונפקו לאחרונה וזכו לזינוקים חדים במניותיהן, כדוגמת אי-טורו הישראלית שקפצה בכ-30% אחרי הנפקתה, אך היום נסחרת לפי שווי הנמוך בכ-29% לעומת השווי בהנפקה.
נראה כי המשקיעים בוול סטריט בעיקר שמו לב ל"כוכבית" שמלווה את החברה: חוב כבד יחסית לחברת טכנולוגיה, וכן העובדה שהיא עדיין הפסדית.
אחת הסיבות המרכזיות לחוסר ההתלהבות של המשקיעים נובעת משימוש הכספים המתוכנן של ההנפקה. מתוך 923 מיליון דולר שגויסו, 750 מיליון דולר נכנסו לקופת החברה, אך עיקר הסכום מיועד להחזר חובות ולא למימון צמיחה והתרחבות.
נאוון מחזיקה בחוב של מעל 650 מיליון דולר מיליון דולר, כולל הלוואה גדולה בהובלת גולדמן סאקס (ששימש גם כחתם ראשי בהנפקה), ועליה היא משלמת הוצאות ריבית גבוהות.
המשקיעים בבורסה האמריקאית מעדיפים לראות הנפקות שמטרתן היא לתמוך במומנטום צמיחה, ולא כאלה שמשמשות לפירעון חובות עבר. הוצאות החוב הגבוהות תורמות גם להפסד הנקי של החברה, אשר הסתכם ב-100 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025, על אף צמיחה מהירה בהכנסות.
נאוון, שנוסדה ב-2015, עדיין מציגה נתוני צמיחה מרשימים: הכנסותיה זינקו ל-537 מיליון דולר בשנת 2024, צמיחה שנתית של 33%. הפלטפורמה שלה, המשרתת למעלה מ-10,000 לקוחות גדולים, ממשיכה להתרחב.
סך הזמנות הטיסות והמלונות דרכה זינק ב-34% והגיע ל-7.6 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים. האתגר שניצב בפני החברה הוא להוכיח שהיא יכולה להגיע לרווחיות ולהפחית את נטל החוב, כדי לשכנע את המשקיעים בוול סטריט ששווי השוק הנמוך הוא רק התחלה זמנית במסעה הציבורי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה