השוק
שיאומי צוללת אחרי דרמה בסין - זו התקלה הקטלנית
שיאומי נכנסה לתחום הרכב החשמלי עם הבטחות גדולות, ביצעה השקות מוצלחות - אך תקלה בטיחותית שהביאה למותו של אדם בסין מאיימת להרוס לה הכל
מניית שיאומי נחתכת בכ-6% בבורסת הונג קונג, בעקבות דיווחים קשים מסין על תאונה קטלנית במכונית החשמלית החדשה שלה, ה-SU7. מדובר בתקרית שבה הרכב החל לבעור לאחר תאונה - אך הדלתות האלקטרוניות לא נפתחו, ובכך נמנעה הצלתו של הנהג.
האירוע התרחש בעיר צ'נגדו שבסין, כאשר מכונית מדגם SU7 התנגשה ברכב אחר ופרצה בה דליקה. לפי עדי ראייה וסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות בסין, אזרחים ניסו לפתוח את דלתות הרכב הבוער כדי לחלץ את הנהג - אך ללא הצלחה. רק לאחר דקות ארוכות הצליחו צוותי החירום לכבות את האש בעזרת מטפי כיבוי.
הנהג, גבר בן 31, נהרג במקום. הרשויות המקומיות מסרו כי הוא ככל הנראה נהג תחת השפעת אלכוהול, אך עיקר תשומת הלב הציבורית והתקשורתית הופנתה למחדל התפעולי: דלתות הרכב לא נפתחו בשעת חירום. מדובר במערכת פתיחה אלקטרונית שמסתמכת על חיישנים ואספקת חשמל ולא על מנגנון מכני מסורתי, ועל כן ישנה סבירות שהיא כשלה בעקבות השריפה או הפסקת חשמל שנגרמה בתאונה.
מעבר לאירוע הטרגי, הפגיעה במוניטין של שיאומי מהותית : מדובר בירידה החדה ביותר במניית החברה מאז אפריל האחרון, כאשר בשיא המסחר איבדה כ-8.7% לפני שתיקנה מעט כלפי מעלה. זו מכה לחברה שביצעה בשנה האחרונה קפיצת מדרגה אמיצה לעולם הרכב החשמלי - תחום חדש יחסית עבורה, אך בעל פוטנציאל אדיר.
שיאומי, שידועה בעיקר כחברת אלקטרוניקה וטלפונים חכמים, נכנסה רק לאחרונה לשוק הרכב עם תקוות גדולות - וההשקה של דגם SU7 נחשבה להצלחה משמעותית, לפחות מבחינה תדמיתית.
אלא שהתקרית הנוכחית היא לא הראשונה שמטילה צל על בטיחות הרכב: מוקדם יותר השנה אירעה תאונה קטלנית נוספת עם דגם זהה, אשר העלתה תהיות בנוגע למערכת הנהיגה החכמה של הרכב.
העובדה שמדובר בדגם עם ידיות דלת חשמליות, תכונה שהפכה לפופולרית בדגמים מודרניים של רכבים חשמליים, במיוחד אחרי שאומצה על ידי טסלה, רק מגבירה את הדאגה. בניגוד לידיות מכניות, המערכת האלקטרונית דורשת תפקוד חשמלי תקין כדי לאפשר פתיחה, מה שעלול להפוך לחסרון קטלני במצבי חירום כמו תאונות ושריפות.
ברקע התקרית, גוברים הקולות הקוראים לרגולציה מחמירה יותר על מערכות פתיחה חשמליות. התקשורת הסינית המקורבת לממשל דיווחה בסוף ספטמבר כי מתקיים דיון בממשל על איסור אפשרי של ידיות מסוג זה, בשל הסיכון הבטיחותי.
גם בארצות הברית הנושא נמצא על שולחן הרגולטור: רשות הבטיחות בדרכים (NHTSA) פתחה לאחרונה בחקירה הנוגעת לכ-174 אלף רכבי טסלה מדגם Y בעקבות דיווחים על כשל בידיות הדלת.
עוד ב-
שיאומי מצידה לא פרסמה בשלב זה תגובה רשמית, אך ניכר שהאירוע עלול להשפיע לא רק על הדגם הנוכחי אלא על כל האסטרטגיה שלה בתחום הרכב החכם. עבור חברה שזה עתה נכנסה לזירה כה תחרותית ורגישה, כל פגיעה באמון הציבור, ובמיוחד בהיבטי בטיחות, עשויה להיות משמעותית מאוד.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



