השוק

עליית המדד מסעירה את השוק: "גבוה באופן חריג"

בעקבות פרסום של הלשכה המרכזת לסטטיסטיקה על זינוק מדד המחירים בחודש אוגוסט ב-0.9%, בכירים במשק מגיבים
מערכת ice |  3
כלכלה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הערב (ראשון) את מדד המחירים לצרכן זינק בחודש אוגוסט ב-0.9%, קצב שנתי של 3.6% מה שמרחיק את ישראל מרחק משמעותי מיעד יציבות המחירים. נזכיר כי התחזיות המוקדמות החריפות ביותר היו לעלייה של 0.6% באינפלציה וזה סיפור כואב מאוד לכל אחד בכיס.
יוני פנינג, אסטרטג ראשי, בחטיבת הפיננסים של מזרחי טפחות
"המדד הזה גבוה באופן חריג כמובן בראייה היסטורית. ודוחף אותנו הרבה מעל לטווח היעד של בנק ישראל. השפעות המלחמה על הכלכלה בכלל ומדד המחירים בפרט ממשיכות כמובן להיות בולטות. מחירי הטיסות, שעלו בצורה חדה החודש צפויות להמשיך ולהשפיע לפחות על המדדים הקרובים. למעשה, על פי שיטת המדידה הנוכחית של הלמ"ס, גם אם מחר בבוקר יחזרו לפה כל חברות התעופה הזרות, אופן המדידה של רכישת הכרטיסים במהלך אוגוסט צפוי להתבטא במדד עד חודש אפריל בשנה הבאה. אבל יותר מכך, מעבר לתיקון שיבוא בשלב כזה או אחר במחירי הטיסות, גם עליית מחירי השכירות בשל המחסור בדירות לא צפויה לדחוף אותנו מעל היעד במדדים הבאים. ואם לא זה, אז וגם אם יתברר שענף החקלאות יצליח להתגבר על המחסור בפועלים, לקראת חגי תשרי הקרובים, עליית המע"מ בינואר כבר תדאג, כמעט בוודאות, שנבלה לפחות את החורף הקרוב הרבה מעל לף ה-3.0%. וכמו שזה נראה כעת, גבוה משמעותית מכך.
בטווחים הארוכים יותר, ציפיות האינפלציה לשנה הגלומות בשוק ההון המקומי נוטות מזה זמן לנבא מעט פחות מאותו רף 3%. זה לא חריג בשביל השוק לצפות שעלייה לסדר גודל של 3.6% אינפלציה במהלך שנה תסתיים בתוך טווח היעד. הרטוריקה הנחושה של בנק ישראל לשמור על יציבות המחירים המקומית היא כמובן עוד גורם ראוי לציון בהקשר הזה. מאידך, הפעם, זה כבר מגיע עם שוק עולמי שממשיך לשעוט קדימה, או במקרה של ציפיות האינפלציה והריבית של העולם המערבי, למטה. ככל שהפער הזה בינינו לבין העולם ייסגר מתיקון בצד שלנו, נעריך שהוא יהיה מהיר. בינתיים, כאמור, הוא צפוי להימשך."

 
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
"המדד הנוכחי רק משקף את העובדה שממשלת ישראל חייבת למצוא פתרונות מיידיים שיגרמו לגידול בהיקפי הבנייה, לצד מנועי צמיחה שיאזנו את לחצי הביקושים בטווח הבינוני והארוך. למחסור החמור בעובדים יש השפעה מידית לכך שהתחלות הבנייה בקצב נמוך, והראשונים שמזהים זאת אלו המשקיעים, משפרי הדיור וחלק מהזוגות הצעירים אשר מבינים שלאור המצב מחירי הדירות עלולים לזנק בהמשך ולכן נכנסים לשוק כבר היום באופן שמתדלק את עליית המחירים בצורה מחודשת. גם הקיטון בהיצע הדירות להשכרה ייצר את הלחצים לעליית שכר הדירה מה שמשפיע באופן מיידי על מדד המחירים. המדינה חייבת לקבל החלטות מיידיות שיביאו את הגידול המתבקש בענף, כמו למשל הפחתת מס רכישה למשקיעים שירכשו את הדירות על הנייר ויתניעו פרויקטים, וביטול חסמים ורגולציה בהבאת עובדים זרים לישראל כמו למשל זו שהוחלט עליה בוועדת המנכ"לים בשבוע שעבר ופעולות נוספות אשר יובילו להבאה נוספת של עוד עשרות אלפי עובדים בחודשים הקרובים."
מתן מזרחי, מנהל מרחב ירושלים באלדר משכנתאות
"מדד המחירים לצרכן רשם עלייה גבוהה מאוד, בפעם השנייה ברציפות, הפעם ב-0.9% (!). העלייה נובעת בעיקר מהמשך עלייה במדד מחירי השכירות (מהווה 25% ממדד המחירים לצרכן), וזאת גם בגלל לחצי שכר על רקע מחסור בעובדים. העלאות השכר מביאות לביקושים למוצרים ושירותים ומתדלקים את האינפלציה. גם במחירי המזון, הפירות והירקות נרשמה עלייה באוגוסט. זה מורגש בצורה חריפה בכל  משק בית. ניתן לראות זאת בהוצאות השוטפות החל מתחילת השנה. הקצב השנתי של המדד שעמד עד פרסום מדד אוגוסט היה על כ-3.2%, ימשיך לטפס ולעלות עד לסוף שנת 2024 ורק בתחילת שנת 2025 הוא צפוי להתחיל להתמתן בהדרגה כך שרק בעוד כ-שנה יתכנס ליעד האינפלציה של בנק ישראל בין (1%-3%). ביחס לאגרות החוב של ישראל, הריביות הגבוהות משקפות הערכה של הפחתת דירוג קרובה. הפחתה שכזו אומנם לא תפתיע, אבל היא תוביל לעלויות מימון גדולות יותר בגיוסים הבאים של הממשלה, כשכבר כעת הוצאות ותשלומי הריבית עולים מדרגה. על פי נתוני בנק ישראל, נרשמה באוגוסט האחרון ירידה של 7.8% בהיקף המשכנתאות לעומת יולי, אך עלייה של יותר מ-19% לעומת אוגוסט אשתקד, יחד עם הנתונים שהתקבלו על עליית מדד מחירי הדיור ב-0.9%, ניתן לראות שהמגמה של ההתעוררות בשוק נמשכת ומשפיעה באופן ישיר ועקיף על העלייה במדדים. ניכר שהשוק מנרמל את המצב המלחמתי ולא בונה על הורדת ריבית משמעותית בטווח הקצר."
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן
"מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.9%, מה שמביא את קצב האינפלציה השנתי לעמוד על 3.6%, שזה מעבר לטווח שהגדיר בנק ישראל. אפשר לומר באופן ברור שהאינפלציה בישראל מרימה ראש וזה מאוד מטריד בעיקר לנוכח ההתנהלות הפיסקלית הלא אחראית של ממשלת ישראל. לאור זאת, נראה שאין סיכוי שנראה הורדות ריבית  בחודשים הקרובים וזה משפיע לרעה על  העסקים בכלל, על ענף הנדל"ן ועל משקי הבית. מדד מחירי הדיור עלה ב - 0.9% וזה משקף המשך מגמה מתחילת השנה של עליית מחירים בשוק הדיור אשר גם קצב העסקאות בו די גבוה ביחס לתקופה וביחס למה שעובר על מדינת ישראל מאז 7 באוקטובר. להערכתנו גם ברמת הריבית הנוכחית, המגמה בשוק הנדל״ן למגורים תמשיך להיות מאופיינת בביקושים גבוהים, אשר פוגשים היצע הולך וקטן ועלויות בניה שהולכות ועולות וכל אלו גורמים להמשך המגמה של עליית מחירים"
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הממשלה הכושלת , עסוקה בשימור עצמי ושוחד
    ציקו 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אי אפשר לנהל כלכלה נורמלית כך , ביבי משאיר אדמה חרוכה לבאים אחריו , היה צריך לפרוש בשיא , לעד יזכר כראש הממשלה הכושל ביותר בתולדות מדינת ישראל
    סגור
  • 2.
    הנגיד צריך להעלות את הריבית!!
    יוני 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולם עם כסף שאין מה לעשות איתו!! אבל בוחר לעודד משכנתאות הזויות בתנאים ומינוף שאין לו תחרות! איפה אפשר למצוא כסף בתנאי משכנתא ולמנף רק בישראל.
    סגור
  • 1.
    גם אחרי שיפוץ הנוסחא
    אזרח 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא יצא להם מה שרצו....... הגיע הזמן לתוספת יוקר
    סגור