השוק

נבחרת הכלכלנים מנתחת: האם הריבית בארה״ב בדרך לרדת?

בשבוע הבא אמור להתחיל מחזור חדש של הורדות ריבית בארה"ב; נבחרת הכלכלנים מנתחת את ביצועי הכלכלה האמריקאית - הגדולה בעולם ומייסדת תחזיות לקראת ההחלטה הקרובה
ניצן כהן | 
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, נירה שמיר, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
בשבוע הבא תתכנס ועידת השווקים הפתוחים (ה-FOMC) כדי להחליט על המדיניות המוניטרית בכלכלה הגדולה בעולם לתקופה הקרובה. קונצנזוס התחזיות מדבר על כך שמחזור הורדת הריבית בארה"ב יתחיל בשבוע הבא כשהפדרל ריזרב יחפש את ה'נורמלי החדש'. נבחרת הכלכלנים מנתחת את ביצועי הכלכלה הגדולה בעולם ומייסדת תחזיות להמשך.
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר כי "תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים ירדה לרמה של 3.71% מ-3.90%, התשואה לחמש שנים ירדה ל-3.49% מ-3.70% והתשואה לשנתיים ירדה ל-3.65% מ-3.92%.
"הציפיות להפחתות ריבית מהירות אף התגברו בשבוע שחלף. ההסתברות להורדת ריבית בספטמבר נותרה ללא שינוי והשוק צופה כעת שהריבית תרד ב-0.25% ונותן הסתברות של כ-30% להורדה בשיעור של 0.5%. עם זאת, הציפיות להורדת ריבית בהמשך השנה גברו, ועד סוף שנת 2024 שוק ההון צופה כעת בין ארבע לחמש הפחתות ריבית לרמה שבין 4.5%-4.25%. עד סוף שנת 2025 השוק צופה 10 הפחתות ריבית מצטברות, כך שהריבית תרד לרמה של 3%".
נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט אומרת כי "נתוני שוק העבודה לאוגוסט הצביעו על האטה, אך לא על קריסה של הכלכלה האמריקאית, מספר המשרות החדשות עמד על 142 אלף, נמוך מהציפיות ונתוני החודשיים הקודמים עודכנו מעלה, כך שנתוני אוגוסט מצביעים על התאוששות במספר המשרות החדשות לעומת יולי.
"הנתונים מצביעים על האטה בקצב גיוס עובדים בחודשים האחרונים. מנגד, שיעור האבטלה ירד ל-4.2%, ירידה המוכיחה ששוק העבודה לא נמצא במגמה של האטה חריפה, וקצב עליית השכר האץ ל-3.8%, לעומת 3.6% בחודש הקודם. הנתונים עקביים עם נחיתה רכה של הכלכלה האמריקאית ולא מצביעים על התמוטטות, ולכן תומכים בהפחתת ריבית של 25 נ"ב בהודעת הריבית הקרובה".
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון אומר כי "מכלול הנתונים הכלכליים תומכים בהורדת ריבית הפד של 0.25%".
כץ אומר כי "שוק העבודה בהחלט מתקרר אך לא כול הנתונים שליליים: בצד החיובי: שיעור האבטלה ירד ל-4.2% באוגוסט מ-4.3% עם גידול של 168 אלף עובדים (בסקר משקי הבית) ונוספו 142 אלף מועסקים חדשים בסקר מועסקים, השכר הממוצע עלה ב-0.4% והאיץ ל-3.8% בקצב שנתי מ-3.6%.
"מספר שעות העבודה בשבוע עלה ל-34.3 שעות בממוצע מ-34.2 לפני חודש. מספר דורשי העבודה המתמשכים ירד ב-11% לרמה הנמוכה ביותר מאמצע חודש יוני. בצד השלילי: נתוני התעסוקה לחודשיים הקודמים תוקנו כלפי מטה ב 86- אלף מועסקים. מספר המשרות הפנויות ירד ביולי בכמעט 6% לרמה היסטורית נמוכה". כץ מזכיר כי עוד לפני ההחלטה על הריבית יתפרסם מדד המחירים לצרכן האמריקאי שתהיה לו השפעה על ההחלטה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה