דיגיטל וטק

גוגל ומוזיאון תל־אביב בשת"פ מדהים עם הצלם פורץ הדרך

פלטפורמת Google Arts & Culture, חוברת בפעם הראשונה למוזיאון תל־אביב לאומנות, בתערוכה וירטואלית שמוקירה את חתן פרס ישראל לצילום, אלכס ליבק
מערכת ice | 
רחוב אלנבי (צילום אלכס ליבק)
פלטפורמת Google Arts & Culture, הכוללת תערוכות אומנות ותרבות ותיעוד וירטואלי מכ-3,000 מוזיאונים ומוסדות תרבות בכ-95 מדינות בעולם, חוברת בפעם הראשונה למוזיאון תל אביב לאומנות, בתערוכה וירטואלית שמוקירה את חתן פרס ישראל לצילום, אלכס ליבק, המוכר גם כ"פפארצי של האנונימיים".
תערוכת "המשוטט"  מושקת בפלטפורמה לרגל יום המוזיאונים הבין-לאומי, לצד תערוכות בין-לאומיות נוספות ממוסדות תרבות כמו Smithsonian American Art Museum, Harley-Davidson Museum, Carnegie Hall ואחרים.

זהו שיתוף הפעולה הראשון בין Google למוזיאון תל־אביב לאומנות ביצירת התערוכה הדיגיטלית וגם הפעם הראשונה שבה זוכה אמן ישראלי להציג תערוכת יחיד ב-Google Arts & Culture. בתערוכה שאותה אצרה רז סמירה, עד לאחרונה אוצרת הצילום של מוזיאון תל־אביב לאומנות, מוצגות 22 תמונות שצילם ליבק בין השנים 1986-2022 ובמרכזן ניסיונו של ליבק להציג תמונת מצב עדכנית של המציאות הישראלית מבעד לעדשת המצלמה.
התערוכה האינטראקטיבית, מאפשרת "לטייל" בין חדרים במרחב המוזיאון הווירטואלי ולצפות בכל תמונה במסך מלא. חלק מהתמונות מלוות בקריינות בקולו של ליבק עצמו, שמשתף באנקדוטות ובסיפורים מאחוריהן.
בטקסט ובקריינות הנלווים לתערוכה נאמר: "ליבק הוא מבכירי הצילום הישראלי. המייחד את צילומיו, היא הדרך שבה מגיע למקומות שונים בזמנים שונים ומאחד אותם לרגע מסוים, הרגע המכריע. ישנו קו מקשר בין ליבק המשוטט במציאות הישראלית לבין ״המשוטט״ של וולטר בנימין. בתערוכה זו השיטוט הופך לשיטוט במרחבים הווירטואלים".
״המצלמה היא כלי הביטוי שלי. אני רואה את עצמי כחוקר, כהיסטוריון בזעיר אנפין, אספן של עדויות במרחב הקיום הישראלי. סוג של אנתרופולוג, משקיף, מתעד, כל אלה בעזרת המצלמה, הם הוכחות למה שישנו, שהיה כאן״, אומר ליבק. ״כצלם אני מודע לכאוס וההמולה של החיים האורבניים, אני מעין בלש חובב החוקר את העיר ומרחביה אך, בעיקר את תושביה. אני מנסה לבנות פסיפס חזותי שיהווה עדות לחיים בישראל״.
החיבור בין Google, ליבק ומוזיאון תל־אביב לאומנות, נעשה ביוזמת מוריה רויז, מנהלת מוצר בקבוצת המחקר של Google בתחום שינויי האקלים, בעקבות מפגש מקרי שלה ושל בעלה, היזם  גדי רויז, צלם חובב, עם ליבק. באותו מפגש, התברר לרויז שלליבק אין כל אתר שמאגד או מציג את צילומיו. רויז החליטה להירתם לטובת העניין ולפעול במסגרת תכנית "20% זמן חופשי", המאפשרת לעובדי Google בכל העולם לקדם נושאים הקרובים לליבם שאינם במסגרת עבודתם היומיומית, ליצירת תערוכה וירטואלית של ליבק.
רויז מספרת: "כשפגשתי את אלכס, אמן שאני עוקבת אחרי יצירתו כבר שנים, לא חשבתי שכעבור שנה נחגוג יחד את פתיחת התערוכה הוירטואלית הראשונה בחייו. אני לא מגיעה מעולם התרבות ואין לי הכשרה אמנותית או ידע קודם בתחום, אבל יצאתי לדרך מתוך רצון אמיתי לסייע בהנצחה ושימור התרבות והיצירה של דור המייסדים שלנו, למען הדורות הבאים. העבודה המשותפת עם אלכס והכניסה לטריטוריה לא מוכרת, היו עבורי חוויה מאוד מיוחדת ואני מודה לכל השותפים ליצירת התערוכה הדיגיטלית, בזכותם יכולים עשרות מיליוני אנשים בכל העולם להיחשף למציאות הישראלית, על כל המורכבויות שלה, מהעיניים של אלכס".
"רצינו ליצור תערוכה שתתאים לכל המשפחה וכיוון שמדובר בפלטפורמה בין-לאומית, גם כזו שתתאים לקהל שאינו ישראלי. האתגר היה כפול: לברור 22 תמונות מתוך למעלה מ-400 תמונות שאלכס שם על השולחן וכאלה המאפיינות את הרחוב הישראלי", אומרת רז סמירה, אוצרת התערוכה.
כחלק מפעילות Google Arts & Culture ביום המוזיאונים הבין-לאומי, משיקה Google את Web Pocket Gallery, כלי דיגיטלי חדש המסייע למוזיאונים להציג את האוספים שלהם בחללי גלריה וירטואליים בתלת ממד. בכמה הקלקות בלבד, מוסדות יכולים להתאים אישית כל היבט של הגלריות שלהם, מטקסט דרך אודיו ועד ערכות צבעים, תוך פתיחת חללים חדשים לספר סיפור תרבותי. תערוכת "המשוטט" נוצרה באמצעות שימוש בכלי זה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה