דיגיטל וטק

אינסטגרם הרגה ילדה? הפתולוג הגיע למסקנה מדהימה

חוקר מקרי מוות בבריטניה ביצע בסוף השבוע מהלך היסטורי, וקבע בפעם הראשונה אי פעם כי ניתן להאשים רשתות חברתיות בהתאבדויות של בני נוער
יאיר מור | 
אינסטגרם (צילום unsplash)
רשתות חברתיות "תרמו למותה" של ילדה בת 14 בדרך יותר ממינימלית", לאחר שהציגו לה תוכן ש"השפיע על בריאותה הנפשית בצורה שלילית". לכן, "לא יהיה בטוח להותיר התאבדות כמסקנת (דו"ח הנתיחה שלאחר המוות)". את הדברים המדהימים הללו אמר ביום שישי האחרון הפתוגלוג אנדרו ווקר, בסיום חקירה ארוכה של נסיבות מותה של מולי ראסל מלונדון, שהתאבדה בנובמבר 2017, שפותחת פתח לגל של תביעות מצד משפחות של צעירים שהתאבדו, כמו שתי אלו שהוגשו נגד פייסבוק, אינסטגרם וסנאפצ'ט בארה"ב.
מי שדרש את המסקנה הזו, ואילץ חקירה כה ארוכה של מוות טרגי אך פשוט מאוד, הוא אביה של מולי, איאן ראסל, שדרש מווקר לשנות את הקביעה שלו בנוגע לגורם מותה, מ"התאבדות" למשהוא בסגנון "מוות על ידי רשתות חברתיות".
לדברי ראסל, הרשתות החברתיות אשמות ב"מסחור אומללות" של בני נוער על ידי הצגת "פיד קטלני" של "תוכן מוצץ-חיים". במהלך החקירה נחשף כי בחצי השנה שלפני מותה סימנה הנערה 16,300 פוסטים באינסטגרם ו-5,793 פוסטים בפינטרסט (מעין אב קדמון של אינסטגרם שנהנה בעשור הקודם מפופולאריות מסוימת בארה"ב, וגוגל ככל הנראה ניסתה לרכוש אותו תמורת מיליארדי דולרים) שקידמו פגיעה עצמית והתאבדות.
"הפלטפורמות פעלו בדרך שהשתמשה באלגוריתמים באופן שגורם, בנסיבות מסוימות, לרצף של תמונות, סרטונים וטקסט שמבצעים רומנטיזציה של פגיעה עצמית, וחתרו לבודד ולהפחית דיונים עם אלו שהיו יכולים לעזור", קבע ווקר במסקנתו. לכן, מותה של מולי אינו התאבדות, אלא "מעשה של פגיעה עצמית בזמן התמודדות עם דיכאון וההשלכות השליליות של תוכן ברשת".
במהלך הדיון חטפה נציגת מטא (לשעבר פייסבוק), מנהלת הבריאות אליזבת' לאגוֹן, צרחות מעורך הדין של משפחת ראסל, לאחר שענתה לשאלות שהופנו אליה בכך שהתוכן שבו צפתה מולי נחשב בעיני החברה ל"בטוח" ואינו מפר את תנאי השימוש שלה. זאת לעומת נציג פינטרסט, שהתנצל וטען כי ב-2017 לא היתה לחברה טכנולוגיית ניטור וסינון של תכנים כפי שיש לה היום.
משפחת ראסל מסרה לאתר ארס-טכניקה: "השבועיים האחרונים היו כאובים עבור משפחתנו. אנו מתגעגעים למולי באופן מייסר מהרגיל – אך אנו מקווים שהביקורת שהמקרה קיבל תסייע למנוע מקרי מוות דומים המעודדים על ידי התוכן המטריד שעדיין, עד היום, זמין ברשתות החברתיות, כולל אלו שמופעלים על ידי מטא".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה