דיגיטל וטק
גוגל, מיקרוסופט, אמזון ומטא בהשקעה של יותר מ-300 מיליארד דולר
החששות שמעלה השוק ביחס להשפעת ה-AI על מודלים עסקיים ותיקים אינם חסרי בסיס. הענקיות גוגל, מיקרוסופט, אמזון ומטא מאחדות כוחות בהשקעת ענק כדי להבטיח יתרון תחרותי בתחום המתפתח
בינה מלאכותית, AI ,Machine learning ,Generative AI, צ'אט-בוט. כל המילים האלו עד לא מזמן נשמעו לאדם הפשוט כמו מושגים רחוקים מסרטי מדע בדיוני שראינו כילדים ב-Star Wars אך המדע הבדיוני הפך למציאות חזקה מכל דמיון והמהפכה רק בתחילתה.
הרובוטים של המיליארדר הקנדי-אמריקני אילון מאסק כבר בדרך להחליף אותנו בעבודות הבית. הצ'אט-בוטים של גוגל OpenAI ו-Anthropic כבר כותבים קוד טוב יותר ממתכנתים ברמת סיניור והמכוניות האוטונומיות של טסלה, גוגל ושיאומי צוברות מיילים בדרך לשנות את חוקי המשחק בעולם התחבורה.
בשנים האחרונות ובמיוחד מאז תחילת 2023, הבינה המלאכותית (AI) הפכה מכלי טכנולוגי מתפתח לכוח משבש של ממש, המשנה באופן עמוק את כללי המשחק בעולם העסקים. היא כבר אינה בגדר חידוש עתידי או ניסוי במעבדות מחקר, אלא מציאות נוכחת שמטילה צל כבד על מודלים עסקיים מבוססים שפעלו במשך עשורים.
המהפכה הדיגיטלית הנוכחית, מונעת על ידי שילוב בין בינה מלאכותית למחשוב ענן, יוצרת צורך בהשקעות הון אדירות. ענקיות הטכנולוגיה: מיקרוסופט, אמזון, גוגל ומטא צפויות להשקיע מעל 300 מיליארד דולר רק בשנת 2025, זאת בכדי להבטיח יתרון תחרותי בתחום.
בכל זאת, ישנן חברות שאמנם נהנות מיסודות עסקיים חזקים, אך סובלות מחששות השוק סביב יכולתן לשרוד בעידן ה-AI. האם החששות מוצדקים? לא תמיד או לפחות לא בינתיים.
אנתח שלוש חברות אלפאבית, אדובי ונייס אשר נתפסות כמאוימות מהתפתחות הבינה המלאכותית, אך מציגות בפועל תוצאות חיוביות, הסתגלות מהירה ואסטרטגיה מותאמת לעידן החדש.
אלפאבית: כשהלב העסקי של החברה עומד למבחן
על אף היותה אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות והעשירות בעולם, אלפבית (Alphabet) ניצבת כיום בפני אתגר משמעותי. האיום של צ'אטבוטים על מודל החיפוש המסורתי.
על אף היותה אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות והעשירות בעולם, אלפבית (Alphabet) ניצבת כיום בפני אתגר משמעותי. האיום של צ'אטבוטים על מודל החיפוש המסורתי.
צ'אטבוטים כמו ChatGPT ,Claude ואחרים מציעים למשתמשים תשובות ישירות במקום דפי תוצאות חיפוש המכילים פרסומות ובכך הם מהווים איום קיומי על "התרנגולת המטילה ביצי זהב" של גוגל. כתוצאה מכך, ההכנסות העצומות של החברה מפרסום דיגיטלי עלולות להישחק באופן משמעותי.
אירוע סמלי התרחש באוקטובר 2023, כשדווח כי חלה ירידה בנפח החיפושים בדפדפן ספארי של אפל (בו כרום של גוגל היא מנוע החיפוש). בין היתר, מהעדפה גוברת לטכנולוגיית AI, בתוך ימים ספורים נמחקו כ-155 מיליארד דולר משוויה של אלפאבית.
עם זאת, למרות התחזיות הפסימיות והחשש הכבד, מנוע החיפוש של גוגל המשיך לצמוח: ב-2023 ההכנסות מחיפוש גדלו ב-12.7% וב-2024 הצמיחה נמשכה בקצב של 12.5%.
אלפאבית לא נותרת מאחור.
אלפאבית לא נותרת מאחור.
היא משקיעה הון עתק בפיתוח Gemini (הצ'ט בוט של גוגל) פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה ומשלבת יכולות Generative AI במנוע החיפוש הקיים. מנכ"ל החברה, סונדר פיצ'אי, הדגיש כי "הסיכון מלהשקיע מעט מדי בבינה מלאכותית גדול בהרבה מהסיכון שבהשקעת יתר".
אדובי: יצירתיות בעידן של אוטומציה
אדובי (Adobe), מובילה עולמית בתוכנות ליצירת מדיה דיגיטלית, מצאה את עצמה לפתע מתחרה במודלים של בינה מלאכותית המייצרים תמונות, סרטונים, טקסטים ואף קוד בלחיצת כפתור. עבור חברה שבמשך שני עשורים הייתה חסרת תחרות, מדובר באתגר אמיתי.
אדובי (Adobe), מובילה עולמית בתוכנות ליצירת מדיה דיגיטלית, מצאה את עצמה לפתע מתחרה במודלים של בינה מלאכותית המייצרים תמונות, סרטונים, טקסטים ואף קוד בלחיצת כפתור. עבור חברה שבמשך שני עשורים הייתה חסרת תחרות, מדובר באתגר אמיתי.
עדיין, המספרים מספרים סיפור אחר. אדובי שומרת על קצב צמיחה בהכנסות וברווחים של מעל 10% בשנה בשלוש השנים האחרונות. רק לאחרונה, פרסמה החברה את תוצאות רבעון 2 2025 ודיווחה על שיא כל הזמנים בהכנסות ואף הגדילה את תחזיותיה להמשך השנה.
מנכ"ל אדובי, שאנטנו נראיין, מציג עמדה אופטימית: במקום לחשוש מהבינה המלאכותית, אדובי רותמת אותה. המוצר Adobe Firefly כלי ליצירת תוכן גרפי מתיאורים מילוליים כבר יצר מעל 2.4 מיליארד תמונות וצפוי להפוך לשירות בתשלום. "ה AI- לא ייתר את היוצרים. הוא יהפוך כל אחד ליוצר", אמר מנכ"ל אדובי.
נייס: האטה זמנית או איתות מבני?
חברת נייס (Nice) פועלת בתחום חווית הלקוח, רגולציה ואוטומציה מבוסס טכנולוגיית AI. פלטפורמת הענן שלה, CXone, מהווה כ-75% מהכנסות החברה ומשלבת בין שירותי קול, דיגיטל ובינה מלאכותית במרכזי שירות טלפוניים. עם זאת, בשנה האחרונה נראה כי קצב הצמיחה שלה מתמתן.
חברת נייס (Nice) פועלת בתחום חווית הלקוח, רגולציה ואוטומציה מבוסס טכנולוגיית AI. פלטפורמת הענן שלה, CXone, מהווה כ-75% מהכנסות החברה ומשלבת בין שירותי קול, דיגיטל ובינה מלאכותית במרכזי שירות טלפוניים. עם זאת, בשנה האחרונה נראה כי קצב הצמיחה שלה מתמתן.
ברבעון הראשון של 2025, דיווחה ענקית התוכנה על צמיחה של 6% בלבד, זאת לעומת קצב דו-ספרתי בשנים קודמות. CXone, הסגמנט הצומח ביותר, רשם צמיחה מתונה של 12%, לאחר שנים של צמיחה של מעל 25%. מניית החברה איבדה כ-30% מערכה מאז מרץ 2024, ונמצאת כ-50% מתחת לשיאה.
בכל זאת, ההכנסות והרווחים ממשיכים לעלות, החברה פועלת באופן אקטיבי לשילוב פתרונות AI במוצריה. מנכ"ל החברה החדש, סקוט ראסל מציג קו אופטימי לגבי פעילות החברה ומדגיש את הפוטנציאל של Agentic AI ואת ההזדמנות להרחבת השוק.
לדבריו, שווי שוק היעד של נייס מוערך כיום ביותר מ-330 מיליארד דולר. החברה גם חתמה לאחרונה על עסקה אסטרטגית בהיקף של מעל 100 מיליון דולר הגדולה בתולדותיה.
לסיכום, החששות שמעלה השוק ביחס להשפעת הבינה המלאכותית על מודלים עסקיים ותיקים אינם חסרי בסיס. לעיתים הם מקדימים את זמנם או שוכחים להביט על הנתונים בפועל. גוגל, אדובי ונייס הן שלוש דוגמאות לחברות שבעודן נתפסות כפגיעות, ממשיכות לצמוח, להשקיע ולהתאים את עצמן לעולם החדש.
עוד ב-
כותב המאמר הוא ניב אדם, מנהל השקעות בבית ההשקעות "תמיר פישמן".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



