דיגיטל וטק

מלחמת התוכן: גוגל הרגה את החיפוש, מי יישאר רלוונטי?

גוגל כבר לא מספקת לגולשים קישורים אלא תשובות - ואתרי החדשות הגדולים בעולם סופגים ירידות חדות בתנועה הנכנסת. עכשיו הם מחפשים איך לשרוד במציאות משתנה
שרון בירקמן |  1
גוגל AI (צילום shutterstock)
מהפכת הבינה המלאכותית גובה מחיר כבד מתעשיית העיתונות. הכלים החדשים של גוגל, כמו AI Overviews ו-AI Mode הופכים את תוצאות החיפוש למובנות ולמעשה מייתרים את הלחיצה על קישורים. התוצאה: אתרי החדשות מאבדים את מקור התנועה המרכזי שלהם, החיפוש האורגני.
לפי נתוני Similarweb, התנועה האורגנית לאתרי HuffPost צנחה ביותר מחצי בשלוש השנים האחרונות. התמונה דומה גם בוושינגטון פוסט. המגזין Business Insider הפסיד 55% מהטראפיק האורגני מאז 2022 ונאלץ לפטר באחרונה כ-21% מכוח האדם שלו. שיעור התנועה האורגנית לאתר הניו יורק טיימס ירד מ-44% ל-36.5% בשלוש השנים האחרונות.
בוול סטריט ג'ורנל אמנם נרשמה עלייה בכמות החיפושים האורגניים, אך שיעורם מכלל התנועה ירד מ-29% ל-24%. ניקולס תומפסון, מנכ"ל המגזין אטלנטיק, אמר בפורום פנימי כי יש להיערך לתרחיש שבו גוגל תפסיק כמעט לחלוטין לשלוח טראפיק לאתרי התוכן. לדבריו, "גוגל כבר אינה מנוע חיפוש אלא מנוע תשובות. אנחנו חייבים לפתח מודלים חדשים".
מדובר בשלב נוסף בתהליך ארוך שמשנה את פני התקשורת הגלובלית. המעבר לדיגיטל חיסל את עמודי המודעות בעיתונות המודפסת ואת הכנסות המנויים שהיוו הבסיס הכלכלי לעיתונות המסורתית. אחר כך, הרשתות החברתיות סייעו לאתרים לזנק. החיפוש בגוגל נשאר המנוע המרכזי שמביא תנועה לאתרי החדשות – אבל המצב משתנה במהירות בשל האלגוריתמים החדשים של הבינה המלאכותית.
חלק מהחברות בחרו להיאבק משפטית מול חברות הבינה המלאכותית, אחרות חתמו על הסכמים מסחריים. הניו יורק טיימס, לדוגמה, תבע את OpenAI ומיקרוסופט בגין הפרת זכויות יוצרים, אבל הודיע באחרונה שחתם על הסכם רישוי עם אמזון. News Corp, החברה-האם של וול סטריט ג'ורנל, חתמה על עסקת תוכן עם OpenAI אבל תובעת את Perplexity.
כך או כך, עולם התוכן שוב יצטרך להמציא את עצמו מחדש. זה כמובן לא קורה בפעם הראשונה. החיפוש של היום שונה מהחיפוש של לפני ארבע שנים, 10 שנים או 15 שנה, אבל עכשיו יש תחושה שהכל משתנה, הדרך לגלישה באתרים משתנה, גם אם מדובר באתרי איקומרס. מי שלא יתאים את עצמו לחיפושי AI - יישאר מחוץ למשחק ויימחק. 
כדי להישאר רלוונטיים, מו"לים משקיעים יותר בקשר ישיר עם הקוראים: אפליקציות, אירועים חיים, מגזינים מודפסים וקהילות מנויים. באטלנטיק מדווחים על עלייה בהכנסות ממנויים ופרסום. גם בפוליטיקו וב-Business Insider מתמקדים בהעמקת הקשר עם הקוראים ופחות בתנועה ממקורות חיצוניים. זאת רק ההתחלה. ברוכים הבאים למלחמת התוכן הראשונה. מי יישאר רלוונטי? 
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מעבר מגוגל למנוע תשובות: כך אתרי תוכן יכולים לשרוד את ה
    fayzakseo 06/2025/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחת הסכנות הגדולות במעבר של גוגל ממנוע חיפוש למנוע תשובות היא לא רק אובדן הטראפיק – אלא אובדן השליטה על הקשר עם המשתמש. כדי להתמודד עם זה, אתרי תוכן, מותגים ועסקים צריכים לשנות גישה: לא רק להיאבק על הופעה ב־AI Overviews, אלא לבנות נכסים שאי אפשר להסתיר. כמה כיוונים פרקטיים: שילוב תוכן דינמי ואינטראקטיבי (טפסים, מחשבונים, השוואות) – תוכן שאי אפשר "לסכם" ב־AI. בניה של שכבת ערך פרטית – ניוזלטרים, אזורי מנויים, כלים מותאמים אישית. מיקרו-קונברסיות בדפים – כך שגם אם גוגל לא תביא טראפיק, מי שמגיע – יישאר. קידום מבוסס ברנד ולא מילים גנריות – כי גוגל תמשיך להפנות כשמחפשים אותך. שימוש נכון בנתונים מובנים (schema) – כדי לשפר את הנראות בתשובות AI ולא להיעלם מהן. למעשה, אנחנו נכנסים לעידן שבו "SEO" כבר לא עוסק רק בלמשוך טראפיק, אלא בלגרום לאנשים לרצות להגיע לאתר גם כשהם לא חייבים. זו לא גזירת גורל – זו הזדמנות להיבדל מחדש.
    סגור