תרבות ופנאי

"7 ברכות" הוא יצירה שגם עוד עשרים שנה ידברו עליה

"7 ברכות" מציג פורטרט משפחתי קודר, מורכב ואינטילגנטי בסיפור מרתק וכואב, אך גם מלא הומור וחמלה, שמנוצח בידי תסריט מבריק ותצוגת משחק מהמרשימות שנראו בקולנוע הישראלי בשנים האחרונות
אביב עגיב |  2
ביקורת לסרט "שבע ברכות" (צילום מריה ברודקין, באדיבות סרטי יונייטד קינג)
"7 ברכות" הוא סרט אייקוני ויצירה של ממש שגם בעוד 20 שנה ידברו עליה והיא תשמש כמקור להשוואות ורפרנסים ביצירות עתידיות. היא מצליחה להציג בגאון פורטרט משפחתי קודר, מורכב ואינטילגנטי בסיפור מרתק וכואב אך גם מלא הומור וחמלה שמנוצח בידי תסריט מבריק ותצוגת משחק מהמרשימות שנראו בקולנוע הישראלי בשנים האחרונות. לא סתם הוא גרף את מרבית הפרסים – כול פרס הסרט הטוב ביותר – בטקס אופיר האחרון והוא גם זה שעתיד לייצג את ישראל בטקס האוסקר הקרוב.
הסרט נפתח בחתונתם של מארי (ריימונד אמסלם בתפקיד אייקוני)  ודן (ערן מור) , שניהם במקור מישראל אך הכירו והתאהבו בפריז. את מארי מלוות שתי נשים שהן גם שתי האימהות שלה. מבולבלים? ובכן, מכאן זה רק הולך ומידרדר. בסצנה שתבוא לאחר מכן בחסות הרב נקבל למעשה  את המחולל המרכזי של העלילה ונישאב לתוך עולמה המטלטל והסוחף של מארי.
מארי נמסרה בילדותה ע"י חנה (תיקי דיין) לידיה של אחותה גרציה (רבקה בכר) , זאת מתוקף מנהג שהיה מקובל באותם ימים ובאבחה אחת הפכה מארי שהייתה אחות קטנה במשפחה ברוכת ילדים לבת יחידה לזוג אמיד אך נוקשה. זה צעד אכזרי וקשה שלא ירפה ממנה וידרשו את עלבונו כשמארי תגיע לגיל 40 ותדרוש תשובות. המהלך הזה שינה את חייה ויוביל אותה לטיפול שורש עמוק שיפרום את כל התא המשפחתי ויתקיים במהלך מסע 7 הברכות שמתקיים מיד לאחר החתונה במשך שבעה ימים רצופים. כל פעם בבית אחר.
מארי חווה רגשות מעורבים, מורכבים ומטלטלים וסוחפת ביחד איתה את כל בני משפחתה למה שהופך להיות סאה גדולה ומטלטלת שבה כל הסודות המשפחתיים צפים וכל התחושות והאשמות של בני המשפחה עולים ומתנקזים לכדי כמה וכמה רגעים וסצנות מרשימות שבמסגרתן כל דמות עוברת תהליך בדרך לגאולה הפרטית , האישית והמשפחתית ובעיקר מקבלת תשובות לשאלות.
כל שבע הברכות הן הרקע לטיפול המשפחתי המורכב שהחמולה עוברת. כל אחד טומן בתוכו כאב ומזחיק בשאלה שתקבל את התשובה והפתרון. אם זו הנכדה הצעירה שמקבלת תשובה לפשר היעלמותה של דודתה בכל התמונות המשפחתיות ואם זו בסצנה חזקה אחרת שבה האחות (אלינור סלע) מקיימת שיחה מלב אל לב עם אחותה ומספקת את אחד מרגעי השיא של הסרט.
הבימאית איילת מנחמי טוותה כחוט השני סיפור משפחתי כואב, מרתק אך גם מלא בחמלה וברגעי אושר קטנים. זו לא הפעם הראשונה שהיא עושה זאת, גם בסרט "נודל" המרגש משנת 2007 היא עסקה ביחסים בין שתי אחיות כשברקע אחת מהן מגבשת קשר עם ילד קטן שננטש על ידו אמו הזרה. נדמה שהתמה הזו שעוסקת ביחסי משפחה , הולמת את מנחמי שמבצעת כאן עבודת בימוי מרשימה וחזקה מאוד.
7 ברכות הוא קלאסיקה שתזכה למעמד פולחן ולרפרנסים גם בעתיד. היא מזכירה מאוד בדנ"א שלה את "שבעה" שיצאה בתקופה הזו לפני 14 שנים ועסק גם ביחסי משפחה במהלך שבעה. שבע ברכות מהווה עוד אבן דרך בסיפור הישראלי עדתי מנקודת מבט מעניינת , מקורית אך גם בוגרת ומתקדמת יותר.. כאן גם המקום לציין את המשחק המרשים של תיקי דיין  שמספקת כמה מהסצנות החזקות ביותר של הסרט וגם של אחותה (רבקה בכר) וכמובן את של ריימונד אמסלם. הגדולה של הסרט היא היכולת להציג את המורכבות של השלישייה הזו שנעה בין קורבנות להתקרבנות ברגעיו המסוימים. גם המעשה שעשתה האחות כשמסרה את בתה נע בין מעשה של חסד (בעתם מסירתה לאחות היא מנעה את קלונה) לבין מעשה שצילק את ילדותה ופגע בה. הסרט מציג את המורכבות המשפחתית הזו ומראה שאין פה באמת רע וטוב. כל אלו מקבלים טיפול בצורה מרשימה ומעניינת שמצדיקה את כל השבחים והפרסים שהסרט הזה קיבל. מסקרן יהיה לראות לאן יגיע באוסקר הקרוב.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הכנסתם פוליטיקה לראיונות, אני לא שם. (ל"ת)
    לילי 09/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 1.
    הסרט הישראלי הטוב ביותר שראיתי בשנים האחרונות!!! וואוו (ל"ת)
    טל 09/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור