קריפטו

"תרמית פירמידה" ישראלית? האשמות קשות נגד צלזיוס

חוקרת שמונתה על ידי בית המשפט בארה"ב לבדיקת התנהלותה של חברת הקריפטו הישראלית מצאה שלא רק שהיא התנהלה באופן מסריח, אלא שהיא עשתה זאת במשך שנים, במודע, תוך הטעיה של הלקוחות ותוך שהיא מתרצת בין עובדיה את ההתנהלות בדרכים שונות
יאיר מור | 
צלזיוס (צילום מתוך האינסטגרם)
תפנית מדאיגה בהליכי פשיטת הרגל של חברת הקריפטו הישראלית צלזיוס: חוקרת פרטית שמונתה לבדוק את התנהלות החברה מאשימה אותה בהתנהלות קלאסית של תרמית פירמידה, ובהטעיה מכוונת וארוכת-טווח של המשתמשים. 
שוֹבַּה פּילֵיי, חוקרת ממשרד עורכי הדין ג'נר ובלוק, מונתה בחודש ספטמבר על ידי בית הדין לפשיטות רגל בניו-יורק, שמנהל את הליכי פשיטת הרגל של צלזיוס, לראיין את עובדי, בכירי ומשתמשי החברה, ולהפיק דו"ח חוות דעת עצמאית לגבי התנהלותה לפני פשיטת הרגל. היום (שלישי) היא פרסמה את הדו"ח הסופי שלה - והמסקנה שלה חד-משמעית נגד החברה ובכיריה. 
"בכל מובן משמעותי - החל מתיאורי החוזים של צלזיוס עם לקוחותיה ועד הסיכונים שלקחה עם נכסי הקריפטו שלהם - הדרך בה ניהלה צלזיוס את עסקיה היתה שונה מאוד מכפי שאמרה צלזיוס ללקוחותיה", כותבת פיליי. לדבריה, החברה הציגה את עצמה כפלטפורמה להלוואות קריפטו הנמצאות בשליטת הקהילה ומסוגלת לספק החזרים גבוהים - אך עד מהרה הסתבר לה עצמה שהיא לא באמת מסוגלת לספק החזרים בגובה כזה. 
במקום לעדכן את טענותיה ולהוריד את שיעורי הריבית הלא ריאליים שהבטיחה, היא החלה לנקוט בטקטיקות עקמומיות, שלא לומר נכלוליות, לתשלום הריביות למי שניסה למשוך את כספו. הרבה לפני קריסת צמד המטבעות טרה במאי 2022, שהיתה הקש שהוביל לפשיטת הרגל של החברה, היא כבר היתה למעשה בצרות צרורות. פיליי גילתה כי "הבעיות של צלזיוס לא החלו ב-2022. בעיות רציניות החלו לכל המאוחר ב-2020, לאחר שצלזיוס החלה להשתמש בכספי משתמשים כדי לממן הוצאות תפעול ומענקים". 
היא סיפרה כי לפי הדברים ששמעה מעובדי החברה, כולל הבכירים ביותר, כבר באפריל 2022, חודש לפני קריסת צמד המטבעות שהובילו לפשיטת הרגל של צלזיוס, תיאר אותה אחד מעובדיה כ"מאוד פירמידית". זאת מאחר שבשנים האחרונות היא השתמשה בתרגיל מסריח על מנת לעקוף התנהלות של פירמידה ממשית: במקום להשתמש בכספים שהכניסו משתמשים חדשים כדי לשלם לישנים, היא רק הציעה אותם כעירבון להלוואות שלקחה כדי לשלם לאותם משתמשים. 
אגב הלוואות, במשך השנים התגאתה החברה בטענת המנכ"ל לשעבר, אלכס משינסקי, כי כל הלוואה בצלזיוס "מגובה בעירבון של 200%". אלא שבפועל, זמן קצר לאחר אותה הצהרה, בדצמבר 2020, כבר היו 14% מכלל ההלוואות בצלזיוס חסרות גיבוי לחלוטין, ועד אמצע 2021 הגיע המספר ל-36% מההלוואות. למרות זאת, החברה לא טרחה לעדכן את הטענה הזו באתר, באפליקציה ובחשבונותיה ברשתות החברתיות. 
ואם כל זה לא מספיק, פיליי גילתה גם שמייסדי החברה - משינסקי, דניאל לאון וניוק גולדשטיין - מכרו מטבעות CEL שהונפקו על ידי החברה עצמה בסכומים של 69, 10 ו-3 מיליון דולר, בהתאמה, בניגוד להצהרותיהם. כמו כן, היא חושדת כי החברה חייבת לפחות 23 מיליון דולר במסים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה