קריפטו

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם מודה בשתי טעויות ענק

ביננס, שגרמה למשבר האחרון כאשר הפיצה שמועות על מצבה של FTX ואז ניסתה לעצור אותו בהבטחות למנוע משברים עתידיים, נתפסת בסדרת פעולות מביכות
יאיר מור | 
ביננס (צילום pixabay)
על כמה טעויות ימשיכו לקוחות בורסת הקריפטו הגדולה בעולם לסלוח לה? ביממה האחרונה נחשפו שני סקנדלים שנראה שכל בורסה אחרת היתה סובלת בגללן מבריחה המונית ואולי אף מעצרים, בעוד ביננס ממשיכה לפעול ללא הפרעה.
לפנות בוקר לפי שעון ישראל דיווחה סוכנות הידיעות הכלכלית כי בימים האחרונים התגלה שביננס החזיקה כספי לקוחות וכסף המיועד לשמש ערבונות למטבעות שהיא מנפיקה בארנק משותף – מהלך שנחשב למאוד לא אחראי בתחום הקריפטו, במיוחד לאור גאוותה של החברה מאז קריסת FTX כי בניגוד אליה, הבורסה הגדולה בעולם מפרידה לחלוטין בין כספי המשקיעים בה לכספים הדרושים לפעילותה.
הדבר התגלה כאשר בעמוד שהיא עצמה מתחזקת, כדי לספק שקיפות וביטחון לגבי ההבטחה שלה שכל הכסף המושקע בה מגובה אחד לאחד בנכסים המאוחסנים ב'ארנקים קרים' – כלומר, כאלה שאינם מחוברים לרשת ואי אפשר להעביר אליהם ומהם כספים ללא גישה פיזית – הוצג כי ב'ארנק 8' שלה מאוחסן סכום גבוה משמעותית מזה שדרוש כגיבוי ל-40 המטבעות שהיא מאחסנת בו את הגיבויים שלהם. במלים אחרות: מלבד הגיבוי למטבעות אוחסנו בארנק גם כספי לקוחות, ללא כל בידוד מהכספים של הבורסה עצמה.
דובר מטעם החברה מיהר למסור לסוכנות הידיעות כי "ביננס 8 הוא 'ארנק קר' של הבורסה. נכסי ערבונות הועברו בעבר לארנק הזה בטעות, והוכרזו בהתאם בעמוד הוכחת הערבונות. ביננס מודעת לטעות הזו ונמצאת בתהליך של העברת הנכסים הללו לארנקי ערבונות ייעודיים".
בארנק אוחסנו יותר מחצי מיליארד דולר כערבונות למטבעות של ביננס – ביניהם 113 מיליון כגיבוי ל-Tether, 100 מיליון כגיבוי ל-MATIC, 92 מיליון כגיבוי לשיבה-אינו, 85 מיליון כגיבוי ל-DAI ו-43 מיליון כגיבוי ל-AAVE.
אחר הצהריים לפי שעוננו נחשפה שערורייה נוספת שביננס נראית כמעורבת בה עד צוואר, כאשר סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה כי לפי מסמכים שהגיעו לידיה, הבורסה היתה אחת הסוחרות העיקריות מול בורסת הקריפטו ההונג-קונגית Bitzlato.
מדובר בבורסה שנסגרה בשנה שעברה על ידי רשויות צרפת, ומייסדה, האזרח הרוסי תושב סין אנטולי לגקודימוב, נעצר בארה"ב בשבוע שעבר בחשד לתחזוק "מנוע הלבנת כספים" שעיבד 700 מיליון דולר שמקורם בפעילות פלילית. זאת משום שהבורסה התגאתה בכך שהיא לא בודקת את זהותם של לקוחותיה.
לגקודימוב מואשם בכך ש"תדלק ציר טכנולוגי של פושעי קריפטו", ובמיוחד בכך שהבורסה שלו שימשה את הרוסים כאמצעי לעקיפת הסנקציות הכלכליות של המערב ב-11 החודשים (בדיוק) מאז הפלישה לאוקראינה. כעת, כפי שעולה ממסמכים של רשת אכיפת הפשיעה הכלכלית של מחלקת האוצר האמריקאית (FinCEN), ביננס היתה אחת מארבעת המקורות הגדולים ביותר למטבעות ביטקוין שנשלחו לביטזלאטו מ-2018 עד 2022 – יותר מ-20,000 מטבעות, בשווי של כ-346 מיליון דולר, ב-205,000 העברות. בכיוון ההפוך זרמו 175 מיליון דולר מביטזלאטו לביננס – מה שהפך אותה למרוויחה הגדולה ביותר מהבורסה המפוקפקת.
הבורסה מסרה בתגובה כי היא "סיפקה סיוע משמעותי" לחקירה ו"עובדת בשיתוף פעולה" עם הרשויות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה